Ako se za jedno delo može reći da je izazvalo lavinu razvoda, ma milion, onda je to serija "Scene iz bračnog života" kultnog švedskog sineaste Ingmara Bergmana. Mini serija iz 1973. godine koju je Bergman kasnije pretočio i u film "Prizori iz bračnog života" oživeo je u 2021. na televizijskim ekranima izraelski reditelj Hagaj Levi. U cipele Bergmanovih junaka Liv Uman i Erlanda Jozefsona sada su uskočili Džesika Čestejn i Oskar Ajzak. Serija koja je u Americi počela da se prikazuje prošlog meseca, od večeras je dostupna širom Evrope, kao i kod nas na platformi HBO go.
Johan i Marijan su, čini se, savršen bračni par koji ima uspeha i na profesionalnom i na porodičnom planu. Toliko da kada ih prvi put ugledamo, daju izjavu televizijskom reporteru o tome šta je tajna njihovog uspešnog braka. Ali, naravno, tako nije…
Johan priznaje da je u vezi sa mlađom ženom, a Marijan to dovodi do rastrojstva. Erland Jozefson i Liv Ulman igraju taj „srećan par“ u klasiku Ingmara Bergmana. Kada je premijerno prikazan, kako se danas seća nekdašnja Bergmanova ljubav Liv Ulman, zatekla se sa Erlandom u taksiju u Njujorku.
– Čovek koji nas je vozio rekao je Erlandu: „Ponašaš se užasno prema svojoj supruzi“. Svi su seriju i film shvatili kao nešto što je stvarno – kazala je nedavno Ulmanova u razgovoru sa svojom naslednicom u istoj ulozi, Džesikom Čestejn za „Valčr“.
Bergman je onomad crtao izmučene Marijan i Johana dok im se brak raspada na najružniji mogući način. Na način na koji se u to vreme raskid jednog bračnog para nije „slikao“ na televiziji. Zapravo, razvod, kao „institucija“, nije baš bio u to vreme svakodnevna pojava.
Bol, patnja, protivljenje konvencijama, sloboda osvojena teškom mukom i prevashodno autentičnost glavnih junaka bila je neuobičajena za jedno delo. Otuda i ne čudi što Levi, reditelj rimejka Bergmanovu seriju naziva „političkom i revolucionarnom“.
– Ta serija bila je u ono vreme nečuvena. Čak je i razvod bio šokantna stvar – govori izraelski reditelj za „Gardijan“.
Tektonske promene koje je Bergman svojom serijom, potom i filmom izazvao daleko šire od polja kinematografije, usput osvojivši brojne nagrade, odmah su bile uočljive. Ne samo da je Švedsku, ali i Evropu „pogodila oluja“ razvoda, već su odjeci bili jasni odmah. Sledili su ga odmah sa sličnom tematikom Vudi Alen, Ričard Linklejter, a slično je i danas. Setimo se samo „Priče o braku“ Noe Baumbaha od pre nepune dve godine. A Hagaja Levija, međutim, Bergman nije samo inspirisao, već je reditelj bukvalno rekonstruisao svaku scenu ostvarenja švedskog sinaste, no opet uspevši da načini originalno delo.
Marijan i Johan su sada Mira i Džonatan koji su, naizgled, savršen par. Srećni su roditelji, imaju divan dom, na koji su ponosni, i poštuju jedno drugog. A njihovi prijatelji, još jedan bračni par sušta su suprotnost. Jer, Kejt i Piter, iako imaju decu, ponosni su na svoju bračnu zajednicu koja je „otvorena“. Dakle, jedno drugome ne brane da istovremeno imaju romantične partnere sa strane. I onda sledi šok…
Suprug, koji je šupak, preživljava pravi emotivni teror dok žena, iz očaja, odlazi od njega. Navodno je Džesika Čestejn gotovo svaki dan plakala na snimanju. Toliko je bila ophrvana emocijama pokušavajući da iznese sve scene. Ulmanovoj je priznala koliko je bilo teško raditi kad imate takav teret uspeha. I koliko je bila uplašena.
– U našoj seriji malo smo obrnuli stvar. Žena je sada ta koja izdržava porodicu. Ali, koliko god da je uspešna na poslu, kada dođe kući ne želi da „uštroji“ svog supruga i unižava sebe kako bi on bio „kralj“. No, to ne može da traje večno. Jer, ne možeš protiv sebe – reči su Džesike Čestejn.
U trenutku kada je početkom sedamdesetih snimala seriju turbulentna veza Liv Ulman sa Bergmanom bila je odavno završena stvar. Švedski sineasta je već imao novu suprugu, međutim kada je dobila scenario od bivše ljubavi bila je zaprepašćena:
– U jednoj sceni, čitam dnevnik dok Erland spava. A u njemu je bilo nešto što sam zapisala mnogo godina pre toga dok smo Ingmar i ja bili zajedno. O tome kakva su moja osećanja spram ljubavi… U dubini duše, to me je tako pogodilo – požalila se Ulmanova Čestejnovoj.
Za razliku od „onog vremena“ danas se na razvod gleda drugačije.
– Ako bi Bergmana upitali koja je cena braka, mislim da je njegovo mišljenje bilo da ubija ljubav. A ja sam želeo da ovom serijom otvorim pitanje koja je to cena koju plaćate kad se raziđete. Mislim da se ne obraća dovoljna pažnja na to koliko je teško i traumatično razići se. I koliko je potrebno da se oporaviš, i psihički i fizički – reči su izraelskog reditelja koji i sam iza sebe ima dva propala braka.
Za razliku od Bergmanovog doba sam doživljaj institucije braka se promenio.
– Kada danas stupate u brak, znate da je to nešto što je uslovljeno. „Ugovor“ nije konačan, već privremen – kazao je reditelj jedne od najiščekivanijih serija ove godine za britanski dnevnik.
Niko više ne može da se obeća drugoj osobi za svagda, jer je svakom prioritet traganje unutar sebe. Ali, monogamne ili one druge veze nisu međutim centar nove serije iz kuhinje kanala HBO. To je traganje za srećom. I samoispunjenje. A ako će danas neko biti ispunjen ako nabavi najnoviji model mobilnog telefona, što ne bi bio i ako okonča brak.
I dok bi se nabavljanje novog modela moglo svesti na sveprisutni konzumerizam, tako svojstven Americi, reditelj ne želi da mu se serija okarakteriše kao nešto što je američko. Iako već godinama podjednako uspešno radi u Izraelu i SAD, iako je serija američka produkcija, sa američkim glumcima, evropskog je senzibiliteta.
– Dok sam odrastao u Izraelu imali smo samo jednu televizijsku stanicu, koja nije imala dovoljno novca da otkupljuje američke serije. Uglavnom smo gledali britanske, evropske produkcije – priseća se reditelj koji se prihvatio ovog zadatka na nagovor Bergmanovog sina.
I dok bi svako pomislio da je serija rimejk Bergmanove, uz izvesnu dozu modernosti pridodatu originalu, to nije slučaj. Levi kao da promišlja šta bi trebalo razoriti, a šta sačuvati. Možda zbog ove serije parovi ponovo počnu da se spajaju, umesto da se razvode.
No, vratimo se na kraju mudrim rečima čoveka koji je svojim viđenjem bračne zajednice izazvao milione razvoda, Ingmaru Bergmanu:
– Svako voli sreću, a niko patnju. Ali, ne možete imati dugu, ako ne padne bar malo kiše…
Bonus video:
Orson Vels, čovek koji je gospodario scenom
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare