Preporuka je da se motorno ulje redovno menja, pogotovo kod starijih vozila jer često odlaganje servisnog intervala zamene ulja ubrzava trošenje ležajeva turbo punjača.
Turbo punjač dugo je bio ugrađivan na većinu dizel motora, ali sad su dominantni i benzinski motori s turbo punjačima. Zato je revija HAK navela koji su najčešći scenariji kvarova turbo punjača i kako možemo da ih prepoznamo. Neispravnost turbo punjača najčešće nastupa u praksi od oko 120.000 pređenih kilometara pa nadalje.
Neispravnost ležajeva rotora turbo punjača
Simptomi su pad snage motora i upaljena lampica za neispravnost motora, nagla potrošnja ulja u motoru popraćena jakom dimnom zavesom. Takođe, popratno kroz nekoliko sledećih minuta dolazi i do uključivanja crvene lampice ulja i tada vozilo treba zaustaviti na bezbednom mestu, odnosno treba što brže ugasiti motor kako bi se izbegla velika šteta koja može prouzrokovati zaglavljivanje motora zbog gubitka podmazivanja.
Ako nastupi potpuno raspadanje turbo punjača otvorena je mogućnost trenutnog gašenja vozila bez mogućnosti ponovnog pokretanja motora, a raspadnuti delovi mogu da spreče prolazak vazduha kroz turbinu do usisa motora i puno sitnih raspadnutih delova može da se rasprši po cevovodu turbo sistema i tako otvori potrebu za zamenom kompletnog cevovoda i time znatno povisi cenu popravke.
Pucanje creva, cevi ili hladnjaka turbo punjača zbog redovnih naprezanja
Ovde su simptomi popraćeni gubitkom snage motora, uključivanjem lampice neispravnosti rada motora, povećanim izlaskom crnog dima iz izduvne cevi kod vozila bez filtera čestica, a kod vozila sa filterom dolazi do ubrzanog zasićenja filtera čestica u izduvu.
Prilikom naglog povećavanja broja obrtaja motora može se čuti jako šištanje vazduha u motornom prostoru što će jasno otkriti da je nastala neispravnost dotoka vazduha.
U nekim situacijama moguće je i da cev pukne a da se ne čuje puštanje vazduha prilikom opterećenja motora, ali tada se često može uočiti propuštanje uljane maglice na mestu gde je došlo do propuštanja vazduha.
U najgorim slučajevima, ako nemamo nijedan od navedenih simptoma, potrebno je vizuelno pronaći mesto propuštanja turbo sistema. Kod ovog problema može pomoći i krpljenje gumenog creva ili vraćanje odvojene cevi iz ležišta zbog slabog držanja ili osigurača cevi. Dobro je što se s ovakvim tipom kvara možemo dovesti do prvog servisa sa smanjenom snagom ili nam pomoć na putu može biti pomenuto krpljenje ili nameštanje cevi ako nismo u blizini prvog servisa.
Neispravnost regulacije pritiska punjenja turbo punjača
Simptomi su pad snage motora često popraćen paljenjem lampice neispravnosti motora i prelaskom rada motora u prinudni rad sa smanjenom snagom. Često s ovim tipom neispravnosti možete doći do servisa, a popravka može biti jednostavnije prirode i može da ga reši i služba pomoći na putu. Ipak, neke situacije mogu biti komplikovanije, sve do potrebe za zamenom kompletnog turbo punjača.
Zvuk zviždanja prilikom naglog podizanja obrtaja motora, odnosno naglog ubrzavanja vozila, može da uputi na trošne ležajeve osovine rotora turbo punjača. Preporuka je da se što pre obratite servisu. Često vozači znaju ovaj simptom da zanemare, jer nije došlo do pada snage motora ili uključivanja lampice neispravnosti, ali ignorisanjem ovog problema često dolazi do spomenute faze kad se turbo punjač u potpunosti raspadne s mogućnošću nastanka velikih oštećenja na motoru. Uz ovaj tip problema imamo i prednost jer imamo fazu najave problema: zviždanjem koje može da traje nekoliko dana ili nekoliko meseci do potpunog raspadanja turba.
Preporuka je da se redovno menja ulje u motoru jer često odlaganje servisnog intervala zamene ulja ubrzava trošenje ležajeva turbo punjača.
Ako je moguće: kod vozila koja su prešla 120.000 km menjati motorno ulje u okviru godinu dana, odnosno između 8.000 i 12.000 km. Tu je u praksi idealno za smanjenje potrošnje ležajeva turbo punjača.
Bonus video: Bizarni festival uništavanja automobila
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: