Svetska premijera komada "Potkrovlje" i prvo izvođenje predstave "Voz ljubavi 2020" očekuju sutra publiku 19. Beogradskog festivala igre.
I dok se „Voz ljubavi 2020“, iz kuhinje kompanije Emanuela Gata kreće u prostoru nabijenom beskrajnim mogućnostima, gde pokret i zvuk iznova međusobno komuniciraju, otkrivajući iz drugog ugla predele u kojima se ljudi okupljaju, razdvajaju, guraju i vuku, preispituju, odlučuju i pokreću napred zahvaljujući emocijama, drugi komad vidi ljubav iz drugog ugla. Predstava „Potkrovlje“ kompanija Jua Stromgrena iz Osla promišlja ženske stereotipe i donosi priču o identitetu, koji u poslednje vreme sve više postaje stvar izbora…
I Gat i Stromgren imaju snažne veze sa Beogradom, podsetila je na današnjem susretu s medijima, direktorka Beogradskog festivala igre Aja Jung. Gat čak simboliše neku vrstu prapočetka Beogradskog festivala igre, jer se 2003. pojavio na sceni Beogradskog dramskog pozorišta s komadom „Lokalni recital“, a već naredne godine opet je gostovao na prvom Beogradskom festivalu igre.
I od tada je dolazio više puta, a sutra se predstavlja s komadom „Voz ljubavi 2020“ u Operi Madlenianum, s početkom od 20 časova. U pitanju je mjuzikl za 14 igrača, koji publiku podseća na muziku britanskog sastava Tears for Fears, kroz prepoznatljive hitove nastale tokom jedne decenije. To je koreografska oda zvuku i vibraciji osamdesetih, vremenu u kojem je, kako je istakao na pres konferenciji Emanuel Gat, odrastao.
– Svoju trupu osnovao sam 2004. u Izraelu, a tri godine kasnije preselili smo se u Marsej. Srećan sam što s nekim od igrača, koji su svi slobodni umetnici, radim zajedno već 13-14 godina. Ovaj komad sam počeo da pripremam početkom 2020. godine, i zanimljivo mi je da je s jednom nogom zagazio u vreme pre pandemije, a s drugom u lokdaun. I nekako komad predstavlja jednu vrstu mosta koji spaja ta dva vremena. Premijera je bila između dva lokdauna u Francuskoj, na festivalu u Monpeljeu. Kao da smo na početku igranja živeli u jednoj realnosti, a potom u jednom sasvim drugom svetu i poimanju stvarnosti – istakao je Gat.
Kompanija Jua Stromgrena iz Osla doneće novosadskoj publici u Srpskom narodnom pozorištu sutra svetsku premijeru komada „Potkrovlje“. Multimedijalni norveški umetnik je već gostovao više puta u našem gradu i zemlji, a ovenčan je i Nagradom publike na Bitefu, međutim ovo će biti njegovo prvo predstavljanje na Beogradskom festivalu igre.
Govoreći o svojoj trupi najpre je naglasio koliko je teško bilo svim igračima, inače slobodnim umetnicima, tokom pandemije kada su bili bez mogućnosti da igraju, samim tim i zarađuju, a sada su konačno odahnuli:
– Sa ponosom mogu da kažem da ćemo imati više od 200 nastupa u 70 zemalja ove godine širom sveta. Uvek razmišljam o tome gde moje ideje mogli da naiđu na odjek. A jedna od tih zemalja jeste Srbija. Ovde se osećam kao kod kuće. Ne umem to da objasnim. Osim toga, veze između Norveške i Srbije su istorijski snažne – istakao je norveški umetnik.
Predstavljajući komad „Potkrovlje“ koji će imati svetsku premijeru sutra uveče u SNP-u s početkom od 20 sati, a 30. i 31. marta u Bitef teatru, naveo je kako je ključ predstave ljubav. Ceo komad se odigrava u jednom potkrovlju. U predstavi igraju četiri igračice snažnih karaktera. Zašto su u potkrovlju? Različiti su razlozi – bilo da se radi o samoći, samoubistvu, tajnom seksu ili jednostavno pronalaženju cipela koje nedostaju. Ipak, četiri je broj za nevolje, a zatvorene prostorije su mesto za sukobe.
– Reč je o ljubavnim, seksualnim vezama, koje su uvek složene. Naročito, kad su istopolne. U ovom vremenu političke korektnosti ispitujem teme privlačnosti, odbačenosti, svih onih emocija koje su tu kad je ljubav u pitanju. Kao i u svakodnevnom životu – s nekim ste u braku, a privlači vas neko drugi i onda je tu prisutno svojevrsno emotivno bombardovanje. O tome je i komad, zasnovan je na intuiciji. Ali, već sada znam da ne mogu da ga, zbog pipave teme, i čitavog talasa političke korektnosti, izvedem u Rusiji, islamskim zemljama, pa čak i Americi. Jer, u njima neke stvari više nisu dozvoljene reči, što je za nas Skandinavce nepojmljivo – zaključio je Ju Stromgren.
Bonus video: Otvaranje BFI-ja