Pitanje iz naslova ovog teksta čujemo kad god nas na pumpi uslužuju, a i kada to nije slučaj pored "pištolja" za standardno gorivo, na gotovo svakoj domaćoj benzinskoj stanici stoji i "pištolj" za premijum gorivo koje je, zna se, skuplje. Zato logično pitanje glasi - isplati li se?
Dok cene goriva divljaju i probijaju sve psihološke granice, većina vozača ne razmišlja o kvalitetu natočenog goriva. Umesto kvalitetnog goriva koje na duže staze može povećavati trajnost i izdržljivost vitalnih delova motora, aktuelna vozačka realnost je borba za svaki dodatni kilometar.
Kada je reč o tim boljim, odnosno premijum gorivima, treba znati da ako vozite skuplji novi auto i raspolažete s viškom novca, računica isplativosti postoji, ali ako vozite polovni auto i važan vam je svaki dinar, isplativost postaje upitna, piše Auto Klub.
Krenimo od prve, idealne varijante.
Činjenica je da su premijum goriva bolja, efikasnija i da produžavaju radni vek motora. Uz to, ona sadrže aditive koji uklanjanju naslage nastale prilikom procesa sagorevanja pa povećavaju mazivost i zaštitu od korozije. Takođe, otpornija su na niske temperature i obezbeđuju bezbrižno startovanje i neometan rad motora zimi.
Dugoročno, premijum goriva su pametan izbor.
Što se tiče druge varijante, ako spadate među vozače koji toče „obično“ gorivo, ni vi nemate razloga za brigu.
Sva goriva koja se toče bi trebalo da budu kvalitetna, lišena svih neželjenih sastojaka i nečistoća, a razlike u odnosu na premijum goriva su zanemariva. Pritom je važno napomenuti da premijum gorivo ne pruža nikakvu dodatnu snagu ili veću autonomiju.
I tu dolazimo do ključnog dela.
Vozači koji toče „obično“ gorivo na godišnjem nivou svakako uštede novac. To znači da čak i ako dođe do kvara na vašem motoru, razlika u ceni koju ste godinama plaćali za jeftinije gorivo trebalo bi da pokrije štetu.
Da ne bude zabune, svim vozačima može se preporučiti premijum gorivo, jer svakako ne može da škodi, ali ako vas svaka poseta benzinskoj stanici baca u rebalans kućnog budžeta, odluka o vrsti goriva ne bi trebalo da bude teška.
Gorivo više oktanske vrednosti ne znači bolji kvalitet, niti donosi više snage prosečnom automobilu
Većini je pojam oktanskog broja dobro poznat, ali mali broj zna pozadinu naziva. Otklonimo odmah jednu zabludu: gorivo višeg oktanskog broja nije nužno bolje i čistije od onog s nižim – može biti i obratno. Naime, oktanski broj označava otpornost goriva, konkretno benzina samozapaljenju, a kao analogija uzima se udeo izo-oktana, kao ugljikovodonika s malom sklonošću samozapaljenju, u smesi s heptanom.
To znači da 100-oktanski benzin ima jednaku otpornost samozapaljenju kao čisti 100-postotni oktan. Viši oktanski broj preporučuje se za benzince s na primer turbo-punjačem i za one sa visokim stepenom kompresije, ali većina motora, odnosno automobila koji se kod nas voze je konstruisana za gorivo od 95 oktana, i sa njim rade bez ikakve opasnosti.
Bonus video: Nebojša je zbog skupog goriva prešao na e-trotinet – da li je pogrešio?
Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare