Foto:Vesna Lalić

Informacija da je Er Srbija obavestila svoga kreditora iz "porodice" Etihad Airways da zbog pandemije možda neće moći da ispuni obaveze u pogledu kredita koje je podigla tokom 2015. i 2016. godine podsetila nas je na to da nacionalnom avioprevozniku izgleda bolje ide "saradnja" sa budžetom Srbije nego dokazivanje na slobodnom tržištu.

„Er Srbija obavestila je Etihad Airways Partners I BV, ‘specijalno pravno lice’ Etihad Airways-a uspostavljenog u septembru 2015. godine, da potencijalno neće moći da ispuni svoje obaveze kao dužnika zbog finansijskih posledica pandemije koronavirusa, i da će „razgovarati“ kako bi se došlo do zajednički prihvatljivog rešenja“, objavio je portal exyuaviation.com.

Radi se, inače, o izuzetno nepovoljnom kreditu koji je Er Srbija zaključila u septembru 2015. sa fondom EA (“Etihad Airways”) Partners I BV, i to u iznosu od 56,5 miliona dolara, nakon odbitka transakcionih troškova od 6, 55 odsto . Kamatna stopa iznosi skoro sedam odsto (6,96), a kredit dospeva u celosti u septembru ove – 2020. godine. Još jedan kredit, u vrednosti od 63 miliona dolara, na naplatu dospeva sledeće godine. Za ta dva kredita, bez obzira na izuzetno visoke kamate, naplaćeno je čak 7,83 miliona dolara na ime transakcionih troškova

Pročitaj još:

Za ta dva kredita znamo, podaci o tom zaduživanju Er Srbije nalaze se u poslovnim izveštajima kompanije u bazi Agencije za privredne registre.

Daleko teže bilo je pročitati originalni ugovor između Vlade Srbije , Etihad Airways i Er Srbije zato što je skrivan od javnosti dok BIRN u martu 2014. nije objavio izvode iz nacrta tog sporazuma.

Tada se ispostavilo, kako je BIRN pisao, da je samo u 2013. godini, prema podacima iz ugovora koji nikada zvanično nije objavljen, Srbija bila u obavezi da plati preko 90 miliona dolara, dok je partner iz Ujedinjenih Arapskih Emirata za 49 odsto vlasničkog udela uplatio 40 milona dolara u vidu zajma. Država je, takođe, preuzela na sebe „stare dugove JAT-a“ odnosno obaveze koje su bile procenjene na preko 230 miliona dolara.

„Pozajmice“ iz budžeta

Iako je, prema odredbama Ugovora o strateškom partnerstvu između Republike Srbije i Etihad Airwaysa, država trebalo da prestane sa bespovratnim davanjima nacionalnom avio prevozniku još 2016. godine, to se nije desilo.

Pravdajući isplate iz budžeta na račun Er Srbije u 2017. i 2018. godini, ukupne vrednosti od oko 41,6 miliona evra (u obe godine po nešto manje od 21 miliona evra), ministar finansija Siniša Mali i premijerka Ana Brnabić navodili su da se radi o isplatama na ime starog duga Jat Airways.

Foto:Vesna Lalić

Ono što je interesantno je da se te isplate vode kao prihod, a kada se one oduzmu od prihoda iz redovnog poslovanja, proizilazi da Er Srbija od osnivanja posluje sa debelim gubitkom.

Prema podacima iz finansijskih izveštaja Er Srbije u periodu od 2014. do 2018. godine, koji su objavljeni na sajtu Agencije za privredne registre, Er Srbija od države dobila ukupno oko 200 miliona evra.

Etihad u istom periodu nije dodatno ulagao u zajedničku kompaniju Er Srbija.

Pomoć za Er Srbiju i zbog korone

No, vratimo se u sadašnjicu, kada je pandemija „udarila“ na finansije svih avioprevoznika na svetu, pa i Er Srbije.

Samo tokom vanrednog stanja Er Srbija je pretrpela gubitke od 30 do 40 miliona evra, sudeći prema izjavama resorne ministarke Zorane Mihajlović.

Ona je potvrdila i da se razmatraju različite vrste pomoći za nacionalnog avio prevoznika, uključujući i, kako je rekla, uvećanje vlasničkog udela države, kao jedan od vidova pomoći za prevazilaženje gubitaka nastalih tokom važenja domaće uredbe o zabrani avio-prevoza, ali i poremećaja koje je pojava koronavirusa izazvala u svetskoj avio-industriji.

Pročitajte još:

Ekonomista Mihailo Gajić za Nova.rs je tim povodom izjavio da ne veruje da se o povećanju udela u Er Srbiji diskutuje zbog toga što je kompaniji potrebna pomoć zbog globalnih kretanja u avio-industriji, već zato što uskoro na naplatu dolaze krediti koje je uzela od „Etihada“.

Sa druge strane, analitičar specijalizovan za avio industriju Alen Šćuric rekao nam je da je spreman da se opkladi da Etihad Airways neće dati ni evro za pokrivanje gubitaka našeg nacionalnog avio prevoznika.

Da se kladimo da je Šćuric dobio opkladu?

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare