Svetske zvezde, poput Hatje Bunijatišvili i Tomasa Hempsona, renomirana domaća imena i orkestri, i nekoliko tematskih fokusa obeležiće ovogodišnji 53. po redu Bemus. Na predstojećoj manifestaciji, koja će biti održana od 1. do 13. novembra pred publikom će biti tri naša velika orkestra, a akcenat će biti na muzici velikih pijanista, ili na violončelu, koje je solističko težište tri koncerta, ali i gudači u raznim kombinacijama i naravno vokalna umetnost.
Na 53. Bemusu biće održano 11 koncerata u nekoliko beogradskih prostora- Kolarčevoj zadužbini, kripti Hrama Svetog Save, Operi i teatru Madlenianum i Malom pozorištu „Duško Radović“, precizirao je na današnjem susretu sa medijima Damir Handanović, direktor CEBEF-a, organizator ove manifestacije.
Gradski sekretar za kulturu Ivan Karl ocenio je da se Bemus održava u nimalo lakim okolnostima, ali da je važno da postoji kontinuitet.
– Mislim da smo u datim okolnostima napravili najbolji mogući program – kazao je Karl, najavljujući da se, posle prošlogodišnjeg „presedana“, ponovo odigrava u prvoj polovini novembra ali da će i narednih godina to biti vreme održavanja Bemus-a s obzirom da tada ima više prostora za manifestaciju ovog tipa.
Milan Lazović, predsednik odbora Bemusa napomenuo je, takođe, da se manifestacija pripremala u više nego vanrednim, pandemijskim uslovima, ali da je program, uprkos svemu, kvalitetan.
Na susretu sa medijima u Skupštini grada odata je i počast preminulim Ivanu Tasovcu, direktoru Beogradske filharmonije i Braci Petkoviću, reditelju i članu odbora Bemusa.
Primarni cilj Bemus-a je, prema rečima njegovog umetničkog direktora, dirigenta Bojana Suđića, jeste da ponovo postane naš najreprezentativniji festival:
– Bemus je naš najstariji festival, i selekcija ovogodišnjeg festivala išla je u pravcu reprezentativnosti. Bemus ugošćuje dve svetske zvezde u naponu snage, pre svega Hatju Bunitašvili, koja pleni u svetu i neka je nova Marta Argerič. Dakle, pijanističko ime u naponu, koje nastupa na svim najvećim svetskim scenama. A dolazi i jedan od najvećih baritona današnjice Tomas Hempson, čovek koji je obeležio opersku scenu ove dve decenije 20. veka. Drago mi je da je prihvatio moju sugestiju u pregovorima da ovo ne bude koncert lakih nota, već će pokazati ozbiljan klasičan repertoar-Verdi, Pučini, Mocart. Želeo sam da ovo bude nešto što će sladokuscima ostati u sećanju – kazao je Suđić, ocenivši da ni ostali programi ne zaostaju po kvalitetu:
– Tu su, pre svega, dva naša imena van svake kategorije – Ksenija Janović i Aleksandar Madžar. Bemus će označiti početak koncertnog ciklusa Madžara u predstavljanju Betovenovih dela, dok će Ksenija nastupiti sa orkestrom Madlenianuma. Tu je i solista Denis Šapovalov koji će izvesti tzv. crossover program. U prvom delu akcenat će biti na njegovom virtuozitetu, jer je jedan od najvećih virtuoza na violončelu, a u drugom delu izvodiće Pink Floyd i druge poznate kompozicije. Takođe, u selekciji mi je želja bila da stavim fokus i na horove, koji su nekad bili zaštitni znak ove zemlje. I zbog toga predstavljamo naš najaktivniji hor – „Branko“ iz Niša, koji će nastupiti u Hramu Svetog Save.
Bemus će 1. novembra na Kolarcu otvoriti čuvena gruzijska pijanistkinja Hatja Bunijatišvili, kojoj će se pridružiti Beogradska filharmonija pod upravom kanadskog dirigenta Marka Parizota. Pijanistkinja će nastupiti i dva dana kasnije sa All Stars postavom koju će, pored nje, činiti renomirani muzičari: violonista Hačatur Almazjan, violinistkinja Hračja Avanesjan, Adrijen Boaso na violi i Narek Hahnazarjan na violončelu. Izvešće remek-dela kamernog muzičkog repertoara.
A umetnički direktor Bemusa, Suđić predvodiće Simfonijski orkestar i Hor Radio televizije Srbije 4. novembra u Kolarčevoj zadužbini na koncertu sa baritonom Tomasom Hempsonom, poznatim kao „najbolji Figaro na svetu“, dok će gošće biti soprani Aleksandra Jovanović i Dragana Radaković.
Na Kolarcu će dan kasnije svirati kamerni ansambl „13 gudača“ uz ruskog violončelistu Denisa Šapovalova. U prvom delu programa uz klasičan repertoar predstaviće beogradskoj publici svoj „Bravurozni koncert“, a u drugom originalne obrade Flojda.
U kripti Hrama Svetog Save 6. novembra će nastupiti Crkvena pevačka družina „Branko“ iz Niša pod upravom dirigenta Sare Cincarević, a dva dana kasnije u Madlenianumu Orkestar Opere i teatra Madlenijanum, pod dirigentskom palicom Dejana Savića, sviraće uz violinistkinji Kandidu Tompson, i našu poznatu violončelistkinju Kseniju Janković.
Slavni pijanista Aleksandar Madžar nastupiće 10. oktobra na Kolarcu, i tako otpočeti svoju seriju od osam koncerata posvećenih svim Betovenovim sonatama, a za zvanično zatvaranje predviđen je program koji predstavlja pogled ka budućnosti, jer će 12. i 13. novembra u Malom pozorištu Duško Radović biti izvedena opera za decu „Dečja soba“ Milenka Živkovića, nastala prema pričama Desanke Maksimović, koju će predstaviti Muzičko-opersko-teatarska organizacija MOTO. Ova opera izvedena je prvi i jedini put pre 70 godina, februara 1941. Programski urednik organizacije MOTO, Nataša Jović Trivić, inače prvakinja Opere Narodnog pozorišta u Beogradu pojasnila je da je to prva srpska opera za decu.
– Ali, posle prvog izvođenja, pre 70 godina sledeće je bilo onemogućeno zbog bombardovanja Beograda. Snimljena je samo u delovima početkom šezdesetih, da bi notni zapisi misteriozno nestali. Na volšeban način, uz niz specifičnih okolnosti došli smo do tog materijala. I izvešćemo je u godini kada je 120 godina od rođenja njenog autora, Milenka Živkovića, dopisnog člana SANU, profesora kompozicije iz čije su klase izašli Kosta Babić ili Stanojlo Rajačić. Drugi rariret ove opere jeste libreto Desanke Maksimović, jedini izlet naše velike poetese u operski fah.
U okviru Bemus-a na bis 14. novembra u Kolarčevoj zadužbini drugi koncert svog osmodelnog serijala posvećenog Betovenu izvešće Aleksandar Madžar.
Bonus video:
Mehta na Kolarcu