Šer Foto: Image Press Agency/NurPhoto / Shutterstock Editorial / Profimedia

Ove nedelje slavna pevačica i glumica ponovo izdaje dva svoja pop albuma -"Living Proof" iz 2001. i "Closer to the Truth" iz 2013, na kojima se pokazuje u punom sjaju kao boginja gej plesnog podijuma, koja su izazvala gunđanje kritičara.

Da bi iko razumeo Šer, mora da se vrati u njeno detinjstvo kada je Šerilin Sarksijan prvi put videla Diznijev film “Dambo” iz 1941. godine. Upravo je ovaj crtać odredio njene snove. Animirani slon koji je maltretiran zbog svojih velikih ušiju, ubrzo shvata da može da ih koristi za letenje a to može samo ako zaista veruje u sebe. Gledajući u ekran dok je ovaj autsajder zadobio divljenje svojih cirkuskih kolega, Šer stidljivo, divlje dete sa teškom disleksijom šapnula je svojoj majci da je to ono što želi da radi u životu – da peva, igra i da se šali, podseća „Indipendent„.

I bi tako. Njen snažan, dubok glas je bio toliko autentičan da ju je Fil Spektor jednom zamolio da stoji nekoliko metara od mikrofona, dok je pevala prateće vokale. Zbog toga su mnogi odbijali da puste njen debitantski singl jer su mislili da je muškarac koji peva ljubavnu pesmu drugom muškarcu. Ali, ona je iskoristila svu snagu svog moćnog glasa i odletela na vrh britanskih top lista 1965. pevajući „I Got You Babe“ sa tadašnjim mužem Sonijem Bonom.

Sa šalama, Šer je počela na televizijskoj emisiji „The Sonny & Cher Comedy Hour“. A onda je osvojila “Zlatni globus” glumeći uz Meril Strip u drami „Silkwood“ (1983) a potom i “Oskara” za najbolju žensku ulogu u kojoj je strastveno oživela italijansko-američku junakinju filmu “Opčinjena mesecom” (Moonstruck,1987).

Godine 1998. snimila je pesmu „Believe“ koja je i danas najprodavaniji singl solo izvođača u Velikoj Britaniji. Njena borba protiv svih, učinila ju je heroinom za LGBTQ fanove. Takođe, njene snažne crte lica, raskošna pera, ogromni ukrasi za glavu i oskudne haljine izbacili su je u prvi plan naspram slađanih plavuša.

Auto-tune tehnologija za korekciju tona, koju je Šer pionirski koristila na albumu „Believe”, prvobitno je razvijena kao šala među dizajnerima zvuka, nakon što se jedna od njihovih žena našalila da joj treba pomoć u pevanju. Ali, iako je softver stvoren da pomogne izvođačima koji nisu mogli da pogode prave note, Šer ne samo što je mogla da pogodi ton, nego je ovaj program iskoristila u muzici kao moderan način da se stopi sa elektronskim ritmom. To je značilo da može doslovno da se bude deo svih koji su plesali uz njene pesme.

Rođena 1946. u El Sentru, u Kaliforniji, Šerlin Sarksijan je bila ćerka bivše manekenke i glumice i američko-jermenskog vozača kamiona. Problemi njenog oca sa drogom i kockanjem doveli su do razvoda njenih roditelja kada je imala samo 10 meseci. Odjek njegovih skitničkih poroka može se čuti na njenom prvom solo hitu broj 1, pesmi „Gypsies, Tramps and Thieves“ iz 1971. godine.

Kao i njena junakinja iz filma „Sirene“ iz 1990. godine, i samohrana majka Šer često se selila, živeći u različitim periodima u Njujorku, Los Anđelesu i Teksasu, i udavala nekoliko puta. U nedavnom intervjuu za BBC, Šer je opisala kako je pobegla od kuće tako što je skočila na konja i jahala bez sedla do železničkih šina, gde je uskočila u teretni voz u koji je legla dok nije stao.

Cher Šer
Foto: EPA-EFE/NINA PROMMER

Mlada Šerlin je bila tiho dete, neko ko je odrastao fasciniran zvezdama filmskog Zlatnog doba kao što su Bet Dejvis, Ketrin Hepbern i Marlen Ditrih – snažne, dinamične žene koje su pokretale radnju. Procvetala je oko 11. godine, kada je organizovala školsku produkciju mjuzikla „Oklahoma!“. Pošto nije mogla da nagovori dečake da učestvuju, preuzela je sama sve muške uloge. Jedan školski drug je citiran u njenoj biografiji iz 2001. godine rekavši: „Nikada neću zaboraviti kad sam prvi put video Šer. Bila je tako posebna… Bila je kao filmska zvezda i tada.”

Školu je napustila sa 16 godina i posvetila se plesanju i pevanju po barovima da bi zaradila stanarinu pre nego što je 1962. preuzela posao kućne pomoćnice svom budućem mužu Salvatoreu „Soni“ Bonou. Preko njega je prestala da radi kao prateći vokal za Fila Spektora. koji je uživao u bogatom tonu od mahagonija njenog glasa. On ju je i učinio usamljenim ženskim pratećim vokalom u hitu grupe Righteous Brothers – „You’ve Lost That Lovin’ Feeling“.

Međutim, Spektor je već počeo da se ponaša grabežljivo u studiju a tinejdžerka Šer ga je šokirala. U intervjuu za “Gardijan” iz 2018. godine, prisetila se: „Fil me je na francuskom jeziku pitao da li bih imala seks sa njim. A ja sam odgovorila, takođe na francuskom – ‘Da, za novac’. Umalo nije pao sa stolice. To niko nije očekivao.“

Nakon nekoliko neuspešnih pokušaja da započnu karijeru s Bonom, iskoristili su njen tamni, snažan izgled brendirajući se kao „Cezar i Kleopatra“. Duo je naleteo na Rolingstonse koji su mudro sugerisali da bi Britanci možda više voleli njihov hipi izgled u poređenju sa konzervativnijim Amerikancima.

„U Americi smo bili napadani zbog našeg izgleda. Morali smo da odemo u London gde su nas ljudi razumeli i poštovali. Engleska mi je donela sreću više puta”, govorila je Šer.

Iako su bili najpoznatiji po pesmi „I Got You Babe“, talenat ovog dua došao je do izražaja u pesmi „And the Beat Goes On“ (1967), koja je zaista omogućila Šer da pokaže svoj zavodljiv vokal. Ležerno se njišući preko prolaznih trendova, delovala je kao da zna da će ostati za mikrofonom bez obzira na prolaznost vremena.

U poslednjim godinama, Cher je koristila svoju nesposobnost da „vidi“ brojeve kao šalu o svom odbijanju da „postupa u skladu sa svojim godinama“ i nizu mlađih momaka. Takođe je namignula da sada, kada ima 78 godina, svi muškarci njenih godina su ionako mrtvi. Ali, šezdesetih godina prošlog veka, upravo je njena matematička nepismenost doprinela da se oslobodi kontroli koju je Bono imao nad njenom karijerom i zaradom. Kada je podnela zahtev za razvod 1974, navela je „nevoljno ropstvo“ kao razlog za okončanje braka koji je okončan 1978. i osigurao joj 50 odsto udela u njihovim poslovima, iako je tek nedavno uspela da povrati novac zarađen od Bonove smrti 1998. godine od njegove udovice.

Iako je Šer postala poznata po nošenju kaftana, ubrzo je ostala prva žena koja je pokazala pupak na televiziji. Nakon razvoda od Bona, izazvala je skandal noseći „naked dress“ na Met Gala I izazvala buku u „zapaljivoj“ haljini, koju je nosila sa ležernim šarmom, kao da je u majici i farmerkama. Kada je sledeće godine ponovo obukla haljinu za naslovnicu časopisa “Time”, kiosci su u nekim državama ostali bez primeraka, dok je izdanje u drugim državama bilo zabranjeno. Godine 1989, MTV je čak zabranio njen video za pesmu „If I Could Turn Back Time“ jer je nosila bodi od ribarske mreže i tanga gaćice.

Kada je početkom osamdesetih godina imala poteškoće u pronalaženju uspeha u muzici, vratila se svojoj prvoj ljubavi – glumi. Na ekranu je prenosila sirovu ranjivost koja je iznenadila one koji su je svrstali u kategoriju zabavljačice. Videli smo je umornu, frustriranu, i bez šminke za stolom u kuhinji. Nigde ni jedna jedina jednog šljokica.

„Pevači nikada nisu mislili da sam pevačica, a glumci nikada nisu mislili da sam glumica“, objašnjavala je, a publika je bila fascinirana njenim šarmom.

Šer sa majkom Foto:CHRIS DELMAS / E.PP / Visual / Profimedia

Možda je njeno nomadsko detinjstvo nateralo da postane svoj vlastiti dom, sa sopstvenom gravitacijom. Ovo je briljantno prikazano u njenoj zapaženoj ulozi u filmu „Mamma Mia! Here We Go Again“. Igrajući ulogu slavne bake heroine filma, izlazi iz crnog helikoptera u belom odelu i iznosi autoritativnu verziju pesme „Fernando“ grupe ABBA. To je i najčistiji, najveseliji kamp i najozbiljnije izražavanje čiste ljubavi kao crtani lik koji je nekad želela da bude.

Uvek iskrena, Šer je priznala da je imala poteškoća kada je njeno dete, glumac, autor i muzičar Čez Bono prolazilo kroz tranziciju. Postala je odlučan saveznik trans zajednice i ljubav joj je uzvraćena.

U intervjuu iz 2023, Šer se prisetila perioda kada je živela u Londonu i snimala pesmu „Believe“. Tada je rekla da je promenila stihove kako bi ton pesme dobio notu od tuge do preživljavanja. Zatim je opisala stan u kojem je tada živela, u kom je bila velika ljuljaška na kojoj je mogla da sedi i da se njiše na balkonu iznad Temze. Kao Dumbo, verovala je da može da leti.

Bonus video: Veliki trijumf predstave „Očevi i oci“ na Sterijinom pozorju

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar