Izgubljeni Benksijev mural prvobitno naslikan sprejom u znak protesta protiv izraelske barijere razdvajanja na Zapadnoj obali ponovo se pojavio u galeriji u Tel Avivu, što je izazvalo debatu o ulozi ulične umetnosti i zakonitosti uklanjanja i "krađe" kulturnih artefakata sa okupirane zemlje.
Praćka u rukama miša pojavila se na betonskom bloku na vojno napuštenom prostoru u Vitlejemu pored dela zida razdvajanja 2007. godine, jedno od nekoliko dela u palestinskom gradu nastalih u tajnosti. Nešto kasnije, slika je prekrečena i ispisana grafitima sa rečima „RIP Banksy Rat“, a na kraju su je nepoznate osobe uklonile.
Benksi, poznat po svojoj kritičkoj i distopijskoj uličnoj umetnosti, radio je na Zapadnoj obali i u Pojasu Gaze od 2005. godine i prodavao je na aukciji slike kako bi prikupio sredstva za palestinske potrebe.
Delovi Beksijevih radova u Vitlejemu postali su glavni element gradske turističke industrije. Međutim, neki kritičari su optužili umetnika zbog „trivijalizacije izraelsko-palestinskog sukoba.“
Prema rečima Kobija Abergela, izraelskog trgovca umetničkim delima koji je kupio sliku, „Slingshot Rat“ je bio u posedu Palestinaca koji su ga držali u privatnim rezidencijama do početka ove godine, piše „Gardijan“.
Partner u Urban galeriji, gde je rad sada izložen, Abergel je rekao da je kupio Benksija od saradnika u Vitlejemu i da nije planirao da ga proda. Odbio je da otkrije sumu koju je platio ili da identifikuje prodavca, ali je insistirao na legalnosti posla. Prodavac umetničkih dela je rekao da je akrilna boja prskana preko originalnog dela pažljivo uklonjena, a betonska ploča od 400 kg je zatim zatvorena u čelični okvir.
„Slingshot Rat“ je prošao najmanje jedan vojni kontrolni punkt da bi stigao do Tel Aviva. I izraelska vojska i Kogat, telo izraelskog ministarstva odbrane odgovorno za civilnu upravu na Zapadnoj obali, rekli su da nemaju saznanja o umetničkom delu ili njegovom putovanju.
Prema Haškoj konvenciji iz 1954. koja reguliše kulturna dobra čiji je potpisnik Izrael, okupacione sile moraju sprečiti uklanjanje kulturnih dobara sa okupiranih teritorija.
– Ovo je krađa imovine palestinskog naroda – rekao je Jeries Kumsieh, portparol palestinskog ministarstva turizma – To su bile slike međunarodnog umetnika za Vitlejem, za Palestinu i za posetioce Vitlejema i Palestine. Dakle, njihovo prebacivanje, manipulisanje njima i krađa je definitivno nezakonit čin.
Izrael je započeo radove na spornom zidu za razdvajanje Zapadne obale pre 20 godina kako bi zaustavio palestinske terorističke napade, ali je izgradnja zaustavljena zbog unutrašnje politike, pravnih bitaka i međunarodne kritike. Većina od 65% barijere koja je do sada izgrađena nalazi se unutar Zapadne obale, a ne u Izraelu ili na liniji primirja. U gusto naseljenim mestima kao što je Vitlejem, barijera je osam metara visoki betonski zid prekriven bodljikavom žicom. U ruralnijim sredinama čine ga paralelne žičane ograde.
Benksijeva umetnička dela su dva puta uklonjena sa Zapadne obale: „Wet Dog and Stop“ i „Search“, oba nastala u Vitlejemu, na kraju su otkupljene od strane galerija u SAD i Velikoj Britaniji i izložene 2011.
Portparol Banksija nije odgovorio na zahteve za komentar o ponovnom pojavljivanju „Slingshot Rat“.
Bonus video: Samouništena Benksijeva slika ponovo na aukciji – ponude će da pljušte