Kada su u pitanju Oskari, često su same priče o filmovima, glumcima i ulogama bitnije od izvedbe. Jak narativ prodaje više karata i obezbeđuje stabilan protok na striming platformama.
Piše: Danilo Brakočević, filmski kritičar, Filmoskopija
Za nagradu glavna muška uloga, kandidati su ozbiljni. Ostin Batler je mesecima proučavao pokrete kralja rokenrola ne bi li se u „Elvisu“ izdigao iznad puke imitacije. Sa ovakvom rolom u ranoj fazi karijere, teško je poverovati da će ga publika pamtiti po nekoj drugoj ulozi. Izražajne obrve Kolina Farela u „Duhovima ostrva“ već se postavljaju kao favorit ovog izbora. Farelov Padrik je osvojio srca mnogih gledalaca, mada mu ozbiljno preti priča o trnovitom povratku Brendana Frejzera na veliko platno s ulogom Čarlija u filmu „Kit“. I pored teške prostetike monumentalnog tela, s Frejzerovog lica se ne može skrenuti pogled.
Pol Meskal je praktično na začetku karijere, sa samo dve uloge u dugometražnim ostvarenjima pre ove, sudbonosne, u kojoj tumači melanholičnog mladog oca, a filmu „Posle sunca“ donela je jedinu nominaciju Akademije. Naspram njega, Bil Naji, dobro drvo glumačkog esnafa, mogao bi da osvoji nagradu zbog nežno razvijenog lika i uloge života u besprekornom filmu „Živeti“. Ali, svi znamo da su Oskari suroviji od toga.
Nagrada Oskar za glavnu žensku ulogu možda će doneti velike promene u Holivudu. Pojava Ane de Armas kao meteorita u Holivudu kulminira nominacijom za ulogu Merlin Monro u „Plavuši“, dok su Mišel Vilijams i Andrea Rajzboro riskantnim, skoro upitno jakim glumačkim sredstvima obezbedile nominacije zbog filmova „Fabelmanovi“ i „Za Lesli“, koji su imali neočekivano slab uspeh na blagajnama, svaki u svom rangu. Sve to na stranu, jer je ove godine kamera usmerena jedino na Kejt Blančet („Tar“) i Mišel Jeo („Sve u isto vreme“).
Hoće li Akademija ostati verna starim vrednostima i nagraditi temeljnu kreaciju poput Lidije Tar ili sve haotične verzije Evelin Vang? I hoće li tako, ne samo validirati zapadnjačkim glumcima potpuno strani pristup ulozi, već i, dodatno nagradivši film „Sve u isto vreme“, prihvatiti novi model profitabilne filmske produkcije? Može li nagrada za Jeo da baci svetlo na mnoge druge sjajne glumice koje ne dolaze sa engleskog govornog područja?
U kategoriji sporedna ženska uloga postoji jedan favorit. Kraljica Vakande Anđele Baset (,,Vakanda zauvek“) ima primat nad ženom-kraljem Vajole Dejvis (,,Žena kralj“). Da li je Marvelov lobi nezaustavljiv ili su dve snažne crne kraljice u nominacijama ipak previše za Akademiju? Hong Čau, kao Čarlijev stub podrške u „Kitu“, donosi lik jasno rastrzan zbog odluka koje mora da donese dok neguje prijatelja na samrti. „Duhovi ostrva“ ne bi bili toliko uspešni da nije sjajne igre Keri Kondon koja kroz lik Šibon pronalazi treću dimenziju ženskom liku iz pera Martina Makdone.
Stefani Hsu je možda sticajem srećnih okolnosti “zalutala” na ovu listu. Ali, to ne osporava njen talenat i mogućnost za sjajne buduće uloge. Nominacija za ulogu Džoj u filmu „Sve u isto vreme“ će joj to sigurno doneti. Džejmi Li Kertis daće sve od sebe da nam na dodeli nagrada objasni kako nepotizam nema nikakve veze s njenim uspehom, dok će za to vreme u publici stotine naslednika porodičnog biznisa potvrdno klimati glavom. Uloga u filmu „Sve u isto vreme“ verovatno će joj doneti Oskara.
Nagradom za sporednu mušku ulogu najčešće se otvara dodela, a ovoga puta imamo skoro pa preslikanu situaciju kao i u trci za glavnu mušku ulogu. Teškaši Brendan Glison, sa skoro ravnopravnom ulogom naspram Kolina Farela u „Duhovima ostrva“, i Džad Hirš, sa sjajnom minijaturom u „Fabelmanovima“, ne mogu da se porede sa snažnim narativom koji nosi nekadašnji mali pomoćnik Indijane Džonsa.
Naime, nepravedno potcenjeni glumac Ki Hui Kvan decenijama se nije vraćao glumi sve dok ga rediteljski tim Danijela nije kastovao kao jeftiniju verziju Džekija Čena. Brajan Tajri Henri, jedan od najtalentovanijih glumaca svoje generacije u čijoj ćemo karijeri tek uživati, došao je do nominacije nepretencioznom igrom u filmu „Nasip“. Beri Kogan je glumačkim izborima štrčao kao trn u oku u odnosu na ostatak podele „Duhova ostrva“, ali njegova pozorišno ekspresivna gluma u filmu donela mu je zlatnu kartu za Oskare.
Ne naziru se prevelika iznenađenja, ali nema ni mnogo promašaja u ovogodišnjim nominacijama. Hoće li pobediti zanat ili priča? Srećom, nećemo još dugo čekati na odgovor.
Ovaj tekst je nastao u saradnji Filmoskopije i Nova.rs. Filmoskopija je portal pod pokroviteljstvom Filmskog centra Srbije koji objavljuje filmsku kritiku, eseje i intervjue. Od oktobra 2022. portal uređuje filmolog i filmski kritičar Nikola Radić.
Bonus video: Karl Malden, jedini naš dobitnik Oskara