Srpska pravoslavna crkva saopštila je danas da je “čista laž” da je pričešće vernika iz iste čaše kršenje mera vlasti donetih u borbi protiv korona virusa, te da se država ne bavi niti može da se bavi sadržajem i vršenjem liturgije. Vukašin Milićević, docent na Bogoslovskom fakultetu, za portal Nova.rs međutim navodi da je pričešće iz iste kašike društveno neodgovorno, da takav način nije jedini i obavezujući, te da je Ruska pravoslavna crkva uvela obaveznu dezinfekciju kašike, dok se u Rumunskoj zbog epidemije pričešće obavlja plastičnom kašikom za jednokratnu upotrebu.

Na desetine vernika juče je ispred Saborne crkve u Novom Sadu čekalo na pričest, poštujući propisanu razdaljinu od dva metra, ali kako su stizali na red do sveštenog lica, svi su “primili” pričest iz iste kašičice. Ovakav način bogosluženja veliki deo javnosti je osudio, s obzirom na mere koje je država uvela u borbi protiv koronavirusa i potencijalno lako prenošenje zaraze među vernicima.

Međutim, u SPC-u tvrde da su sve instrukcije države za zaštitu od virusa covid-19, koje se odnose na broj ljudi u hramovima i oko njih, kao i propisanu razdaljinu, ispoštovane, a da se pričešće vernika iz iste čaše primenjuje već 2000 godina.

“To proglašavaju kršenjem obavezujućih instrukcija državnih vlasti, što je čista laž budući da se država ne bavi niti može da se bavi sadržajem i načinom vršenja svete liturgije i drugih crkvenih bogosluženja. To je isključivo stvar internog ili autonomnog crkvenog poretka i zakonodavstva, koje država prihvata kao validno, legitimno i legalno u javnopravnoj sferi”, navedeno je u saopštenju Crkve.

Vukašin Milićević, docent na Bogoslovskom fakuletu, međutim kaže da ovakav način pričešća nije jedini, niti obavezujući, kao i da je, na primer, Ruska pravoslavna crkva naložila obavezujuću dezinfekciju kašika u alkoholu, dok je Rumunska uvela plastične kašike za pričest. On takođe navodi da su ga začudili navodi iz saopštenja SPC da se 2.000 godina obavlja pričešće na takav način.

“Tako se pričešćuje od 11. veka i to u samo u crkvama istočne tradije. Postojao je i period razornijih epidemija u kojima je bio suspendovan liturgijski život. U vreme velike pandemije kuge bilo je nemoguće obavljati pogrebne obrede, dok je u vreme crne kuge veliki procenat sveštenika preminuo nakon obilaska bolesnika”, kaže Milićević za Nova.rs.

#related-news_0

On ističe da je ovakvo ponašanje SPC društveno neodgovorno i dodaje da se i u nekim tumačenjima kanona pominju dezinfekciona sredstva u vreme epidemija.

“Sveštenik sam 13 godina. Nije poenta da li ću se ja zaraziti, već šta će biti sa drugima. Ovakav način pričešća je društveno neodgovoran. Postoje kanonski dokumenti, odnosno tumačenja kanona, u kojima se govori da je potrebno preduzimati neka sredstva za dezinfekciju. Video sam priručnik od pre 90 godina u kome se pominje da se kašičica mora dezinfikovati u kipućoj vodi. U vreme epidemija, uostalom, obustavljanje bogosluženja nije nepoznato”, ističe Milićević.

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram