Foto: Vladimir Tretyakov / Shutterstock

Automobili iz Kine su nekada bili samo kopije i tema ismevanja, ali u poslednjih par godina sa istoka Azije dolaze dosta kvalitetniji modeli koji se u sve većem broju izvoze širom sveta. Štaviše, izvoz automobila iz Kine je dupliran za svega dve godine.

Čak i pored zatvaranja brojnih fabrika zbog pandemije u Kini, izvoz automobila iz najmnogoljudnije zemlje na svetu naglo je skočio tokom ove godine.

Primera radi, do kraja septembra, iz Kine je izvezeno ukupno 2,2 miliona putničkih automobila, kamiona, autobusa i drugih vozila, što je rast od 54 odsto u odnosu na isti period prošle godine.

Najveći doprinos ovom rastu dala su vozila na struju, jer je 342.000 električnih automobila izvezeno iz Kine u prva tri kvartala ove godine. To je ogroman uspeh, jer je na primer 2019. tek svaki pedeseti izvezeni automobil imao pogon na struju.

Kako su uspeli?

Postoji nekoliko faktora koji utiču na rast broja električnih automobila koji se izvoze u druge zemlje. Dominacija Kine na polju baterija i sirovina omogućila je domaćim kompanijama da povećaju proizvodnju. Pored toga, zapadni proizvođači automobila koriste niže troškove proizvodnje u ovoj zemlji i ustanovljene lance snabdevanja kako bi kupcima širom sveta isporučili sve veći broj vozila na struju.

Foto: Promo/MG

Šta se najviše izvozi iz Kine?

Veći deo kineskog izvoza vozila na struju čine nešto skuplji modeli, ali to bi moglo da se promeni. Zapadni proizvođači pokušavaju da prodaju više premijum vozila, pa neki napuštaju pojedine segmente kako bi se fokusirali na proizvodnju profitabilnijih SUV modela. To ostavlja prostor u segmentu jeftinijih automobila, koji bi kineski proizvođači mogli da popune pristupačnim električnim automobilima.

Tesla najveći izvoznik električnih automobila

Američka kompanija proizvodi svoja vozila u Šangaju, a sa 165.000 izvezenih automobila tokom prvih devet meseci, Teslini modeli čine skoro polovinu izvoza električnih automobila.

Foto: ice_blue / Shutterstock

Renault i BMW takođe proizvode svoja vozila na struju u Kini, a od sledeće godine i Volkswagen. Što se domaćih brendova tiče, najbolji rezultat je zabeležila SAIC Grupa sa 78.000 izvezenih električnih automobila.

Bonus video: Vozili smo kineski krosover u Srbiji – Kakav je MG ZS?