Ray Davies Foto:EPA/GEORGIOS KEFALAS

Povodom 60 godina benda, frontmen čuvenih Kinksa priča o svom životu, bendu, karijeri i budućim planovima.

„Bili smo bend radničke klase s aspiracijama više klase“, kaže Rej Dejvis. „Rođeni u divno vreme u svetu koji se razvijao. Nadam se da sam odražavao nešto od tog sveta u svojim pesmama.“ Ovaj poznati 79-godišnjak priča za “Independent” o drugom delu dvodelne kolekcije „The Journey“, koja je objavljena ove nedelje kako bi se obeležilo 60 godina njegovog benda Kinks, u kojem Dejvis i dalje ostaje glavni pevač i ritam gitarista.

Ray Davies Foto:BEN STANSALL / AFP / Profimedia

Prvi deo, „The Journey Pt 1“, objavljen u martu, otvorio se sa distorziranim akordima pesme „You Really Got Me“, prvog velikog gitarskog rifa šezdesetih godina. Singl je brzo stigao na prvo mesto lista u avgustu 1964. godine i postavio osnovu rifovima koji su se protezali daleko u budućnost, od „(I Can’t Get No) Satisfaction“ do „Purple Haze“ i „Smells Like Teen Spirit“.

„The Journey Pt 2“ otvara se oštrijim, svetlijim, ali možda još i nasilnijim akordima pesme „Till the End of the Day“, zvuk gitare iz pesama „Art School“ i „In the City“ benda The Jam, kao i zvucima benda The Who i The Strokes. Pesma je snimljena malo više od godinu dana nakon „You Really Got Me“, početkom novembra 1965. godine, ali između tih datuma, Kinks su objavili niz EP-ova i singlova, uključujući „All Day and All of the Night“, „Tired of Waiting for You“, „Set Me Free“, „See My Friends“ i „A Well Respected Man“. Od Dejvisa su jednostavno curile odlične pesme – a sledeća na redu bila je „Dedicated Follower of Fashion“.

Foto:Photo 12 / Alamy / Alamy / Profimedia

Tada je doživeo nervni slom. „Ljudi ne shvataju koliki je pritisak na generalno neuigrane muzičare“, kaže Dejvis sada. „Učio sam u hodu. Mislim da sada postoji tendencija da se razumeju emocionalni problemi ljudi, ali tada su jednostavno govorili, ako vam se ne sviđa, idite i budite čistač ulica ili se pridružite vojsci, ili nešto slično.“ Dejvis se oporavio, ili kako kaže, „izronio i napisao ‘Sunny Afternoon'“. Ta pesma i tri navedena singla nalaze se na novoj kolekciji, zajedno s B-stranom „I Need You“, ali „The Journey Pt 2“ seže daleko i široko, sve do nedovoljno cenjenih pesama iz sredine sedamdesetih godina.

„Imam tamnu stranu. Živeo sam svoje pesme”, poručuje.

The Kinks su se formirali 1963. godine, kada je Dejvis bio 19-godišnji student umetnosti, a njegov mlađi brat Dejv na pragu 16. godine. Bili su najmlađa braća, sa šest starijih sestara, iz brojne porodice u severnom Londonu, gde su obojica pohađali lokalnu srednju školu. Nakon izlaska pesme „You Really Got Me“, slava je stigla brzo. Dejv, koji je imao samo 17 godina kada su postali zvezde, potpuno se posvetio ekscesima. Dok je mlađi brat istraživao divlju stranu slavnog života – pijanstva i izleti s drogom; seksualni odnosi s muškarcima i ženama, Rej se smirio, oženivši se Rasom, devojkom iz Bredforda, i osnuvši porodicu.

Ranih komplikacija je bilo u odnosu braće. „Nisam živeo stalno s Dejvom dok sam odrastao. Živeo sam sa sestrom, nije bilo mesta za mene u kući.“ Ova poslednja rečenica izgovorena je s melanholijom koja sugeriše da to još uvek oseća. „Imamo odnos, to je sigurno. Trudim se da ne budem neko ko osuđuje.“

Nije teško videti dinamiku između njih kako oblikuje rani zvuk Kinks-a, napetost između introspektivne, osetljive duše i ekstrovertne, konfrontacione sile. „To je kao “Razjareni bik”, i dinamika između dva brata u tom filmu. To je nasilno, ali ljubavno“, kaže Dejvis. Ekstremna nepredvidljivost njegovog brata, dovela je do zapaljivog incidenta na sceni s bubnjarom Mikom Aivorijem 1965. godine. Njih dvojica su bili prijatelji i cimeri, ali kada je gitarista tokom nastupa u Kardifu oborio Ajvorijeve bubnjeve i rekao mu: „Zašto ne izvadiš svoj k*** i sviraš s njim? Verovatno će zvučati bolje“, ovaj ga je udario pedalom za bubnjeve, ostavivši Dejva krvavog i bez svesti, pre nego što je pobegao s mesta zločina, dok je Rej navodno vikao: „Ubio si mog malog brata.“

Foto:Photo 12 / Alamy / Alamy / Profimedia

„Policija je htela da optuži Mika za pokušaj ubistva“, rekao je Rej mnogo godina kasnije. „Stvarno je imalo ogroman emotivni uticaj na mene.“ Na kraju su mu stavljeni šavovi, optužnice nisu podnete, i na neki način su se članovi benda pomirili i nastavili dalje. „Moja najstarija sestra Rouz rekla je, ‘Znam da ćeš uvek brinuti o Dejvidu, bez obzira na sve što uradi'“, kaže Dejvis. „Još uvek imam taj osećaj. Postoji telepatija između nas. Ljutio sam se na njega neko vreme. Ali postoji prihvatanje.“

Kako se oseća u vezi sa činjenicom da mnogi njegovi vršnjaci iz šezdesetih godina rok scene nisu preživeli, od Brajana Džonsa do Džimija Hendriksa do Brajana Epštajna. „Smrt, misliš?“ kaže. „Ne znam, to je bila kultura ispunjena drogom u to vreme. Moram priznati da nikada nisam koristio droge tokom karijere. Sve sam ih već probao dok sam bio student umetnosti. Tada je bilo pritisaka, jer je to bio novi, uzbudljivi svet i mogao si da probaš sve. Brajan Džons je bio sjajan gitarista i mudra glava. Ne znam šta je bio problem Brajana Epštajna, ali to je tragično.“

Da li se oseća kao preživeli iz tog perioda? „Svako ima svoje vreme“, kaže ravnodušno. Ipak, tema ga podseća na pesmu s The Journey Pt 2 – „Where Are They Now?“ – koja potiče s konceptualnog albuma iz 1973. godine “Preservation Act 1”. Taj LP bio je Dejvisov očajni odgovor nakon što ga je supruga napustila. Na sceni u zapadnom Londonu u julu te godine, poljubio je svog brata u obraz i rekao publici: „Samo želim reći zbogom i hvala vam za sve što ste učinili.“ Nekoliko sati kasnije primljen je u bolnicu nakon što se predozirao antidepresivima. Kasnije je priznao da je pokušao da izvrši samoubistvo.

Ray Davies Foto:EPA/JAVIER ETXEZARRETA

Dejvis se s teškoćom osvrće na taj period, kako kaže. „Moj svet se tada pomalo raspao. Moj prirodni instinkt bio je da moram nešto da napišem.“ Uvek je mogao pronaći utočište u muzici kad stvari postanu preplavljujuće; „pretočiti sve emocije na papir i napisati šta god vam padne na pamet. To je terapeutski i katarzičan proces. Verovatno ne bih ovde bio da nije bilo pisanja pesama.“

Tokom 80-ih, nakon raskida sa Rasom, Dejvis se našao u poznatoj rokenrol vezi sa pevačicom benda The Pretenders, Krisi Hajnd, koja je obradila jednu od ranih pesama Kinksa („‘Stop Your Sobbing’ je odlična obrada“, primećuje). Par je dobio ćerku Natali, ali njihova burna romansa nije mogla da opstane. U svojoj knjizi sećanja „Reckless“, Krisi opisuje kako su se venčali u Guildfordu 1982. godine, ali „momak u matičnom birou nas je pogledao i predložio da se vratimo drugi put. Pretpostavljam da je razmazana maskara po mom licu otkrila tajnu.“
„Pritisak koji okružuje takve veze je ogroman“, kaže Dejvis sada. „Paparaci i pritisak unutar bendova. Oba benda su reagovala negativno. Sudbina je da veza propadne, ali ljudi nastavljaju da pokušavaju.“ Kada pogleda poznate rok veze poput Stivi Niks i Lindzi Bakingem, koje su takođe postale sličan bure baruta, on im želi sve najbolje, kaže. „Ne želim da završi neuspehom, ali to je neizbežno. Pokušavam da se setim para koji su još uvek zajedno posle svih ovih godina.“

Dejvis se posle ponovo oženio, ovoga puta irskom balerinom Patrisijom Krosbi, i dobio još jednu ćerku, Evu. On i Patrisija su se razišli nakon 13 godina braka, a Dejvis je govorio u prošlosti o tome kako je to vreme njegovog života, oko prelaska u novi milenijum, bilo posebno obeleženo alkoholom jer se okrenuo piću zbog osećaja izolacije. Da li je teško kada ste doživeli veliku slavu vratiti se normalnom životu? „Ne mislim da bih mogao, ako bih pokušao, živeti normalan život“, kaže. „Zato što sam ja već previše normalan.“

Ray Davies Foto:Arthur Miley / Zuma Press / Profimedia

U ovom kasnom stadijumu karijere benda, on i Dejv su došli do mira, kaže. „Razgovarali smo juče, i on još uvek ima stvari koje želi da napiše, pa ćemo probati neke njegove nove stvari na probi.“

Ovo je intrigantno. Dejvis je nagovestio mogućnost ponovnog okupljanja benda 2013. godine, i opet 2018. godine, ali ništa od toga se nije dogodilo. Postoji li šansa da konačno sarađuju i rade na novom materijalu? „Voleo bih – zavisi kako će se oblikovati“, kaže. „Ako to uradimo, biće veoma različito od svega što smo ranije radili.” Čini se da misli da je sada previše star za turneje, iako iznutra se još uvek oseća kao „detence koje čeka da dođe kombi po nas za nastup“, kaže za kraj.

Bonus video: Posle 18 godina: ROLINGSTONSI zakotrljali novi album – Petar Janjatović i Brajan Rašić

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar