Budva
Budva; Foto: Tibor Bognar / Alamy / Alamy / Profimedia

"Crnogorski turizam je na rubu ozbiljne krize, a situacija je iz godine u godinu sve alarmantnija. Svake godine mislim da smo dotakli dno, ali opet tonemo još dublje", upozorava Žarko Radulović, suvlasnik Montenegro Starsa ​​i predsednik Crnogorskog turističkog udruženja, u intervjuu za emisiju Mediteraneo RTV Budva.

Njegova analiza ovogodišnje turističke sezone oslikava niz strukturnih problema koji duboko potresaju turistički sektor Crne Gore, od loše predsezone i drastično skraćene špice sezone, do nedovoljno razvijene infrastrukture i ostalih problema, prenosi Poslovni dnevnik.

Svaki drugi turista ne planira da se vrati

Ono što posebno zabrinjava je rezultat istraživanja turoperatora prema kojem svaki drugi turista ne planira da se vrati u Crnu Goru.

Vest da se gosti u velikom broju neće vratiti jasno ukazuje na neispunjenje očekivanja posetilaca i postavljaju ozbiljno pitanje o budućnosti jedne od najvažnijih privrednih grana u zemlji.

Radulović takođe ističe da je povećanje PDV-a na smeštaj sa sedam na 15 odto dodatno pogoršalo ionako tešku situaciju, što je, kaže, veliki udar na turističku industriju.

„Ovo je kao igranje ruskog ruleta s našim turizmom“, dodaje Radulović, upozoravajući na dugoročne posledice ako se hitno ne preduzmu ozbiljni koraci za spas budućnosti crnogorskog turizma.

„Ovo je opasna igra, treba hitno reagovati“

Njegove kritike ne zaustavljaju se samo na lošim poreznim i infrastrukturnim odlukama, već se dotiču i ukidanja nacionalnog avioprevoznika, što je, prema njegovim rečima, dodatno otežalo privlačenje gostiju i održivost crnogorskog turističkog sektora.

Radulović detaljno objašnjava zašto ove promene ugrožavaju dugoročnu stabilnost crnogorskog turizma, te ističe koliko je važno hitno reagovati kako bi se izbegle katastrofalne posledice po ekonomiju zemlje.

„Ne znam gde je kraj, ali sam ozbiljno zabrinut za budućnost crnogorskog turizma“, kaže Radulović, dodajući da je ova sezona bila netipična u odnosu na sve prethodne.

„Ova opasna igra koju igramo s turizmom je kratkoročna i neodrživa. Pitanje je šta će se dogoditi kada ljudi konačno shvate posledice. Pred nama su ključne promocije na važnim tržištima, a ugovori s turoperatorima obično se finaliziraju u julu i avgustu. Septembar i oktobar su meseci u kojima se dogovaraju letovi za sledeću sezonu, a odmah nakon toga slede sajmovi. Trebaće nam ogromna doza sreće i dobre organizacije da se vratimo na pravi put i osiguramo dugoročnu održivost crnogorskog turizma“, kaže Radulović

Nikad gori špic sezone

Dodaje kako se ovogodišnja sezona odvijala na neobičan način.

„Predsezona je bila izrazito slaba, dok špic sezone nije dosegao uobičajene standarde. Ova je godina, verujem, oborila rekord u najmanjem broju dana u špicu sezone – bilo ih je manje od 30. Uz to, imali smo ozbiljne probleme s prometom i komunalijama“, rekao je Radulović i podvukao:

„Za one koji pomno prate situaciju, problemi su bili očiti. Istraživanje jednog turoperatora koji je doveo značajan broj gostiju dalo je zabrinjavajuće rezultate. Na osnovu odgovora 100 anketiranih turista sredinom avgusta zaključeno je da svaki drugi gost ne planira povratak u Crnu Goru, što je ishod s kojim se do sada nismo susreli”, rekao je Radulović.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare