Vlada Nemačke je rešila da obustavi podsticaje za kupovinu plug-in hibridnih automobila ranije nego što je planirano, a u planu je i smanjenje iznosa subvencije za električna vozila.
U Nemačkoj je prošle godine prodato 681.410 vozilo sa mogućnošću punjenja baterije. Od tog broja, 325.449 su plug-in hibridni automobili, dok je 355.961 vozilo potpuno električno. To znači da je na subvencije država potrošila više od 3,5 milijardi evra. Svaki četvrti automobil prodat u Nemačkoj prošle godine mogao je da se puni na struju, ali tržišni udeo je rastao iz meseca u mesec, pa su u decembru ova vozila činila čak 35,7% prodaje.
Ministarstvo ekonomije Nemačke sada želi da obustavi subvencije za plug-in hibridna vozila već krajem 2022. i da smanji podsticaje za kupovinu električnih automobila za trećinu od sledeće godine, prema navodima osobe koja je upoznata sa ovim planovima.
Taj potez je deo pokušaja da se subvencije više usmere ka zaštiti životne sredine, a o zakonu se trenutno raspravlja u relevantnim ministarstvima, tvrdi osoba koja je tražila da ne bude identifikovana zato što deli poverljive informacije. Plan je prvi objavio nemački list Franfkurter Allgemeine Zeitung prošle nedelje.
Država odvaja veliki novac
Troškovi Nemačke za subvenciju elektrifikovanih automobila su ogromni, pa ne čudi ova promena. Kupovinu plug-in hibridnih vozila Nemačka pomaže sa do 4.500 evra po automobilu, a ovaj podsticaj će biti ukinut do kraja godine.
Kupcima potpuno električnih automobila država pomaže sa čak 6.000 evra, a očekuje se da će ovaj iznos sledeće godine biti smanjen na 4.000 evra, dok će 2024. i 2025. biti svega 3.000 evra.
Plug-in hibridi su traženi i bez subvencija
Ministarstvo finansija se u svom nacrtu složilo sa idejom da Vlada od sledeće godine pruža podršku samo za vozila za koje se smatra da imaju „pozitivan uticaj na životnu sredinu“, a očekuje se da će većina subvencija biti ukinuta do kraja 2025. „Želimo da izoštrimo naš fokus podrške elektromobilnosti i da se više posvetimo zaštiti životne sredine. Prema našem mišljenju, plug-in hibridi su dovoljno traženi na tržištu i više im nije potrebno javno finansiranje“, izjavio je Robert Habeck, ministar finansija i član partije „Zeleni“.
Proizvođači se protive
Automobilska industrija odbija da se pomiri sa ovom odlukom smanjenja pomoći. „Obustavljanje subvencija za plug-in hibridna vozila bi ugrozilo i usporilo tranziciju ka elektromobilnosti i zanemarilo bi realnost potrošača u Nemačkoj. Plug-in hibridi služe kao pioniri prelaska na električnu mobilnost“, izjavila je Hildegard Miler, koja vodi VBA, lobi grupu nemačkih proizvođača automobila.
Birokratski problemi
Miler je takođe kritikovala činjenicu da je pomoć države vezana za datum isporuke vozila, što kupcima stvara nesigurnost oko konačnog iznosa jer često moraju da čekaju i po nekoliko meseci na svoj automobil zbog problema u lancu snabdevanja.
Primera radi, neko ko sada naruči plug-in hibridni automobil a dobije ga sledeće godine, neće dobiti državnu subvenciju od 4.500 evra.
Podele među vladajućom koalicijom
Predlog ministarstva koje kontroliše član „Zelenih“ nije naišlo na odobrenje svih iz vladajuće koalicije, a protivljenje dolazi iz „Stranke slobodnih demokrata“. Njihov portparol za pitanja transprorta Bernd Rojter smatra da vladajuća koalicija ne bi trebalo da odstupi od prvobitnog plana subvencija jer plug-in hibridi takođe doprinose postizanju klimatskih ciljeva.
Bonus video: Proverili smo da li je istina da ovaj Volvo troši 1,1 litar benzina
Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram