Foto:AP Photo/Luca Bruno

Za đake i nastavnike u Srbiji završilo se prvo polugodište - neobično, neizvesno i za mnoga znanja uskraćeno. Nošenje maski, onlajn nastava, internet platforme, časovi preko TV-a, sa time su se suočavali đaci, nastavnici i roditelji. Nikome nije bilo lako, sada sledi raspust i kratak predah do 18. januara, a onda ponovo neizvesnost i dilema - nastava od kuće ili odlazak u učionice? Sa nastavnicima smo popričali o tome kako je za njih izgledalo ovo polugodište i kakve bi posledice "nova realnost" u školama mogla da ima po đake i kvalitet znanja koje usvajaju.

Odlukom Kriznog štaba, krajem novembra, rešeno je da đaci starijih razreda osnovnih škola i srednjoškolci kompletno pređu na nastavu od kuće. U školskim klupama ostali su samo najmlađi osnovci, i to ne svi. Nije mali broj roditelja đaka od prvog do četvrtog razreda koji su svojom voljom rešili da decu povuku iz učionica.

Prvo polugodište je, kako-tako, završeno, a kako će izgledati drugo još nema preciznih uputstava. Jedino se zna da će nastava početi 18. januara, a kako će taj početak izgledati, zavisi od epidemiološke situacije.

Učiteljica iz čačka škole Verica Jerotijević, za naš portal objašnjava da se epidemiološka situacija u školama naglo pogoršala nakon jesenjeg raspusta u novembru i da su se nakon toga direktori suočili sa problemom kako da obezbede kadar i nastavnike koji bi menjali svoje bolesne kolege.

„Dolazili smo u situaciju da jedan učitelj predaje paralelno u dva odeljenja, uz otvorene prozore i decu koja sede na promaji. Vi više nemate načina da kontrolišete i opslužite sitem koji je počeo naglo da propada“, opisuje nam kako je izgledala nastava u tim uslovima.

Krizni štab nije imao sluha da u takvim okolnostima preseče i odluči da i najmlađi đaci pohađaju nastavu iz svojih soba, u pojedinim školama to su učinili sami roditelji. Takav je slučaj i u čačanskoj Osnovnoj školi „Milica Pavlović“, u kojoj radi naša sagovornica. Roditelji četvrtaka iz njenog razreda su kolektivno poslali decu na nastavu od kuće.

Foto:EPA-EFE/Rafal Guz

Ipak, problem nije samo sa upravo završenim polugodištem, već i sa prošlom školskom godinom i onlajn nastavom tokom vanrednog stanja.

Učiteljica napominje da se suočavala i sa time da su pojedini delovi gradiva, koje su đaci usvajali tokom prethodne školske godine i onlajn nastave, ostali potpuna nepoznanica i rupa koju treba popuniti.

„Ta onlajn nastava od marta do septembra, tokom protekle školske godine, apsolutno nije ostavila nikakav trag na znanje đaka“, zabrinuta je ova učiteljica koja sada ispraća đake četvrtog razreda, pribojava se da će njeni učenici u peti razred otići sa rupama u znanju.

Od septembra, na početku ove školske godine, učitelji i nastavnici su se suočili sa nastavnim planom uz naslov: „Nastavni plan i program u slučaju neposredne i ratne opasnosti“.

„Takav plan je zahtevao prelazak odmah na obrađivanje novih nastavnih sadržaja i nije ostavljao prostor da možemo da se vratimo na sadržaj iz prethodne godine, da ga utvdrimo“, objašnjava naša sagovornica.

Ona smatra da je jedino neposredan rad u nastavi potpuno efikasan i učinkovit. Ipak, kako će nastavak ove školske godine izgledati, zavisi od epidemiološke situacije, a ne od onoga što je pedagoški najprikladnije.

Reč ministra

Povodom kraja prvog polugodišta oglasio se i ministar prosvete Branko Ružić.

„U ovoj situaciji koja je kompleksna i zahteva visok nivo razumevanja, tolerancije i prilagođavanja, obrazovne institucije pokazale su izuzetnu vitalnost, a prosvetni radnici požrtvovanje i čestitam im na tome“, rekao je Ružić. On je đacima poručio:

„Odmorite se tokom zimskog raspusta, slobodno vreme ispunite kvalitetnim sadržajima – knjigom i igrom, ali vodite računa o epidemiološkim merama kako bi spremni krenuli u nove izazove u narednom polugodištu“, naveo je ministar. On je dodao da smo svi svesni da im najviše nedostaje uobičajeno druženje u školi i neposredna komunikacija sa vršnjacima i nastavnicima. Ministar se zahvalio i roditeljima na poverenju i razumevanju, a posebno na podršci koju pružaju ne samo svojoj deci u učenju, napredovanju i razvoju, već i ostvarivanju kvalitetnog obrazovno- vaspitnog rada. Prema rečima ministra, epidemiološka situacija se prati svakodnevno i intenzivno u saradnji sa nadležnim institucijama i organima, te će se u skladu sa konstatovanim promenama preduzimati odgovarajuće mere.

„Da bi se rad škole odvijao kao u redovnim okolnostima, potrebno je da se za to steknu u potpunosti bezbedni uslovi. Naša je nada i želja, kao i vaša, da se situacija što pre normalizuje i da se u školskom dvorištu ponovo začuje uobičajena dečja graja“, zaključio je ministar.

„Kao na traci“

Vesna Vojvodić je nastavnica srpskog jezika u Geološkoj i hidrometeorološkoj školi „Milutin Milanković“. Objašnjava nam da poslednji radni dan ovog polugodišta provela kao na traci, jer su đaci želeli mnogo toga da poprave i urade u poslednji čas.

Naša sagovornica predaje maturantima, a to je, ističe ona, posebna odgovornost. Kao problem vidi to što je nastavnicima data mogućnost da, u novonastalim okolnostima, samostalno odluče o tome koje su oblasti u gradivu za njih prioritetne, dok sa druge strane niko ne garantuje da se deo gradiva koji se nastavniku ne čini kao krucijalan, posle neće pojaviti na nekom prijemnom ispitu.

„Za mene, na primer, paukalne sintagme nisu bile krucijalne, šta ako se baš to pojavi na nkom prijemnom ispitu za upis na fakultet“, zabrinuta je nastavnica zbog, kako kaže, nepreciznih instrukcija.

Vojvodić ukazuje i na to da se nastavnike vrši pritisak da ocene zaključuju čak i na osnovu samo jedne ocene i aktivnosti učenika, iako to nije pravedno i u potpunosti relevantno.

Naša sagovornica ističe da se za nove uslove i onlajn rad prilagodila i obučavala na brojnim kursevima, koje joj nije omogućilo Ministarstvo prosvete već ona sama.

„Mnogo učim, to nije srmota ni stid priznati, učim nove aplikacije i IT tehnologiju. Trudim se da u toj vrsti znanja pariram učenicima i da ne budem izvor komičnog svojim đacima“, tako nam nastavnica objašnjava način na koji prati nove trendove.

Za kraj, naša sagovornice kaže da bi, u proteklom polugodištu, za kvalitet nastave i način na koji su učenici sticali znanja dala ocenu tri.

Bonus video

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar