Na Železničkoj stanici Prokop danas je gužva - klupe u zgradi stanice pune su ljudi svih uzrasta koji čekaju voz. Zajedničko im je to što ne znaju da stanična zgrada nema upotrebnu dozvolu. Imajući u vidu da isti dokument fali i Železničkoj stanici u Novom Sadu, ne čudi što su građani sa kojima smo razgovarali uplašeni za svoju bezbednost.

Radomir Lazović iz Zeleno-levog fronta saopštio je danas da Glavna železnička stanica u Beogradu, poznatija kao Prokop, u ovom trenutku nema upotrebnu dozvolu. On je na televiziji N1 pokazao dokument da je Ministarstvo građevinarstva odbilo kao nepotpun zahtev “Infrastruture železnica Srbije”.

Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Taj papir je datiran na 4. oktobar ove godine, koji je i dostupan u evidenciji građevinskih dozvola. U njemu piše da Ministarstvo odbija zahtev investitora „Infrastruktura železnice Srbije“ za izdavanje izdavanje rešenja kojim se odobrava upotrebe izvedenih radova na izgradnji stanične zgrade sa 88 parking mesta.

Imajući u vidu da je ovo izuzetno važan i, pre sevga, neophodan dokument, kojim se garantuje bezbednost ljudi u objektu, sasvim je jasno da ove nove informacije mogu da izazovu nelagodu i probude strah, posebno kada se u obzir uzme da se pre svega nekoliko dana, 1. novembra, na Železničkoj stanici u Novom Sadu urušila nadstrešnica i ubila 14 osoba, mahom dece i mladih.

Građani u strahu

Ekipa portala Nova.rs krenula je put Prokopa, kako bismo proverili da li građani znaju da stanična zgrada nema upotrebnu dozvolu.

PROČITAJTE JOŠ

“Ne” – tako bi ukratko mogao da se sažme odgovor građana sa kojima smo razgovarali.

“Nisam znala da nema upotrebnu dozvolu. Plaši me to, imajući u vidu ovo što se desilo u Novom Sadu, mislim da je sve vrlo rizično”, kaže nam studentkinja koju smo sreli na stanici.

Na stanici smo naišli i na Beograđanina Andriju, koji takođe nije znao ništa o upotrebnoj dozvoli koja fali.

“Ja nisam znao za to, a siguran sam da ni ostali putnici ne znaju”, kratko kaže on.

Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Među mladima na stanici je i Jelena, koja na pitanje da li zna da objekat nema ovu važnu dozvolu kratko kaže – “ne”.

Upitana da li je ova nova informacija brine, ona iskreno kaže “da”.

“Da, iskreno me to brine. Verovatno i ovde onda može da se desi ono što se desilo u Novom Sadu”, kaže nam.

Na klupi na kojoj putnici čekaju da pristigne njihov voz, sede i tri devojke, drugarice, koja uglas kažu “ne” kada ih pitamo da li znaju da mesto na kojem sede nema sve potrebne dozvole.

“Pa kako da nas ne brine, pogotovo posle tragedije u Novom Sadu”, kaže nam jedna od njih.

Odgovori na stanici su isti – niko ne zna da fali ta jedna dozvola, i baš svako je zabrinut zbog te informacije.

PROČITAJTE JOŠ

Neki od njih isprva i nisu znali šta je upotrebna dozvola, što možda jeste zabrinjavajuće, ali ne treba da čudi – s obzirom na to da se u našoj zemlji često radi bez dozvola, te da praktično može da gradi ko hoće, gde hoće i šta hoće.

Šta je upotrebna dozvola?

Upotrebna dozvola je rešenje nadležnog organa kojim se utvrđuje da je objekat izgrađen u skladu sa građevinskom dozvolom i kojim se odobrava upotreba izvedenih radova. Ovaj dokument garantuje da su ispoštovana sva pravila gradnje, da je oprema proverena i funkcionalna, da je objekat priključen na celokupnu infrastrukturnu mrežu i da poseduje saglasnosti nadležnih organa i institucija.

Drugim rečima, dobijanje upotrebne dozvole znači da je objekat bezbedan za upotrebu.

Inače, zahtev za izdavanje upotrebne dozvole sa neophodnom tehničkom dokumentacijom, predaje investitor, a dozvolu izdaje Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Proces izdavanja upotrebne dozvole uključuje pregled inspekcije resornog ministarstva, koja proverava da li su ispunjeni svi tehnički zahtevi i bezbednosni standardi.

Zašto Prokop nema upotrebnu dozvolu?

U rešenju na pet strana, u više od 20 tačaka navodi se svi nedostaci zbog kojih je odbijen zahtev za izdavanje upotrebne dozvole za Prokop. Tako, između ostalog, piše da nisu priloženi Program kontrole i osiguranja kvaliteta i Projekat geodetskog obeležavanja i geodetskog osmatranja ponašanja tla i objekta, koji treba da budu navedeni u Glavnoj svesci i u Zapisniku o tehničkom pregledu. Takođe, utvrđena je neusaglašenost u dostavljenim i u Glavnoj svesci navedenim projektima sa projektima koji su bili sastavni deo Rešenja o građevinskoj dozvoli, kao i sa projektima navedenim u Zapisniku o tehničkom pregledu, a nisu usaglašeni ni podaci u Glavnoj svesci o navedenim projektima sa projektima u Rešenju MUP o saglasnosti na tehničku dokumentaciju.

Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Interesantno je uz dokumentaciju za sve radove nisu dostavljene izjave ni investitor, ni onoga ko je vršio stručni nadzor, ni izvođača radova, kako je predviđeno zakonom, pa se može smatrati da niko od uključenih i odgovornih na projektu nije dao izjavu da je objekat završen na način na koji je projektovan.

Jedan od nedostataka zbog koga je odbijen zahtev je i činjenica da u izveštaju Komisije za tehnički pregled nije na svim mestima usklađen datum obrazovanja Komisije za tehnički pregled i datum početka vršenja tehničkog pregleda. Navodi se takođe da je u izveštaju Komisije za tehnički pregled potrebno uskladiti datume vršenja probnog rada.

Prema onome što piše u rešenju, izostala su i imena članovi komisije za tehnički pregled, kao i njihove lične licence.

U zahtevu za izdavanje upotrebne dozvole takođe u okviru izveštaja Komisije za tehnički pregled, nije priložen ugovor, ili drugi akt kojim investitor poverava vršenje tehničkog pregleda. U Zapisniku o tehničkom pregledu, kako se konstatuje u rešenju, nisu osim perioda vršenja probnog rada, navedene i konstatacije Komisije šta je utvrđeno u toku i po završetku probnog rada, a nije naveden broj i datum prijave radova po Rešenju o građevinskoj dozvoli.

Na osnovu ovih, ali još niza nedostataka u dokumentaciji, u rešenju izdatom ovog oktobra se zaključuje da nisu ispunjeni formalni uslovi predviđeni zakonom i pravilnicima za izdavanje upotrebne dozvole.

Vučić ga ipak svečano otvorio

Međutim, tu novu zgradu železničke stanice Beograd Centar na Prokopu otvorio je predsednik Srbije Aleksandar Vučić još 20. oktobra 2023. godine. Svečanom otvaranju prisustvovali su i tadašnja premijerka Ana Brnabić, predsednik Republike Srpske Milorad Dodik, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić, ministar finansija Siniša Mali.

Aleksandar Vučić Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Bez dozvole i Železnička stanica u Novom Sadu

Prema istraživanju Insajdera, “Infrastrukture železnice” nikada nisu ni predale zahtev za izdavanje upotrebne dozvole za zgradu Železničke stanice u Novom Sadu, koja je 1. novembra urušila i ubila 14 osoba, među kojima je bilo i dece. Ne postoji čak ni privremena dozvola, koja se izdaje pre upotrebne dozvole, ali koja takođe garantuje bezbednost.

Inače, otvaranju rekonstruisane stanice, leta 2024. godine, takođe su prisustvovali najvišidržavni zvaničnici.

BONUS VIDEO Bivši gradonačelnik: Uložite 65 miliona evra u železničku stanicu i padne vam nadstrešnica

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare