polovni automobili
Foto: Shutterstock

Nacionalna alijansa za lokalni ekonomski razvoj (NALED) predložila je da se prenos vlasništva i registracija polovnih automobila obavlja na jednom mestu, po jednošalterskom principu.

Predlog NALED-a je, kako se navodi u biltenu te organizacije, da se svi poslovi obavljaju u servisu za tehnički pregled, prenosi N1.

„Prodavac i kupac bi morali lično da dođu i prilože kupoprodajni ugovor, a nakon provera kupac bi u servisu podneo zahtev za promenu vlasništva“, navodi se u biltenu.

Direktorka za regulatornu reformu u NALED-u Jelena Bojović rekla je da bi servis preko platforme eDozvole podneo zahtev policijskoj upravi za izradu saobraćajne dozvole i registarskih tablica, nakon čega bi ih kupac preuzeo.

Postojeća procedura započinje overom ugovora kod beležnika, potom podnošenjem zahteva za obračun poreza pred Poreskom upravom, a nakon plaćanja kupac i prodavac odlaze u MUP.

Preporuka NALED-a je da se praksa overe potpisa kod notara ukine i smanji jedan korak u proceduri jer se time ne postiže dodatna pravna sigurnost. Kako se navodi, overa ne postoji u 11 od 16 posmatranih evropskih zemalja među kojima su Nemačka, Holandija, Austrija, Mađarska, Hrvatska, Slovenija…

Overa potpisa kod beležnika, kako je navela Bojović, ne služi za proveru sadržaja kupoprodajnog ugovora, već se njome utvrđuju samo identiteti potpisnika, zbog čega ne postoji potreba za daljom overom, osim što bi ukidanje ovog koraka značajno olakšalo kupoprodaju polovnog vozila, a stranke bi se rešile nepotrebnog troška od 1.440 dinara.

Dodala je da bi se izuzetak napravio ukoliko ugovor potpisuju gluvoneme osobe i lica sa posebnim potrebama i u tim situacijama bi bila zadržana overa kod javnog beležnika, u cilju njihove zaštite.

NALED je predložio i da se plaćanje poreza na prenos apsolutnih prava ukine, osim kod polovnih vozila iz uvoza ili makar automatizuje kako bi njegov obračun bio jednostavniji i brži, da bi se službenici Poreske uprave rasteretili tog posla, a kupoprodaja brže završavala.

Automatski obračun poreza ne bi se radio prema kataloškoj ili kupoprodajnoj ceni vozila kao sada već prema tri jasna i predvidiva parametra: kubikaži, snazi motora i starosti vozila, a plaćanje bi se obavljalo u servisu.

Kada se ne menjaju tablice, MUP-u je prema sadašnjoj proceduri potrebno dostaviti četiri dokumenta i uplatnice za tri takse u ukupnom iznosu od 1.640 dinara.

„Procedura se komplikuje ako prodavac i kupac nisu iz istog mesta pa je potrebna zamena tablica. Raste broj potrebnih dokumenata, kao i visina pratećih troškova za takse na najmanje 12.500 dinara. Bez odlaska u MUP, bio bi eliminisan i treći nepotrebni korak u ovoj proceduri“, navodi se u predlogu.

Kao naredni korak u pravcu optimizacije kupovine i registracije polovnih vozila, NALED preporučuje otvaranje elektronske usluge na portalu Kancelarije za IT i eUpravu i mogućnost onlajn registracije, prijave i uplate poreza.

NALED-ovo istraživanje je pokazalo da kupac i prodavac automobila po sadašnjoj proceduri treba da izdvoje deset sati za prikupljanje dokumentacije i obiđu četiri šaltera, a ako se istovremeno i registruje automobil procedura može potrajati do 15 dana.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare