Ko treba da bira zimske, a ko univerzalne gume

Saveti 22. okt. 202113:58 > 26. nov. 2021 11:29
Podeli:
zimske gume, auto gume, univerzalne gume, M+S
Foto: Shutterstock

U poslednje vreme često se postavlja pitanje koje automobilske gume izabrati za hladni period pred nama - zimske ili univerzalne. Svaka ima svoje prednosti, ali i mane, a koje su gume prave za vas zavisi isključivo od toga gde ćete ih koristiti tokom zime.

Od 1. novembra vozači u Srbiji su u zakonskoj obavezi da na svojim motornim vozilima imaju zimsku opremu, odnosno zimske ili univerzalne gume na sva četiri točka ukoliko je na kolovozu sneg, led ili poledica. Najmanja dubina šare na gazećem sloju pneumatika mora biti četiri milimetra.

Foto:Shutterstock

Svake sezone podsećamo na osnovne stvari zbog kojih u narednom periodu nije pametno voziti na letnjim gumama. To ne radimo da bismo vam isprali mozak, već zato što svake godine imamo puno novih vozača koji se do sada nisu interesovali za ovu temu, ali je počela da ih zanima otkako su položili vožnju i počeli da učestvuju u saobraćaju, pa treba da znaju kako da budu bezbedni.

Zimi zimske gume, leti letnje

 

U uslovima čestog snega, leda i pri veoma niskim temperaturama uvek je najbolje rešenje imati zimske gume, jer su napravljene od mekše smeše u odnosu na letnje pa dobro podnose hladno vreme, odnosno ne mogu da se stvrdnu na minusu, te prianjanje na podlogu nije ugroženo.

Letnje gume su tvrđe, što je dobro kada su temperature visoke, ali po hladnom one postaju gotovo kao od plastike, pa po snegu sa njima dolazi do lakšeg proklizavanja i značajno se produžava put kočenja, što može biti izuzetno opasno. Isto važi i u obrnutom slučaju, odnosno, zimske gume tokom leta nisu pametna opcija, jer osim što se brže troše usled kombinacije grejanja i mekše smeše, put kočenja sa njima po vrućem asfaltu neuporedivo je duži nego sa letnjim.

Takođe, treba znati da letnje gume imaju više uzdužnih kanala, koji u kombinaciji sa manjim poprečnim imaju zadatak da lakše odvode vodu sa gazećeg sloja, dok zimske i univerzalne gume imaju drugačiju šaru od letnjih u vidu više poprečnih kanala za lakše pokretanje po snegu.

guma
Šara na zimskoj gumi, Foto: Shutterstock

Osim što biste na letnjim gumama po snegu ugrožavali bezbednost na putevima, ujedno biste mogli da platite i kaznu koja se kreće od 6.000 do 20.000 dinara.

Za koga su all season gume

 

Sve češće se javlja i pitanje da li se odlučiti za zimske ili za univerzalne, odnosno gume za sva godišnja doba, koje takođe mogu biti deo zimske opreme.

Zime su nam sve blaže, pa ne čudi što je potražnja za univerzalnim gumama sve veća. Ipak, ukoliko često vozite po snegu, živite van grada i slično, zimske gume su uvek bolji izbor za vas. Kako smo već naveli, sastav ovih pneumatika omogućava maksimalnu upravljivost i umanjuje rizik proklizavanja, dok šara obezbeđuje dobro prianjanje, ali takođe sprečava zadržavanje veće količine snega unutar gume.

zimske gume, auto gume, univerzalne gume, M+S
Univerzalne gume, Foto: Shutterstock

Univerzalne ili “all-season” guma su dobrodošle ako živite u gradovima gde se ulice redovno čiste. Ove gume u najvećem broju slučaja dobro podnose niske temperature, ali ne mogu zameniti zimske po kretanju uzbrdo-nizbrdo po dubokom snegu.

Takođe, univerzalna guma može biti dobar izbor vozačima koji godišnje prelaze mali ili ograničeni broj kilometara, a idealne su u regionima sa umerenom klimom, tamo gde nema velikih oscilacija u temperaturi, odnosno gde leta nisu previše topla, a zime su blage i kišovite.

Međutim, treba uzeti u obzir i to da je tehnologija izrade pneumatika vrlo napredna i da savremene „all season“ gume, po brojnim testovima, pružaju mnogo bolje performanse nego što je to nekad bio slučaj.

Ne treba da zaboraviti ni to da su univerzalne gume povoljnija opcija, jer sa njima nema troškova montaže dva puta godišnje, a ni troškova za skladištenje drugog seta guma.

Kako prepoznati zimsku gumu

Pri odabiru guma, bilo zimskih ili univerzalnih, važno je obratiti pažnju na simbole koji se nalaze na obodu. Prave zimske gume mogu se prepoznati ne samo po šari ili oznaci M+S (mud+snow), što znači da su namenjene za vožnju po blatu i snegu, već posebno po tri planinska vrha sa pahuljicom. Samo M+S ne znači nužno da je guma zimska.

zimske gume, auto gume, univerzalne gume, M+S
Foto: Shutterstock/RoClickMag

Ukratko, razlike u performansama zimskih i savremenih univerzalnih guma sve su manje, ali ko vozi po dubokom snegu treba da bira prave zimske gume.

Bonus video: Pravila vožnje po kiši

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram