Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Proteklog meseca bilo je najava da će cene polovnih automobila iz uvoza značajno da skoče. Rešili smo da saznamo šta se trenutno dešava na tržištu polovnjaka u Srbiji po ovom pitanju. Da li su i za koliko cene sada više, saznali smo od uvoznika polovnih vozila, koji su naveli i dva glavna razloga poskupljenja.

Kako smo saznali od uvoznika, postoje dva razloga za poskupljenje polovnjaka u Srbiji. Prvi je uticaj pandemije koji je u zemljama Evropske unije (odakle uvozimo polovne automobile), doveo do izuzetno slabe ponude, dok je potražnja ostala ista. Naime, kupci automobila su odustajali od nabavke novih vozila po sistemu „staro za novo“, a neki su produžavali lizing za još koju godinu.

To znači da je većina polovnjaka koja bi se našla u ponudi zapravo ostala kod svojih vlasnika koji su čekali bolja vremena za zamenu vozila. To je dovelo i do zatvaranja mnogih firmi u EU koje se bave prodajom polovnih a od kojih su naši uvoznici kupovali. Kada tome dodamo i činjenicu da su u EU čak i oni ljudi koji su koristili javni prevoz, rešili da nabave jeftini polovni automobil kako bi izbegli zaražavanje tokom putovanja, i tako kupili i ono povoljno što se nudilo, dobijamo jedno prilično osiromašeno tržište.

Drugim rečima, vrlo teško je doći do polovnog vozila pa naši uvoznici nisu imali ni šta da kupe. To najbolje pokazuje primer gde na nedeljnoj licitaciji bude ponuđeno oko 200 polovih vozila, a ranije se nudilo oko 1.000. A kada je ponuda znatno manja, a potražnja i dalje postoji, posledično dolazimo do rasta cena.

Foto: Shutterstock

Drugi razlog koji će uticati na rast cena polovnjaka jeste i način carinjenja. Preciznije, zbog sumnji u verodostojnost ino-faktura i brojnih malverzacija kojima su se bavili nesavesni uvoznici, u Srbiji su, kako kažu naši sagovornici, polovna vozila počela da se carine po kataloškoj vrednosti. To znači da više neće biti fantomski sniženih cena koje su stajale na fakturama, gde je bilo slučajeva da se vozilo koje vredi 40.000 fakturiše na 17.000 evra, već se cena svakog polovnjaka određuje po vrednosti iz kataloga (novi AMSS katalog).

Kakva je situacija na terenu i koliko su polovnjaci sada skuplji

„Polovnjaci su poskupeli u proseku za 5-10%“, kaže naš portal Stefan Krasić iz Balkan Auta i navodi da „polovna vozila vrednosti od oko 6.000 do 8.000 evra sada su skuplja za 500, 600 evra, dok su ona od 11.000, 12.000 evra, ali i više poskupela i do 1.000 evra“. I on kao glavni razlog navodi uticaj pandemije na evropskom tržištu i nemogućnost da se do vozila dođe.

Milan Teodorović iz firme Auto Šabac 2010 koja se bavi uvozom i prodajom polovnih automobila, kaže da su cene polovnjaka u Srbiji već skočile za oko 10%, a kao razlog navodi to što je opala kupovina novih vozila u Evropi zbog korone. Tako ističe i primer da Peugeot 308, koji su oni ranije prodavali po ceni od 8.300 evra, sada njih toliko košta. Takođe, Teodorović smatra da će tek doći do poremećaja tržišta u narednih 4-5 godina.

Sa druge strane, Miloš Stević, direktor Kompresor Auto Land placa, kaže da kod njih još nije došlo do poskupljenja, ali da očekuju da će ono biti oko 5%. „To će se desiti upravo zbog te slabije ponude koja je aktuelna u Evropi, što posledično diže cene polovnjaka koje uvozimo“, ističe Stević.

Cene još uvek neće dizati oni koji imaju mnogo vozila na lageru, što su nam potvrdili i na auto-placu Tas na Ledinama. „Mi još uvek prodajemo vozila sa lagera i nismo dizali cene iz prostog razloga što ništa novo nismo uvezli“. Kako kažu, u Italiji je pala prodaja novih automobila za gotovo 70% zbog pandemije, pa samim tim nije bilo zamene staro za novo, odnosno naši uvoznici polovnjaka tamo nisu imali ni šta da kupe.

 

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare