Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Nova zgrada železničke stanice u Beogradu, poznata kao Prokop, nema upotrebnu dozvolu, baš kao ni zgrada Železničke stanice u Novom Sadu, čija se nadstrešnica 1. novembra urušila i ubila 14 osoba, među kojima su i deca. Upotrebna dozvola bez koje su ove zgrade završene i svečano otvorene, jedan je od ključnih dokumenata, s obzirom na to da ona daje potvrdu da građeno po propisima, te da je objekat bezbedan za upotrebu.

Radomir Lazović iz Zeleno-levog fronta saopštio je danas da Glavna železnička u Beogradu, poznatija kao Prokop, u ovom trenutku nema upotrebnu dozvolu. On je na televiziji N1 pokazao dokument da je Ministarstvo građevinarstva odbilo kao nepotpun zahtev “Infrastruture železnica Srbije”. U pitanju je dokument od četvrtog oktobra ove godine, koji je dostupno u evidenciji građevinskih dozvola u kom se kaže da resorno Ministarstvo kao nepotpun odbija zahtev investitora „Infrastruktura železnice Srbije“ za izdavanje rešenje kojim se odobrava upotreba izvedenih radova na izgradnji stanične zgrade.

Takođe, prema istraživanju Insajdera, “Infrastrukture železnice” nikada nisu ni predale zahtev za izdavanje upotrebne dozvole za zgradu Železničke stanice u Novom Sadu, koja je 1. novembra urušila i ubila 14 osoba, među kojima je bilo i dece.

Šta je upotrebna dozvola?

Upotrebna dozvola je rešenje nadležnog organa kojim se utvrđuje da je objekat izgrađen u skladu sa građevinskom dozvolom i kojim se odobrava upotreba izvedenih radova. Ovaj dokument garantuje da su ispoštovana sva pravila gradnje, da je oprema proverena i funkcionalna, da je objekat priključen na celokupnu infrastrukturnu mrežu i da poseduje saglasnosti nadležnih organa i institucija.

Drugim rečima, obijanje upotrebne dozvole znači da je objekat bezbedan za upotrebu.

Inače, zahtev za izdavanje upotrebne dozvole sa neophodnom tehničkom dokumentacijom, predaje investitor, a dozvolu izdaje Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Proces izdavanja upotrebne dozvole uključuje pregled inspekcije resornog ministarstva, koja proverava da li su ispunjeni svi tehnički zahtevi i bezbednosni standardi.

Prokop bez upotrebne dozvole otvorio Vučić

U rešenju na pet strana, u više od 20 tačaka navodi se svi nedostaci zbog kojih je odbijen zahtev za izdavanje upotrebne dozvole za Prokop. Tako se, između ostalog, navodi da nisu priloženi Program kontrole i osiguranja kvaliteta i Projekat geodetskog obeležavanja i geodetskog osmatranja ponašanja tla i objekta, koji treba da budu navedeni u Glavnoj svesci i u Zapisniku o tehničkom pregledu. U zahtevu za izdavanje upotrebne dozvole u okviru izveštaja Komisije za tehnički pregled, nije priložen ugovor, ili drugi akt kojim investitor poverava vršenje tehničkog pregleda.

Na osnovu ovih, ali još niza nedostataka u dokumentaciji, u rešenju izdatom ovog oktobra se zaključuje da nisu ispunjeni formalni uslovi predviđeni zakonom i pravilnicima za izdavanje upotrebne dozvole.

Protest protiv rudarenja litijuma blokada Železničke stanice Prokop Foto:Amir Hamzagić/Nova.rs

Međutim, tu novu zgradu železničke stanice Beograd Centar na Prokopu otvorio je predsednik Srbije Aleksandar Vučić još 20. oktobra 2023. godine. Svečanom otvaranju prisustvovali su i tadašnja premijerka Ana Brnabić, predsednik Republike Srpske Milorad Dodik, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić, ministar finansija Siniša Mali. Staniica tako već duže od godinu dana radi bez upotrebne dozvole.

Za stanicu u Novom Sadu investitor nije ni tražio dozvolu

Insajder je otkrio da upotrebnu dozvolu nije imala ni Železnička stanca u Novom sadu, i to jer “Infrastruktura železnice”, kao investitor i naručilac posla nije predala zahtev. Ne postoji čak ni privremena dozvola, koja se izdaje pre upotrebne dozvole, ali koja takođe garantuje bezbednost.

Inače, otvaranju rekonstruisane stanice, leta 2024. godine, takođe su prisustvovali najvišidržavni zvaničnici.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare