Evropska unija radi na zaustavljanju navale velikog broja paketa koji stižu iz Kine preko njihovih platformi kao što su Temu i Šein.
Oni razmatraju mere koje uključuju novi porez na prihode platforme za e-trgovinu i administrativnu taksu za rukovanje po artiklu koja bi većinu pošiljki učinila manje konkurentnom.
Prema proceni komesara za trgovinu Maroša Šefčoviča, samo ove godine u Evropu će stići oko četiri milijarde paketa u vrednosti manje od 150 evra, što je sadašnji prag za carine.
Pošto kineske onlajn prodavnice obično isporučuju proizvode koji su znatno jeftiniji od tog iznosa, malo ko je i razmišljao o plaćanju carine. Broj paketa se utrostručio od 2022. godine.
Koliko god to bilo dobro za džepove kupaca, EU upozorava da zbog toga većina proizvoda nije prošla adekvatne provere, a povećan je i broj opasnih materija poput toksičnih igračaka, piše „Financial Times„.
„Toy Industries of Europe“ sprovela je istraživanje na 100 proizvoda kupljenih na deset onlajn platformi (uključujući Amazon), a rezultati su poražavajući – čak 80 odsto njih ne ispunjava evropske bezbednosne standarde.
Najčešće je količina opasnih hemikalija bila višestruko veća od dozvoljene, a u jednom slučaju je dečija igračka za izbijanje zuba napravljena tako loše da se lako može polomiti i tako izazvati gušenje.
Rezultati su tim više poražavajući s obzirom na to da je šest od 10 proučavanih onlajn prodavnica potpisalo Zakletvu o bezbednosti proizvoda, dobrovoljnu obavezu da osiguraju bezbednost robe koju prodaju treće strane na svojim platformama.
Još jedna negativna posledica sve veće popularnosti kineskih trgovaca je da njihovi evropski konkurenti moraju da snize cene svojih proizvoda, iako im troškovi proizvodnje stalno rastu. Ovo bi, zabrinuti zvaničnici, moglo da ih natera da sami počnu da uvoze i preprodaju jeftinu kinesku robu. Ništa manji problem nije i falsifikovana roba.
Ukidanje vrednosnog praga od 150 evra, ispod kojeg su paketi oslobođeni carine, potez je na koji su se, pored Evropske unije, opredelile i SAD. Ali aerodromi su zabrinuti da bi to moglo dodatno opteretiti ionako preopterećene carinike. Na primer, aerodrom Schiphol u Amsterdamu i luka Roterdam zajedno obrađuju 3,5 miliona paketa dnevno – ili 40 u sekundi.
EuroKomers, koji predstavlja trgovce na malo u EU, pozdravio je planiranu akciju, ali je rekao da bi naknadu za obradu bilo teško opravdati prema pravilima STO koja ograničavaju iznos dažbina i carinskih naknada za obradu na približnu cenu pružene usluge.
– Za sada podstičemo Evropsku komisiju i države članice da pojačaju sprovođenje kontrola na nacionalnom i nivou EU. Za nova pravila trebaće godine da stupe na snagu – istakli su.
Broj opasnih proizvoda koje su države registrovale u 2023. godini porastao je za više od 50 odsto u odnosu na prethodnu godinu. Kozmetika, igračke i električni aparati spadaju u proizvode sa najčešćim bezbednosnim rizicima.
Zbog toga Unija čak istražuje ovu temu kako bi smanjila protok nebezbednih proizvoda. Potencijalne mere uključuju visoke kazne, pa čak i zabranu rada platforme u određenoj zemlji. Pored toga, porez na prihod od platformi za e-trgovinu, koji bi se odnosio i na kompanije iz EU i na kompanije koje nisu članice EU, zahtevao bi odobrenje 27 zemalja članica bloka i mogao bi da naškodi evropskim kompanijama u trenutku kada Evropa pokušava da podstakne digitalizacija.
Temu i Šein su rekli da podržavaju promene politike koje koriste potrošačima i obezbeđuju transparentnu konkurenciju. Veruju da neće naštetiti svom poslu, prenosi „Jutarnji„.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare