Avio-kompanije Air Pink i Air Emeralds u suvlasništvu Željka Mitrovića, kao i Star Fly Wings u vlasništvu Nikole Petrovića, nisu u postupku kontrole dostavile traženu dokumentaciju Agenciji Evropske unije za bezbednost vazdušnog saobraćaja (EASA), pa su same od Direktorata civilnog vazduhoplovstva Srbije zatražile da im se važeći sertifikati (AOC) - suspenduju. Ovo proizilazi iz zvaničnog saopštenja Direktorata civilnog vazduhoplovstva.
Agencija Evropske unije za bezbednost vazdušnog saobraćaja (EASA) je 22. februara 2024. godine, izvršil reviziju („odit“) u tri srpska operatera u vazdušnom saobraćaju – Air Pink, Air Emeralds i Star Fly Wings – u skladu sa njihovim ovlašćenjima sadržanim u regulativi koja se odnosi na TCO (Third Country Operator) čiji sertifikat poseduju navedeni operateri“, naveo je Direktorat civilnog vazduhoplovstva.
„Provera ispunjenosti uslova iz TCO sertifikata je u isključivoj nadležnosti EASA, budući da su oni izdavaoci navedenog sertifikata. TCO sertifikat omogućava operaterima iz trećih zemalja (van EU) da obavljaju saobraćaj u vazdušnom prostoru EU, koji se izdaje isključivo na osnovu važećih sertifikata (AOC), a koji izdaje Direktorat civilnog vazduhoplovstva RS“, pojašnjava se u saopštenju ove institucije.
U toku kontrole, a u skladu sa preuzetim obavezama navedenih kompanija koje proističu iz TCO sertifikata, od kompanija je, kako se navodi – zatražen pristup internoj dokumentaciji operatera koja se odnosi na ispunjenje obaveza prema tom sertifikatu, prenosi N1.
Imajući u vidu, da u vreme odita inspektorima EASA nije dostavljena kompletna tražena dokumentacija, EASA je ostavila rok operaterima da navedenu dokumentaciju dostave pod pretnjom suspenzije TCO sertifikata, ističe Direktorat.
„Na osnovu svega navedenog, Direktorat civilnog vazduhoplovstva RS je u skladu sa svojim ovlašćenjima utvrđenim u Zakonu o vazdušnom saobraćaju, pokrenuo vanredni inspekcijski nadzor i navedenim kompanijama uputio zahtev za dostavljanje tražene dokumentacije u roku od tri dana, koja je bila predmet odita inspektora EASA“, ističe se u saopštenju.
O navedenom inspekcijskom nadzoru i naloženim merama Direktorata civilnog vazduhoplovstva RS, kako se navodi, odmah je obaveštena EASA, „koja je pozdravila brzu i efikasnu meru srpskih vazduhoplovnih vlasti i zatražila dalju razmenu informacija“.
„Pre isteka utvrđenog roka za dostavu dokumentacije, Direktorat je dana 26. februara 2024. godine, primio zahteve od sva tri operatera za stavljanje van snage sertifikata vazduhoplovnog operatera (AOC)“, ističe Direktorat.
Shodno navedenim zahtevima, Direktorat je, kako se ističe, doneo rešenja kojim se stavljaju van snage navedeni sertifikati za sve tri kompanije, „čime su sve tri kompanije izgubile pravo za obavljanje javnog avio prevoza“.
U skladu sa utvrđenom procedurom, Direktorat je obavestio EASA o stavljanju van snage sertifikata vazduhoplovnog operatera za sva tri operatera.
Uvidom u spisak ovlašćenih operatera na sajtu zvanične EASA navode se samo četiri operatera sa dozvolom za obavljanje javnog avio prevoza na teritoriji EU zemalja.
Uz Er Srbiju, preostale tri srpske privatne avio-kompanije koje i dalje imaju dozvolu za obavljanje letova na teritoriji EU, su MPC Air, u vlasništvu biznismena Petra Matića, zatim Prince Aviation, u kojoj udeo u vlasništvu od 33,34 odsto imaju Veselin Jevrosimović, vlasnik Komtrejda, i državljani Srbije Đorđe Jovanović (33,33%) i Slobodan Stričević (33,33%), kao i Tinadar Aviation u vlasništvu dva fizička lica: državljanina Letonije Arnoldsa Minginsa (49%) i Nemanje Jovića (51%) odsto.
BONUS VIDEO: Petar Vojinović: Dojave o bombama na aerodromu Nikola Tesla bile lažne, prvi put da je dojavljeno da se eksplozivna naprava nalazi u avionu