Hrvatska gužva na autoputu Foto:Denis LOVROVIC / AFP / Profimedia

Svaki automobil može biti dobar, ali "švaba" je "švaba", uobičajena je fraza koju ćete čuti u Hrvatskoj prilikom kupovine novog automobila. Mnogi će reći da je ta izjava samo mit, ali će ih statistika "razoružati". Ona kaže da većina Hrvata zaista veruje u tu legendarnu rečenicu.

Hrvatski vozni park nije reprezentativan, barem ne u većini, jer je starost vozila veoma visoka, o čemu je naš portal već pisao, ali svakako su im automobili mlađi od naših u Srbiji. Naime, prosečna starost automobila 2022. godine u Hrvatskoj bila je skoro 14 godina, tačnije 13,29. Poređenja radi, taj prosek u najrazvijenijim evropskim zemljama je oko 7-8 godina, dok se Srbija „hvali“ 17 godina starim voznim parkom.

Hrvatskim putevima kruži ukupno 1.836.016 putničkih automobila (dok je prošle godine prodato 44.476 novih automobila), navodi Centar za vozila Hrvatske.

Kada su brendovi u pitanju, među prvih deset dominiraju „nemci“. Tako je najzastupljenija marka Volkswagen, koji čini 16,58 odsto svih automobila u Hrvatskoj, zatim Renault sa 10,25 odsto, Opel sa 9,91 odsto, Peugeot sa 6,02 odsto i Škoda sa 5,72 odsto.

Najčešći modeli u Hrvatskoj

Nije iznenađenje što je VW najzastupljeniji brend na hrvatskim putevima. Ali šta je sa samim modelima automobila? I tu, kako saznajemo iz CVH-a, dominira „narodni automobil“.

VW Golf

O Volkswagen Golfu ne treba trošiti previše reči. Automobil koji je postao sinonim za čitavu klasu. Predstavljen 1974. godine, proživeo je osam generacija, od kojih je prva postala pravi oldtajmer.

VW je sedamdesetih godina prošlog veka želeo da uđe na jugoslovensko tržište, pa je, kako bi ispunio stroge carinske uslove, otvorio fabriku TAS u Vogošći kod Sarajeva, gde su se proizvodili Golf I, a kasnije Golf II.

Foto:Volkswagen

Golf je imao težak zadatak pred sobom, trebalo je da zameni legendarnu VW Bubu, ali je uspeo.

Iako je Golf često sinonim za mobilnost u susednoj BiH, u Hrvatskoj je najzastupljeniji model. Prema podacima iz 2022. godine, u toj zemlji je registrovano čak 129.435 Golfova, čime je zauzeo ubedljivo prvo mesto i titulu najzastupljenijeg automobila u zemlji.

Foto:Volkswagen

Opel Astra

Drugi model iz Nemačke je takođe na drugom mestu sa 79.123 vozila na putevima. Opel Astra je predstavljena 1991. godine kada je zamenila legendarni Kadett.

U prodaji je trenutno njegova šesta generacija, a da se radi o zaista svestranom modelu govori činjenica da se ranije prodavao kao limuzina, karavan, kabriolet i kupe.

pad vrednosti, polovnjaci
Foto: Promo

Kako je ova klasa automobila u poslednje vreme sve manje popularna, današnja Astra se može kupiti samo kao kompakt i kao karavan.

Renault Clio

Među najčešćim modelima je i Renault Clio. Sa 70.175 „živih“ primeraka u Hrvatskoj, jedini je model koji nije „nemac“ u prvih pet. Clio je na tržištu već 33 godine, tako da njegova popularnost ne treba da iznenađuje. Godine 1990. ovaj model je zamenio popularni Renault 5. Clio nije popularan samo u Hrvatskoj, već nosi i titulu jednog od najprodavanijih modela u Evropi.

Foto: Renault

Dokaz da je to tako je činjenica da je, uz Golfa, jedini automobil koji je dva puta osvojio nagradu za Evropski automobil godine – 1991. i 2006. godine. Trenutno je u prodaji peta generacija, a Renult je krajem godine najavio šesti model.

Volkswagen Passat

Na četvrtom mestu je automobil od kojeg ćemo uskoro morati da se oprostimo. Sa 61.355 jedinica, Passat je jedina limuzina (u pravom smislu te reči) u deset najčešćih automobila na hrvatskim putevima.

Foto: Volkswagen

Osim što je bio popularan kod direktora, načelnika, ministara i drugih, pasat su voleli i radnici. Nažalost mnogih ova limuzina je prestala da se proizvodi, a VW je rešio da ostavi samo karavan verziju Passata.

Opel Corsa

Pet najčešćih automobila završavamo drugim gradskim modelom. Reč je o Opel Corsi sa 54.805 jedinica koja vozi hrvatskim putevima. Takođe je „stari” model jer se proizvodi od 1982. godine. Koliko je ovaj model popularan dovoljno govori podatak da je do 2007. godine prodato 18 miliona vozila.

Foto: Promo

A novi automobili u Hrvatskoj?

Kako piše N1, najnovije automobile Hrvati su vozili u godinama pre krize – 2007. i 2008. godine, kada je prosečna starost bila nešto manje od 10 godina. Možda ćete biti malo šokirani činjenicom da je 2008. godine prodato skoro sto odsto više novih automobila nego prošle godine.

Razlog tome je slabija kupovna moć, koja mnoge okreće ka nemilosrdnom tržištu polovnih automobila. Da je tako govori podatak da je prošle godine kupljeno 44.476 novih automobila, a uvezeno 62.035 polovnih automobila, što je skoro 50 odsto više.

Najčešći brendovi na hrvatskim putevima

Često u medijima možemo pročitati kako raste prodaja novih automobila i koji su modeli najprodavaniji. Tako je 2022. godine najprodavaniji brend kod komšija bio Volksvagen, zatim Škoda, pa Kia i Opel, a prvih pet zaokružuje Dačija. Interesovanja radi, prošle godine je prodato 1.578 novih Audija, 1.208 Mercedesa, 1.156 BMW modela, 247 Poršea, 213 Tesli, sedam Bentlija, četiri Lamborginija, tri Ferarija, tri Aston Martina, dve Rimac Nevere i jedan Bugati.

Bonus video: Vozili smo Renault Clio ali na hibridni pogon, vredi li ga uzimati u obzir?

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar