Ultra fine čestice koje nastaju trošenjem kočionih pločica prvi put će biti obuhvaćene uredbom Evropske unije o ograničenju štetnih emisija iz vozila (Euro 7), u cilju smanenja visokog nivoa otrovnih čestica u gradskim sredinama.
Novi, stroži evropski standard Euro 7, koji treba da bude predstavljen u julu, predviđa da proizvođači smanje količinu zagađivača, kao što su azotni oksidi i oksidi sumpora koje ispuštaju automobili.
Dok su se prethodne Euro norme odnosile pre svega na izduvne gasove, naredna uredba će obuhvatiti i čestice koje nastaju trošenjem kočionih pločica.
„Na osnovu najnovijih dokaza, naredna uredba će razmotriti potrebu da se ograniče emisije PM2,5 i nanočestica kod svih tipova motora sa unutrašnjim sagorevanjem i kočnica u konvencionalnim i električnim vozilima„, navodi se u akcionom planu Evropske komisije za nulto zagađenje.
Prema analizi EK, očekuje se da Euro 7 znatno doprinese javnom zdravlju smanjenjem smrtnosti i oboljenja čiji je uzrok zagađenje vazduha, posebno kod stanovnika gradova, piše Energetski portal.
Trenje koje nastaje prilikom kočenja može dovesti do izbacivanja veoma malih čestica sa kočionih pločica. Te čestice, veličine između PM10 i PM2,5 mogu da uđu duboko u pluća.
Udisanje tih čestica može da izazove respiratorne probleme, razvoj određenih oblika raka i poveća rizik od Alcajmerove bolesti.
Teški metali koji nastaju pri habanju kočnica takođe mogu da završe u životnoj sredini i da zagade zemlju i vodu, prema studiji Evropske komisije o eksternim troškovima saobraćaja.
Prema podacima Evropske agencije za životnu sredinu, stalna izloženost česticama izazvala je oko 307.000 preranih smrti u EU 2019. godine. Svetska zdravstvena organizacija je saopštila da je 96 odsto stanovnika gradova izloženo štetnim česticama iznad preporučenog nivoa.
Prelazak na električna vozila će smanjiti emisije izduvnih gasova, ali neće rešiti problem emisija čestica iz kočnica. Električna vozila bi mogla čak da emituju veću količinu tih materija zbog težeg pogonskog sklopa u poređenju s konvencionalnim vozilima.
EU je kroz program za istraživanja i razvoj Horajzon uložila milione evra u razvoj tehnologije za smanjenje čestica koje emituju vozila. Rešenja koja su trenutno dostupna mogu da smanje količinu čestica iz kočionih pločica do 90 odsto. Jedno takvo rešenje, koje je razvila francuska kompanija Talano, jeste usisavanje čestica sa kočionih pločica i njihovo filtriranje.
Bonus video: Šta su, bre, ove skraćenice? Vozili smo Hondu HR-V e:HEV
Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram