Lekcije o ljubavi, smrti i intrigama iz zaostavštine velikih pisaca.
Marsel Prust, „Tajanstveni gost i druge neobjavljene priče“, Službeni glasnik, 2022.
U susret stogodišnjici Prustove smrti (koja pada u petak) valja poći s vrednim izdavačkim poduhvatom: u pitanju je devet proznih fragmenata izronjenih iz arhive urednika Bernara de Faloa nakon njegove smrti, u januaru 2018.
Oni su vrlo kratki, bili bi možda nejasni da nema instruktivnog uvoda i iscrpnih napomena, ali odaju ruku vrsnog stiliste koji preispituje smrt, ljubav, intimu i istinu. „Kakvi smo to, ako dok nas lekar ne osudi, ne znamo da nas čeka smrt“, pita pripovedač, čija teško bolesna prijateljica svoje poslednje dane živi bez rituala koje on očekuje kao logične: bez molitve, kajanja ili razgovora sa samom sobom.
„Tajanstveni gost“ je napeta povest o ljubavnoj prepisci sa neočekivanim akterima: Fransoaz priželjkuje da ih piše mladi vojnik, „jedan od onih što sve kriju pod dovoljno grubim štofom“, a ne zna da stižu od dragog bića kom na samrti neće moći da pruži nikakvu utehu.
„Svest o ljubavi“ uvodi fantastičnu životinju kao izmišljenog prijatelja: mačka-vevericu, dragu, ljupku i tihu zver. Fragment „Vilinski dar“ upoznaje nas sa vilom neshvaćenih nežnosti – sa silom i čarolijom koja je uredila Prustov život.
Džejn Ostin, „Lejdi Suzan“, Blum izdavaštvo, 2022.
Gubljenje je vremena učiti jezike, piše lejdi Suzan prijateljici, smatrajući da su „ljupkost i stil ipak najvažniji“; muzika, pevanje i crtanje ženi donose „izvesno priznanje, ali baš nijednog ljubavnika na spisak“.
Koketnu udovicu Suzan Vernon šarm, oštroumlje i elegancija ne čine ženskim Don Žuanom, jer njena ašikovanja, saletanja i podmetanja nisu samo odraz nestalnog, lutalačkog temperamenta. Svoje sklonosti i talente pronicljiva i dopadljiva dama planski raspoređuje u ime egzaktnog, pragmatičnog cilja. Ženidba i udadba su sveprisutan zamajac zapleta ranog dela Džejn Ostin, oni su kulminacija uzbuđenja i samoostvarenja u lagodnim životima dama koje su mahom loše supruge i još gore majke.
Neodoljiva naslovna negativka svoju reputaciju duguje i preziru pobeđenih rivalki (deset godina mlađih od nje) i žilavosti aristokratskih strahova da bi se brak mogao sklopiti zbog ljubavne strasti a ne hladnog proračuna.
Ogledanje Džejn Ostin u žanru epistolarnog romana prva je faza njenog terenskog istraživanja karakterologije mikro-sveta koji živi od finih manira i pažljivo sračunatih ciljeva. Suprotno očekivanjima sumnjičavog čitaoca, ovaj kratki roman je dinamičan: razmena pisama u nekim trenucima kreira napetost kakvu bi postigao dijalog na sceni.
Mali ali vredan dokaz koji ono dobar junak beše Džejn Ostin.
Bonus video: Ruski pisci