Foto:Filip Krainčanić/Nova.rs

Goran Vesić najavio je jutros da obezbeđenje u javnom prevozu nema pravo da legitimiše putnike, te da je to nemoguće izvesti. Iz Beogradskog centra za bezbednosnu politiku (BCBP) poručuju da obezbeđenje putnicima ima pravo da traži ličnu kartu, ali da ne sme da im nasilno oduzme ovaj dokument, niti da primeni prekomernu silu kako bi izbacili putnike iz autobusa koji nemaju kartu.

Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić izjavio je jutros da obezbeđenje u javnom prevozu koje će ići sa kontrolorima nema pravo da legitimiše građane, to je, kako je on rekao, „nemoguće“.

Prema njegovim rečima, o obezbeđenju u javnom prevozu odlučio je privatni partner bez odluke Grada Beograda, ali će procenu te odluke uraditi Javno pravobranilaštvo.

„Javno pravobranilaštvo će uraditi procenu te odluke koju je uradio naš privatni partner koji naplaćuje karte u Beogradu od 2012. godine i oni će proceniti da li je to u skladu sa ugovorom i zakonom, a onda će Grad dati svoj stav“, kazao je on za TV Prva i dodao da zakon ne sme da se krši, ali da prevoz mora da se plaća.

Predrag Petrović iz Beogradskog centra za bezbednosnu politiku rekao je za Nova.rs da je neobično da se angažuje privatno obezbeđenje koje bi štitilo radnike u prevozu.

Predrag Petrović, Među nama, Medju nama
Foto: NOVA S

„Kada je reč o nadležnostima ono može da obezbeđuje imovinu, poslovanje i radnike. To je dosta široko postavljeno i u tom smislu oni mogu da štite kontrolore i poslovanje. Ali veliko je pitanje šta se njihovih angažovanjem želi postići i da će to izazvati štetne posledice, pre neko koristi. Ipak, kada je reč o pravnim regulativama i posledicama, oni imaju zakonska ovlašćenja“, rekao je Petrović za Nova.rs.

On ističe da obezbeđenje ima ingerencije, odnosno ovlašćenja da od putnika traži kartu, ali da nema pravo da je „nasilno uzme od putnika“.

„Obezbeđenje ne može da vas natera da im vi date kartu. Mogu da vam traže kartu, naravno, jer je to uslov da biste vi ušli u autobus. Bitno je reći da oni zajedno sa kontrolorima mogu da vam traže kartu i da vas eventualno zamole da napustite prevoz. Takođe, smeju da se pozovu taj član Zakona o privatnom obezbeđenju i da vas praktično nasilno izbace iz prevoza, ali se tu postavlja pitanje da li je fizička snaga srazmerna tom cilju“, objasnio je Petrović.

Petrović ističe da nije jasno kako će ovo delovati na putnike, ali veruje da će ovo proizvesti kontra efekte.

Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

„Definitivno da postoje i drugi problemi u naplati karata, pa nisam siguran da će ovo rešiti neke probleme. Opet kažem, oni će tumatičiti tu odredbu o pasivnom otporu pa će izbaciti ljude iz prevoza. Sa druge strane, ne mogu vam nasilno uzeti ličnu kartu, na to treba skrenuti pažnju“, zaključio je Petrović.

Podsetimo, u javnom gradskom prevozu su od 1. jula počela da važe nova pravila o kontroli karata. Privatna kompanija Kentkart koja je dobila taj posao je saopštila, da će kontrolore na terenu ubuduće pratiti privatno licencirano obezbeđenje.

Iz kompanije Kentkart rekli su da su potpisali ugovor sa firmom Profi Team Plus iz Beograda da do 30 licenciranih radnika obezbeđenja ove kompanije biti raspoređeno na terenu.

Njihov primarni zadatak će biti preventivno delovanje u smislu izbegavanja sukoba u poslovima kontrole karata – voznih isprava, kao i zaštite poslovanja kako kompanije Kentkart, tako i poslovanja Grada Beograda“, naveli su iz kompanije Kentkart.

***

Bonus video: Sa Beograđanima smo vežbali novohrvatski govor

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

 

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare