Sajam automobila u Beogradu ove godine zabeležio je rekordan broj brendova i noviteta koji su prikazani posetiocima od 20. do danas, 26. marta. Možda i najviše očekivana premijera bio je električni Fiat Grande Panda, koji je stigao iz Kragujevca, odakle stiže i vest da će se još jedan model električnog automobila proizvoditi u Srbiji.
Reč je o Citroenu C3 za koji se, prema pisanju domaćih medija, trenutno u kragujevačkoj fabrici proizvode karoserije, ali bi po potrebi mogla da se preuzme i kompletna proizvodnja – ukoliko fabrika u Slovačkoj bude popunila svoje kapacitete, piše u istraživanju portala Biznis.rs.
Boris Čučković, direktor marketinga kompanije Crossroad Adria koja je na ovogodišnjem sajmu predstavila Fiat Grande Pandu, kaže za Biznis.rs da je ovo automobil koji smo svi jako dugo čekali i izrazio zadovoljstvo prilikom da se prikaže na beogradskom sajmu.

„Pokazujemo ga trenutno u električnoj verziji, a u maju će biti dostupna i hibridna. Vidimo po prvim reakcijama i naše dilerske mreže da svi jako puno verujemo u ovaj auto. Ne možemo da znamo koliko će ljudi u Srbiji kupovati električnu verziju Grande Pande, pošto na osnovu dosadašnjih statistika nema razloga za neki veliki optimizam, ali ovo je ipak domaći automobil, električno vozilo koje sa subvencijama košta ispod 20.000 evra, tako da verujem da će napraviti veliki pomak kada su e-vozila u pitanju. Hibrid sa cenom manjom od 17.000 evra je jako dobra ponuda u B segmentu i verujem da će imati jako dobar odziv“, navodi naš sagovornik.
On je siguran da će činjenica da je reč o domaćem automobilu pozitivno uticati na tržište, jer Crossroad Adria ima jako dobra iskustva sa prethodnim modelom Fiat 500L, koji se takođe prodavao pod sloganom – „Fiat, proudly Made in Serbia“.
„Ljudi to vole, vole domaće proizvode i veruju u njih, a sama fabrika u Kragujevcu je do te mere moderna i savremena, da je kvalitet neizostavan“, zaključuje Boris Čučković.
Prema dosadašnjim informacijama, glavno tržište za električnu i hibridnu verziju Fiat Grande Pande biće Evropa, a za Latinsku Ameriku se spremaju automobil sa SUS motorom na etanol, čime bi se izbegle američke carine.
Na ovogodišnjem sajmu vidljivo je mnogo veće prisustvo kineskih proizvođača, kojih je čak 20, u poređenju sa samo tri na prethodnoj izložbi. Među njima je verovatno najpopularniji BYD (Build Your Dreams), kompanija koja je pre nepunih nedelju dana na globalnom nivou predstavila revolucionarnu tehnologiju – bateriju koja se puni za samo pet minuta!

Taman koliko je „klasičnim“ automobilima potrebno da svrate na benzinsku pumpu i natoče gorivo.
BYD je na srpsko tržište zvanično stigao u ponedeljak, 17. marta, kada je u Sava Centru održana svečana prezentacija brenda. Glavni uvoznik i distributer za Srbiju je TDV Automotive, a domaćim vozačima će na početku biti dostupno pet BYD modela. Kako navode iz kompanije, svaki od njih opremljen je revolucionarnom Blade baterijom.
„Osim izuzetne bezbednosti, Blade baterija nudi i efikasnost i duži domet vozila na električni pogon, čime se značajno štedi energija. Time BYD doprinosi svojoj misiji smanjenja temperature Zemlje za jedan stepen“, objašnjavaju uz napomenu da se najviše očekuje od modela SEAL U DM.
Njegova super DM tehnologija omogućava domet koji je dvostruko veći nego kod drugih modela – čak do 1.000 kilometara.
Svi BYD modeli dolaze sa osnovnom garancijom od šest godina ili 150.000 kilometara, dok za pogonsku bateriju važi garancija od osam godina ili 200.000 kilometara. Prvi prodajni salon biće otvoren u junu na Novom Beogradu, a do kraja godine u planu je otvaranje još tri prodajno-servisna centra.
Kada je reč o globalnom dometu kineske automobilske industrije, Biznis.rs je nedavno pisao o očekivanjima da će se globalni tržišni udeo kineskih proizvođača automobila izvan njihove matične zemlje popeti na 13 odsto u 2030. godini – sa današnja tri procenta, prema istraživanju AlixPartners-a.
Uključujući Kinu, taj udeo širom sveta skočiće na 33 odsto, a u Africi i na Bliskom istoku se predviđa da će do tada dostići 39 procenata, navodi Bloomberg. Dakle, za svega pet godina svaki treći automobil na putevima biće – kineski!
S druge strane, evropska automobilska industrija suočava se sa ozbiljnom krizom, uzrokovanom kombinacijom strukturnih promena, regulatornih pritisaka i globalne konkurencije. Industrija koja je decenijama bila motor ekonomskog rasta i zapošljavanja sada se nalazi pod pretnjom pada proizvodnje, smanjenja radnih mesta i gubitka tržišnog udela u korist azijskih kompanija.
Odnedavno je prisutan i strah od uvođenja visokih carina na izvoz automobila u SAD. Povećanje troškova proizvodnje, smanjenje konkurentnosti na američkom tržištu i potencijalna premeštanja proizvodnje van Evrope mogli bi promeniti strukturu i dinamiku automobilske industrije, ocenjuje se u analizi objavljenoj u martovskom broju Makroekonomskih analiza i trendova (MAT).

Brendovi kao što su Volkswagen, BMW, Mercedes i Stellantis suočili bi se sa smanjenom potražnjom zbog povećanja cena vozila. S obzirom na to da su američki potrošači osetljivi na cene, to bi moglo dovesti do smanjenja prodaje. Stellantis jeste već prisutan u SAD sa velikim fabrikama, te bi i mogućnost daljeg širenja proizvodnje u SAD mogla biti opcija, ali bi to znatno povećalo ukupne operativne troškove i logističke izazove.
Tradicionalni proizvođači, poput Volkswagena, Renaulta i Stellantisa, suočavaju se sa ogromnim ulaganjima potrebnim za razvoj baterijske tehnologije, dok istovremeno gube prednost nad kineskim kompanijama (SAIC, BYD, Nio, Xiaomi, Chery, BAIC, Geely) koje nude jeftinije i tehnološki naprednije modele
„Ključni strateški izazov za evropske proizvođače automobila jeste tranzicija ka električnim vozilima (EV), koja je ubrzana strogom ekološkom regulativom EU. Tradicionalni proizvođači, poput Volkswagena, Renaulta i Stellantisa, suočavaju se sa ogromnim ulaganjima potrebnim za razvoj baterijske tehnologije, dok istovremeno gube prednost nad kineskim kompanijama (SAIC, BYD, Nio, Xiaomi, Chery, BAIC, Geely) koje nude jeftinije i tehnološki naprednije modele“, navodi se u analizi MAT-a i dodaje da geopolitički faktori dodatno otežavaju situaciju.
Profesor Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Beogradu Dušan Marković rekao je da će usled rasta automatizacije i robotizacije proizvodnje, te rasta zarada, u budućnosti u Srbiji najviše biti pogođeni auto-dobavljači sa niskom dodatom vrednošću (na primer, elektrokablova za vozila), gde se očekuju selidbe pogona na jeftinije lokacije.
„Zbog toga je neophodno da se obezbedi prekvalifikacija ovih zaposlenih za poslove sa većom dodatom vrednošću, promene u sistemu obrazovanja u skladu sa potrebama auto-dobavljača više dodate vrednosti i rad na aktivnom privlačenju investicija od strane ovih kompanija. Takođe, treba nastojati da se privuče investicija barem jedne kineske auto-kompanije, koja ima potencijal da u srednjem roku na evropskom tržištu bude značajan konkurent. Budućnost srpske automobilske industrije u najvećoj meri zavisi od dešavanja na evropskom tržištu, tako da je bitno raditi na diversifikaciji ekonomske saradnje sa zemljama van Evrope. Na žalost, Republika Srbija nema strategiju razvoja auto-industrije, niti mi je poznato da se razmišlja o njenoj izradi, zbog čega je situacija još teža“, navodi Marković.

On podseća da je tranzicija ka električnim vozilima od samog početka bila vođena državnim intervencijama u Evropi i Kini, kroz direktne i indirektne podsticaje. Kako kaže, ono što je značajno je da su kineske kompanije ovladale “uzvodnim aktivnostima” u lancu snabdevanja (rudarenje i prerada litijuma, proizvodnja katoda i anoda, celih baterija) i imaju dominantnu poziciju, dok evropske značajno zaostaju.
„Zbog toga je na kineskom tržištu u 2024. godini prodato skoro 13 miliona čisto električnih automobila i plug-in hibrida, što je 40 odsto ukupnog tržišta, a to je više nego celo tržište vozila u Evropi. U Srbiji već postoje pojedine kompanije koje rade komponente ili cele baterije, a pogon u Kragujevcu proizvodi električna vozila, ali je za budući rast ovog segmenta u Srbiji problem ograničena tražnja za ovom vrstom vozila u Evropi. Naime, čisto električna vozila i plug-in hibridi su u 2024. godini uz stagnaciju tražnje činili samo 21 odsto ukupne prodaje. Konačno, velika je verovatnoća da se projekat Jadar neće realizovati usled ogromnih ekoloških rizika i protivljenja stanovništva, zbog čega je moguće da će izostati i neke investicije u ovaj segment industrije auto-dobavljača“, napominje Marković i dodaje da bi dolazak neke značajne kineske auto-kompanije ili proizvođača baterija koji poseduju tehnološka rešenja mogao da promeni strukturu domaće industrije auto-dobavljača.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare