Narko podmornica Foto: Colombian Navy

Vlasti Kolumbije, u saradnji sa desetinama drugih zemalja, zaplenile su 225 tona kokaina u periodu od šest nedelja, što je globalni rekord za bilo koju pojedinačnu operaciju protiv narkotika, pronašavši deo tog tovara na "narko-podmornici" koja je putovala novom rutom trgovine drogom ka Australiji.

U šestonedeljnoj Operaciji Orion, agencije za sprovođenje zakona i druge organizacije iz 62 zemlje zaustavile su šest polu-podmornica napunjenih kokainom i zaplenile ukupno 1.400 tona droge, uključujući više od 1.000 tona marihuane.

Zaplenom 225 tona kokaina značajno su oslabljeni operacije kartela Latinske Amerike, s obzirom na to da UN procenjuje da se globalno godišnje proizvede 2.700 tona, a kolumbijski rekord za godišnje zaplene je 671 tona zaplenjenih u 2022.

„Ovo je važan deo trgovine kokainom, čak i kada uzmete u obzir velike količine droge koje napuštaju region,“ rekao je kapetan Manuel Rodriges, direktor antinarkotičke jedinice kolumbijske mornarice.

„Ovo će sprečiti hiljade smrti od predoziranja i 8,5 milijardi dolara da stignu do kartela, što definitivno stvara rupu u profitima ovih kriminalnih organizacija.“

Kokain koji je zaplenjen Foto: Colombian Navy

Više od 400 ljudi je uhapšeno u 45-dnevnoj akciji koja je takođe zaustavila ilegalne pošiljke oružja i uhvatila krijumčare migranata, a u kojoj su učestvovale agencije iz SAD, EU i Australije.

Kolumbijska mornarica pripisuje istorijski uspeh neviđenoj saradnji između 62 zemlje i akademskih institucija kao što je RUSI (Royal United Services Institute), britanski think tank koji je proučavao kako kolumbijski i meksički karteli krijumčare drogu neopaženo.

Partnerske nacije su udružile avione, helikoptere i fregate da presretnu ilegalne pošiljke, ali najvažnije je bilo deljenje obaveštajnih podataka, rekao je Rodriges.

Narko podmornica Foto: Colombian Navy

Narko podmornice

Jedan od najvećih uspeha je bilo presretanje šest polu-podmornica napunjenih kokainom koje su vlastima otkrile novu rutu korišćenu za slanje neviđenih količina droge u Australiju.

Često nazivane „narko-podmornicama“, većina od 10-25 metara dugih plovila leži nisko u vodi tako da su jedva vidljiva dok prelaze okean sa do 10 tona kokaina na brodu.

Jedna od polu-podmornica je bila namenjena za Australiju pre nego što je presretnuta sa pet tona belog praha na brodu 1.250 milja (2.000 km) jugozapadno od Kliperton ostrva, malog nenaseljenog francuskog koralnog grebena u Pacifiku. Pet ljudi na brodu je uhapšeno.

„Ovo je nova ruta koju su otvorili za polu-podmornice. Plovilo je pronađeno usred ničega, blizu 3.000 milja (4.800 km) od kolumbijske obale, ka Australiji i Novom Zelandu,“ rekao je Rodriges.

Kolumbijski narko-trgovci obično se usuđuju da šalju samo 5 do 50 kg u Australiju skrivene u teretnim brodovima, rekao je mornarički zvaničnik. Ova zaplena je prvi put da je polu-podmornica pronađena kako plovi ka Okeaniji, što sugeriše da su narko-trgovci nedavno počeli da koriste neupadljiva plovila da zaobiđu antinarkotičke zvaničnike u lukama dok prolaze neopaženo na morima.

Potražnja za kokainom nastavlja da raste u Australiji, a neverovatne cene podstiču narko-trgovce da inoviraju, kako bi više njihovih proizvoda stiglo širom sveta, rekao je mornarički zvaničnik.

Brod je isplovio iz Tumaka, lučkog grada na pacifičkoj obali Kolumbije, na putovanje od 6.500 kilometara direktno do Australije.

Pročitajte još:

„Poboljšali su dizajn polu-podmornica i dali im dodatni kapacitet goriva,“ rekao je.

Kilogram kokaina se prodaje za do 240.000 američkih dolara u Australiji – tri do šest puta više od prosečne cene u SAD.

Mornarički zvaničnici su se odvažili na hiljade milja na moru u malim presretačkim brodovima i čekali nedeljama u nadi da će presresti pošiljke, rekao je Rodriges.

Uspeh međunarodne saradnje pokazao je da vlasti mogu da drže korak s narko-trgovcima u njihovoj igri mačke i miša i mogao bi označiti prekretnicu za antinarkotičke operacije, rekao je Rodríguez.

Takođe se nadaju da bi im veštačka inteligencija mogla pomoći da otkriju više droge skrivene u teretu.

„To će nam mnogo pomoći da identifikujemo kontejnere ili teretne brodove koji bi mogli biti kontaminirani, jer se milioni brodova kreću regionom svakog dana, a profilisanje sumnjivih je zaista teško ako nemate način da obradite sve te informacije,“ rekao je.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare