Foto:EPA/AHMAD YUSNI

Direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA) Predrag Jovanović predložiće Nadzornom odboru da plate zaposlenih od oktobra budu umanjene za dvadeset odsto, uprkos protivljenju sindikata, saznaje N1.

Ukoliko predlog direktora SMATSA bude usvojen, Kontrola letenja biće još jedna žrtva poremećaja vazdušnog saobraćaja izazvanog koronavirusom, nakon što su nedavno zarade umanjene i zaposlenima u Direktoratu civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije.

Kako tvrdi izvor portala N1 iz Kontrole letenja Srbije i Crne Gore, pad prihoda usled poremećaja vazdušnog saobraćaja zbog pandemije koronavirusa doveo je rukovodstvo SMATSA u situaciju da podiže kratkoročne kredite da bi moglo da isplati zarade zaposlenima.

„SMATSA više ne može da servisira te kredite, pa je direktor zato odlučio da svim zaposlenima umanji plate za dvadeset odsto, koliko je i najviše moguće prema kolektivnom ugovoru. Inače, direktor je još početkom aprila, nepunih mesec dana od izbijanja epidemije, imao ideju da se plate smanje za čak pedeset odsto, od čega se ipak odustalo“, kaže u razgovoru za N1 kontrolor letenja koji je zamolio da mu se ne pominje ime.

Sagovornik N1 objašnjava da se zarada zaposlenog utvrđuje tako što se broj bodova koji je određen za svaku poziciju pomnoži vrednošću boda. Prema kolektivnom ugovoru, vrednost boda može biti umanjena za najviše dvadeset odsto ukoliko je stvarni prihod usled spoljnih uticaja, kao što je poremećaj saobraćaja, promenjen za više od pet odsto.

„Vrednost boda, prema kolektivnom ugovoru, usklađuje se po pravilu na šestomesečnom nivou i to u dogovoru sa sindikatom. Inače, saobraćaj je konstantno rastao pet godina unazad i to mnogo više od pet odsto, ali je vrednost boda ipak  ostala ista. A čim je prvi put došlo do pada prihoda, odmah se ide na smanjenje“, kaže kontrolor letenja.

„Najviše ispaštaju oni koji zarađuju za celu firmu“

Kako kaže, kontrolorima letenja zarade su praktično već smanjene jer su zbog poremećaja saobraćaja ostali bez uvećanja zarada u iznosu do trideset odsto tokom ove letnje sezone.

„Oni su sad u isti koš stavili i nas koji smo sve ovo vreme pod opterećenjem i one koji već šest meseci sede kod kuće i primaju istu platu, a takvih je u firmi oko 70 odsto. To nije korektno, jer smanjivanjem vrednosti boda operativnom sektoru se umanjuju i dodaci za rad noću i vikendom. Na kraju će najviše ispaštati operativa, koja drži čitav sistem i praktično zarađuje za celu firmu. Mi smo svesni da je sada manji broj preleta i nemamo problem s tim da plate budu smanjene, ali ne na ovaj način“, naglašava kontrolor letenja s kojim je N1 razgovarao.

Na pitanje da li su kontrolori letenja predložili rukovodstvu neko drugo rešenje, naš sagovornik kaže da su njegove kolege koje vode sindikat iznele svoj predlog izlaska iz krize.

„Predloženo je da svi koji imaju istu dozvolu primaju istu platu dok traje kriza, pa bi se tako zarade šefova smena, načelnika i ostalih koji imaju veće plate spustile na nivo kontrolora sa odgovarajućom dozvolom. Uz to, administracija koja ne radi i ljudi koji rade od kuće imali bi platu najmanje plaćenog kontrolora. Međutim, rukovodstvo to ne prihvata“, ističe sagovornik N1.

Prema njegovim rečima, smanjenjem plata ne bi bili oštećeni samo kontrolori letenja i ostali zaposleni u SMATSA, već i budžet Srbije, po osnovu plaćanja poreza i doprinosa na zarade.

Sindikat piše tužbe, SMATSA bez odgovora

Kontrola letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA) nije na budžetu ni Srbije, niti Crne Gore i sve svoje zarade obračunava u skladu sa principima Eurokontrola, čije je sedište u Briselu. To znači da se sva zarađena sredstva koja se ne potroše do kraja godine bespovratno vraćaju u Brisel, a budžet SMATSA za sledeću godinu umanjuje se za iznos koji je vraćen.

Komentar o zahtevu za smanjenje zarada zaposlenih zatražili smo i od Sindikata kontrolora letenja, čiji predstavnici su istakli da u ovom trenutku ne žele da izlaze u javnost jer „pripremaju više tužbi u vezi sa kršenjem kolektivnog ugovora po pitanju zarada“.

Potvrdu informacije pokušali smo da dobijemo i od Kontrole letenja Srbije i Crne Gore, ali do trenutka objavljivanja teksta nismo dobili odgovor na upit.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar