Popravka menjača je skupa, a ovaj deo se može pokvariti iz brojnih razloga - nekoliko je povezano s greškama u upotrebi ili vozačevim greškama, pa pročitajte šta nikako ne bi trebalo da radite i kada da reagujete.
HAK-ov tehnički stručnjak Marin Morava objasnio je kako sami možemo da skratimo radni vek menjača. Ako kvačilo ne pritisnemo dovoljno snažno i do kraja pri menjanju brzina može doći do zvuka koji podseća na struganje, prenosi N1.
„Ako vam se to dogodilo jednom verovatno se neće štetno odraziti na ispravnost rada menjača. Ipak, učestalim ponavljanjem moguće je oštetiti sinhroni prsten stepena prenosa na kom se ova radnja često događa. Kod oštećenja sinhronih prstenova dolazi do gubitka njihove uloge da izjednače broj obrtaja između dva vratila kako bi se lakše i bez smetnje promenio stepen prenosa. Vozač će ovaj problem prilikom promene „brzine“ osetiti kao povećanje otpora kod kretanja ručice menjača prilikom ubacivanja u brzinu, uz zvuk mehaničkog krckanja u prenosniku. Preporuka je da s ovim tipom neispravnosti u što kraćem vremenu odete na servis jer mogući su i drugi uzroci koji mogu uzrokovati slične simptome prenosnika prilikom promene „brzina“, kao što su neispravan rad spojnice ili loša podešenost”, rekao je.
Svako prolongiranje i čekanje može samo povećati problem.
„Može doći do prisutnosti metalnih opiljaka u menjačkom ulju koje nastaju prilikom habanja pri promeni stepena prenosa. Ostaci metalnih opiljaka štete ležajevima menjača i zupčanicima, a u najgorem slučaju moguće je potpuno oštećenje menjača i gubitak pogona vozila“, kaže stručnjak.
Šta se može desiti ako pri velikoj brzini vozila prebacimo menjač iz, na primer, 6. brzine u 2. stepen prenosa?
„Otvorena je mogućnost izlaska iz maksimalno određenog broja obrtaja motora, što naravno može biti štetno za mehaniku motora do nivoa većih mehaničkih oštećenja motora”, rekao je Morava za Reviju HAK.
Bonus video: Kako pripremiti auto za zimu