Kod nas je, verovali ili ne, najčešći razlog zbog kog vlasnike vozila najčešće vraćaju s tehničkog pregleda - svetlosna signalizacija. Da, postoji i niz drugih razloga o kojima smo i pisali, ali ovde je činjenica da mi najviše padamo na osnovnim stvarima. A evo zbog čega sa tehničkog najčešće vraćaju naše komšije.
Statistika Centra za vozila Hrvatske (CVH) pokazala je da je gotovo svaki peti automobil u Hrvatskoj pao na tehničkom pregledu, piše N1. Ovaj podatak i ne čudi jer je prosečna starost automobila u Hrvatskoj u 2022. iznosila je skoro 14 godina, tačnije 13,29 i taj broj raste, jer su komšije 2007. i 2008. godine mogli da se pohvale prosečnom starošću voznog parka ispod 10 godina. Mi možemo da se pohvalimo brojkom od 17.
Razlog tome je što su Hrvati, kao i mi, okrenuti polovnim automobilima. Pošle godine je u Hrvatskoj kupljeno 44.476 novih automobila, a uvezeno je 62.035 polovnih, što je gotovo 50 posto više. U Srbiji se godišnje proda oko 25.000 novih a uveze se debelo preko 100.000 polovnih.
Kod Hrvata je uvoz polovnih počeo da raste od kad su postali članica EU-a, pa je tako finansijski i birokratski olakšan uvoz automobila iz tih zemalja. Poređenja radi, 2008. je u Hrvatskoj prodato 80.419 novih automobila, a uvezeno 19.191 rabljenih.
Svaki peti – neispravan
Da je i u Hrvatskoj mnogo automobila s nedostacima pokazuju i podaci CVH-a koji govore da je 18,59 posto putničkih vozila palo na tehničkom pregledu. Drugim rečima, gotovo svaki peti automobil je neispravan.
Ali, koje su najčešće nepravilnosti na automobilima? Nije isto kada na vozilu ne radi svetlo na registarskoj tablici i kad ima oštećenje na osovini.
Ne vide i ne staju
Statistika kaže da se najčešći nedostatak u Hrvatkosj odnosi na uređaje za osvetljavanje i svetlosnu signalizaciju. Dakle, kao i kod nas. Čak 23,85 posto svih padova na tehničkom čine upravo ovi nedostaci.
Ipak, zabrinjavajuće je i što je drugi razlog problem sa uređajima za kočenje. Od svih utvrđenih nepravilnosti, njih 22,42 posto se odnosi na kočnice, a verovatno nije potrebno naglašavati zašto je i koliko to opasno.
Sledeća najčešća neispravnost odnosi se na samonosivu karoseriju, šasiju i ostale delove, a nedostaci na samom motoru se nalaze tek na četvrtom mestu.
Peti razlog se odnosi na osovine, točkove, pneumatike i oslanjanje, kao i na nedostatak obavezne opreme.
Bonus video: Koliko su poskupele letnje gume u Srbiji