Već četvrt veka živimo sa velikim festivalom u našem dvorištu, koji uspeva da se održi većinu tog vremena u samom vrhu svetske top liste i skoro me je obradovala još jedna lista po izboru čitalaca DJ Maga, najprestižnijeg medija iz sfere elektronske muzike, gde je EXIT po ko zna već koju godinu uzastopno u prvih deset na svetu. Uz jednu razliku. Ove godine sam zapravo pogledao malo pažljivije ostale festivale na toj listi, posebno ovaj najviši razred gde je EXIT.
Da pitate naše ljude – da li je EXIT zaista najbolji, ne bih odoleo da malo zakačim to nešto „naše“ samo jer je naše i da kažem da sunce uvek lepše sija sa druge strane Dunava. Ali da li je tako? Da li smo i dalje prihvatili da je Novak stvarno najbolji, čuj teniser, najbolji sportista na svetu? Ili da je Jokić zaista najbolji košarkaš, kao i da možda stvarno imamo i najbolje žurke na svetu koje se događaju nekoliko dana u julu, u zoru u „paklu“ Dance Arene?
Nisam siguran koliko ljudi zna da se muzika na prvoplasiranom Tomorrowlandu gasi u ponoć i da nema nigde ništa posle. Zamislite sad te iste DJ superzvezde kad zatvore Dance Arenu ispred istog tog broja ljudi, ali uz onaj izlazak sunca iznad najvećeg nenaseljenog utvrđenja u Evropi? Nije ni čudno što je njima EXIT omiljeni, a nama, eto tek deo neke naše stvarnosti.
Skuplje zvezde?
Često čujem da drugi festivali imaju skuplje zvezde. I možda je to tačno kad su bendovi u pitanju, kojima prosto ne odgovaraju datumi u julu, i za koje ovdašnja publika nije u mogućnosti da plati isto što i fanovi Tejlor Svift u Engleskoj, i to je skroz okej. Ali kad su DJ zvezde u pitanju, da li stvarno neko od ovih festivala iz top 10 ima jednog Carl Coxa, čoveka koji bira da nastupa na desetak mesta – godišnje!
Da li postoji veći DJ danas od Black Coffeja koji zatvara EXIT u nedelju i koji drži najveću, najskuplju i najprestižniju rezidenciju na Ibici, DJ-a koji je možda jedini u stanju da napuni
njujorški Medison Skver Garden?
Black Coffee i Carl Cox, od cele top 10 liste, nastupaju samo na još jednom festivalu pored Exita ove godine, i to nisu ni Glastonbury, ni Coachella, a ni Tomorrowland, već jedino Kappa Futur u Torinu, koji zaista blista ove godine uz par bitnih razlika. Traje tri dana, ima samo pet bina, nema bendove, nema velika hip-hop imena, nema aftere na tvrđavi… i traje do ponoći.
Kad se pogledaju cene ulaznica festivala na ostatku liste, a i kad celu listu pogledam žanrovski, na srce mi se nekako sama zalepi velika crvena EXIT cigla. Fanovi dobijaju Karla, tatu svih tata, ali i svu njegovu decu. I Hate Models i Klangkuenstler, kao dve najveće tehno zvezde današnjice, dolaze prvi put na Dance Arenu nakon što su rasprodavali i po 30.000 ulaznica po Evropi.
Pored njih dolazi i Kobosil, zvezda berlinskog Berghaina, a tu je i holandsko-turska superzvezda Oguz da ovo sve pretvori u Final Four savremene tehno scene, koji se igra od 11 do 14. jula u Srbiji.
Kad tu dodam devojkama omiljeni Franky Wah, stvari postaju još bolje. Možda ove godine nema Nine Kraviz ili Amelie Lens, ali EXIT je doveo Saru Landry i Estellu Boersmu, dok je objektivno Patrick Mason taj u kojeg sa pravom idu sva svetla jedne od dve, tri najveće elektronske pozornice kakva je Exitova Arena.
Kad je melodic scena u pitanju, možda ove godine ne dolaze Tale of Us, koji su poput Solomuna imali maltene rezidenciju sa redovnim nastupima na Exitu, ali su tu zato ARTBAT sa mnogo svežijom muzikom u poslednje vreme. Konačno u Srbiju dolazi skandinavski melodic mag Yotto, a vraća se brazilski tech-house superteškaš Vintage Culture kojem će „back2back“ partner biti možda i najveći majstor u novije vreme– Argy!
Tu je i najuticajniji producent poslednjih 10-15 godina, koji se na tvrđavu vraća sa novim albumom – Maceo Plex! Ni njega nećete videti ove godine na nekom od tri prvoplasirana festivala na listi DJ Maga jer mu je fokus na turneji za album i mestima gde može da se poveže sa publikom. Upravo zato zvanično nastupa čak tri i po sata. Čitaj, bar četiri, ako ne i više.
Mogao bih da preskočim afro-house jer sam već rekao da dolazi Black Coffee, ali vredi pomenuti da EXIT dovodi i njegovog sina Sonu, koji producira i piše pesme za Drejka, a tu su i trenutno diskografski najuspešniji afro producenti i disk džokeji Francis Mercier i DJeff. Uz Awen, vlasnicu no.1 afro himne „Voices“, čine više nego odličnu afro binu koja postoji od prošle godine.
Pored Fione Kraft koja majstorski spaja sve stilove, fanovi klasičnog house zvuka imaju Carlitu, žensku DJ zvezdu br. 1 u tom resoru. Uostalom, Black Coffee je pitao da deo njegovog nastupa bude „back2back“ upravo sa njom, dakle krunisanje je u nedelju 14. jula, svi smo pozvani.
Uz debitovanje Sam Divine na Exitu, rezidentkinje „the“ house lejbela Defected, obradovaće nas i Barry Can’t Swim, pored najvećih festivala ove godine, naravno, dolazi na EXIT.
Širina: Osećaj za nekonvencionalne izvođače
Za pred kraj, pravi fanovi će ceniti muzičku veličinu kao što je Bonobo. Osim što je napravio neke od albuma elektronske muzike koje ćemo slušati i pamtiti zauvek, njegovi DJ setovi postali su stvar prestiža, pa ga tako u top 10 festivala imaju samo Glastonbury, Kappa Futur i EXIT.
Upravo sa takvim bukingom EXIT potvrđuje da ima širinu koju drugi elektronski festivali uglavnom nemaju, ideja da se bukiraju i nekonvecnionalni izvođači kao što su DJ svesne muzike
Mose, ili indijska world-music-house DJ zvezda Avantika, već etablirana palestinska tehno heroina Sama Abdulhadi, pa na koncu i Francuz Mezerg koji rasprodaje parisku Olimpiju
izvodeći elektronsku muziku uživo kao da je ceo bend.
Dobro, ali gde je David Guetta? Osim što ne može da nastupa baš svake godine, najpoznatiji DJ na svetu je odavno rekao koji je njemu festival omiljeni, a mesto na glavnoj bini ove godine je ostavio za mlađe zvezde koje drmaju radijske top-liste kao on u najbolja vremena.
Prva trojica sa top 10 liste DJ Maga već su nastupali više puta na Exitu, a sad je na redu četvrtoplasirani Brazilac Alok da ove godine doživi ono o čemu priča Guetta. A to sve mogu da
mu potvrde i Rudimental i Steve Angello koji dolaze ovog vikenda u Novi Sad, baš kao i soul zvezda John Newman koji ove godine pred našu publiku staje – iza DJ pulta!
Ko gasi muziku u ponoć
Nisam ni stigao da pomenem Black Eyed Peas, Tom Morella, Gucci Manea, Altin Gun, The Exploited… U prvih deset festivala po izboru DJ Maga, samo jedan Glastonbury ima tako širok
program, s tim da je njegov budžet desetak puta veći, kampovanje košta 3.000 funti, objektivno ima jače bendove, ali i slabiji elektronski program. I muziku gase u ponoć.
A svi znamo koliko bi to naši ljudi sa početka priče prihvatili, ljudi koji još uvek u svetskim okvirima mogu za sebe da kažu da su živi.
Da ovde slavlje još uvek traje do zore. Da će i ovog vikenda centar sveta biti u našem dvorištu i da će nas gledati ljudi iz Argentine, Japana, Aljaske i Australije.
Da EXIT odavno više nije izlazak, već vrata kroz koja gostoljubivi narod prima sve ljude koji se raduju životu – uživo.
(Autor je član programskog saveta EXIT festivala)
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare