Foto:Vesna Lalić

Nesporno je da nacionalni avioprevoznici širom sveta grcaju u dugovima zbog korona krize. Izuzetak nije ni naša Er Srbija. Međutim, isto tako je nesporno da država srpskog avio-prevoznika već sedam godina pomaže redovnim upumpavanjem para iz budžeta, nevezano za pandemiju. Rebalansom se čak izdvaja i dodatni novac i već se spekuliše da veći deo od 150 miliona evra novih pozajmica ide upravo za Er Srbiju. A Er Srbija, se trenutno - pozdravlja sa radnicima.

Er Srbija je objavila poziv za dobrovoljno prijavljivanje za prestanak radnog odnosa, uz isplatu stimulativne otpremnine.

U kompaniji navode da su primorani da smanje broj zaposlenih, kao i plate radnicima, zbog posledica pandemije koronavirusa.

„Imajući u vidu ovako dug period od kako traje poremećaj poslovanja, kompanija više nije u mogućnosti da podnese postojeći nivo troškova, pa je primorana da, pored ostalih do sada pokrenutih inicijativa u cilju smanjenja troškova, pokrene i proces smanjenja broja zaposlenih, odnosno rešavanja viška zaposlenih, kao i smanjenja zarada”, naveli su iz Er Srbije u pisanom odgovoru Tanjugu na pitanja o posledicama epidemije na poslovanje nacionalne aviokompanije i merama koje preduzimaju da umanje štetu.

A samo pre nekoliko meseci država se pohvalila kako je Er Srbija samostalno vratila kredit od oko 58 miliona evra.

Odakle novci

„Er Srbija“ je 2019. godine ostvarila dobit od 1,12 milijardi dinara.

Istovremeno, prema zvaničnim završnim računima, u 2019. je na ime subvencija, donacija, dotacija i premija uknjižila duplo veći prihod, od 2,4 milijarde dinara.

Godinu pre toga subvencije su bile u istom iznosu.

Foto:Shutterstock/ToskanaINC

Država  je Er Srbiji isplatila najmanje 200 miliona evra u periodu 2014-2018, što se vidi iz završnih računa kompanije dostupnih na APR. Aerodrom „Nikola Tesla“, tada u državnom vlasništvu,  nacionalnom avioprevozniku otpisao je 67 miliona evra potraživanja od 2013. do 2015. godine.

Nova.rs je već pisala, da je ostalo nepoznato koliko je „Er Srbija“ uštedela na gorivu za koje je tražila povlašćenu cenu od NIS-a, kao i koliko je „Etihad“ naplatio srpskom prevozniku lizing aviona i posada, kao i održavanje letelica.

Er Srbija je, uz to, podigla tri kredita – dva je zajmila od ćerke firme Etihada, ukupne vrednosti 120,5 miliona dolara sa izuzetno visokim kamatama.

Uprkos objašnjenima, stručnoj javnosti i dalje nije jasno kako je „Er Srbija“ uspela samostalno da vrati kredit od oko 58 miliona dolara ovog septembra.

Drugi zajam na naplatu dospeva 2021. godine. A treći, od 40 miliona dolara, isto je pozajmica „Etihada“ , koju je nacionalni prevoznik UAE pretvorio u vlasništvo od 49 odsto u „Er Srbiji“.

Danas se sve češće govori da bi Srbija mogla da povrati stoprocentno vlasništvo nad nacionalnim avioprevoznikom.

Nedavno usvojenom uredbom državi je omogućeno i da uđe u dokapitalizaciju „Er Srbije“ pod plaštom otklanjanja poremećaja u privredi prouzrokovanih epidemijom zarazne bolesti kovid 19. Država će, po tome, moći da uloži novac u pojedina preduzeća, a zauzvrat će dobiti – udeo u vlasništvu.

Osnov za nastanak „Er Srbije“ je međudržavni sporazum o saradnji dve zemlje – Srbije i Ujedinjenih Arapskih Emirata, koji je sklopljen 2013. godine.

Tada je prestao da postoji JAT, nasledila ga je novoosnovana „Er Srbija“ u kojoj je „Etihad airways“ imao –  i danas ima – manjinski udeo od 49 odsto, a Republika Srbija većinski, od 51 odsto.

Sporazum je, 1. Avgusta 2013., u ime srpske strane, potpisao Aleksandar Vučić kao potpredsednik Vlade.

Finansijski detalji nisu bili poznati. Sve do godinu dana kasnije, dok BIRN nije obavio nacrt ugovora između Vlade Srbije i „Etihad airways“, otkrivši da je za svoj udeo Srbija platila višestruko više u odnosu na partnera iz UAE.

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare