Crni, beli ili plavi? Boja dima otkriva šta nije u redu sa automobilom

Auto 02. sep. 202113:19
Podeli:
Zagadjenje, auto, naftna kompanija, ugljenicni otisak
Zagađenje Foto:Shutterstock

Po boji dima iz izduvnog sistema mogu da se predvide mogući problemi. Ako dim naglo nastupi za bilo koju od navedenih nepravilnosti u tekstu koji sledi, svakako je potrebno zaustaviti vozilo i proveriti nivo motornog ulja i rashladne tečnosti.

Kad automobil dimi to obično nije dobar znak, odnosno najčešće je to najava problema koji zahtevaju posetu mehaničaru i troškove servisa, piše revija HAK. Dim iz izduvnog sistema vašeg automobila može biti u raznim bojama, a svaka od njih može da sugeriše neispravnosti koje, opet, mogu imati nebrojeno različite uzroke. Zato ćemo ovde spomenuti neke koje su najčešće.

Plavi dim

Najčešće se radi o saogrevanju ulja u komori za sagorevanje unutar cilindra motora ili propuštanjem ulja od strane turbo punjača, a to znači da postoji opasnost od potrošnje ulja motora. Smanjenjem količine ulja dolazi do izostanka podmazivanja pokretnih delova motora. To bi moglo da utiče na pojačano trošenje tih delova.

Foto: Shutterstock

Posledice mogu biti vrlo skupe popravke ako ne reagujete na vreme. Kod motora se ubrzava trošenje klipnog mehanizma i razvodnog mehanizma, kao i ostalih pokretnih rotirajućih ili kliznih delova unutar motora, što će zahtevati ozbiljanu popravku motora koji je u većini slučajeva izvodljiv na starijim generacijama. Kod novijih motora, tehnologije obrade materijala i delova su tako izvedene da najčešće nije moguće da se obnove, pa isključivo mora da se zameni drugim ispravnim motorom ili fabrički repariranim.

Beli dim koji brzo nestaje kao para

Najverovatnije je uzrok curenje rashladne tečnosti u motor. Najčešće je prisutno i pregrevanje motora ka indikatoru temperature na kontrolnoj ploči. Odmah posle startovanja hladnog motora može, takođe da se pojavi beli dim.

Foto: Shutterstock

Zagrevanjem motora dolazi do kondenzacije u izduvnom sistemu, a kako temperatura raste tako voda isparava i zbog toga može da se pojavi beli dim (para). Dakle, iza ovakve pojave nisu neke nepravilnosti u radu automobila. Ako automobil učestalo koristite na kratkim relacijama može da se dogodi da sva kondenzacija ne ispari, a to nije dobro jer tako može da korodira izduvni sistem.

Crni dim

U benzincu to je znak da sagoreva previše goriva – potrebno je proveriti filter vazduha. Mogući su i ozbiljniji problemi s motorom ili sistemom ubrizgavanja.

Foto: Shutterstock

Kod dizelaša, ako vozite samo gradske relacije pri niskim brzinama, u filteru čestica može da se nakupi previše čađi, a sve to može da rezultira dimnom zavesom kod određenih starijih generacija vozila s ovim filterom koje može biti praćeno i uključivanjem lampice na instrument-tabli. Bržom vožnjom na auto-putu možete pročisiti ovaj filter, uz karakteristični kratkotrajni oblak crnog dima.

Šta učiniti kad naglo krene da dimi iz izduva?

Ako je naglo nastupila bilo koja od navedenih nepravilnosti potrebno je zaustaviti vozilo i proveriti nivo motornog ulja, rashladne tečnosti – ako nešto nedostaje to nam može biti brzi pokazatelj u čemu je zapravo problem. Takođe, ako su količine ulja i rashladne tečnosti u normali, postoji mogućnost da se dim pojavio zbog povećane potrošnje goriva, pa je potrebno napraviti uzorak potrošnje goriva na pređenih 100-500 km.

Ako je potrošnja povećana (za 1-2 l/100 km više) može nam biti jasnije iz kog izvora dolazi povećanje dima iz izduva.

Pre primene bilo koje od navedenih metoda ili nastavka vožnje, preporuka je da se koristi uputstvo vozila ili da se kontaktira servis s obzirom na to da boja dima iz izduva može pomoći majstorima u servisu da analiziraju nastali problem na daljinu, pa i da procene da li treba nastaviti vožnju ili odustati.

Bonus video: Bizarni festival uništavanja automobila

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Komentari

Vaš komentar