Robert Patison, najjsjajnija holivudska tinejdž zvezda prve decenije 21. veka, godinama je pokušavao da sabotira sopstveni uspeh u mejnstrim filmskom svetu birajući uloge u nezavisnim i umetničkim filmovima, ali ga uloga Betmena konačno vraća na A listu glumaca visokobudžetnih ostvarenja.
Na prvi pogled razvoj njegove zvezdane filmske karijere izgleda potpuno uobičajeno: od glavnog zavodnika u najvećoj filmskoj
romantintičnoj franšizi za tinejdžere “Sumrak sage” do glavne uloge u filmu o superheroju Betmenu. Ali, nasuprot očekivanjima, putovanje Roberta Patinsona – od “Sumrak sage” zahvaljujući kojoj je, zajedno sa svojom tadašnjim filmskom i životnom partnerkom Kristen Stjuart, postao jedan od najpoznatijih ljudi na planeti – do najnovije inkarnacije osvetnika Brusa Vejna u Betmenu, išlo je zaobilaznim putem.
Patison je čitavu deceniju išao “putem kojim se ređe ide”: kroz umetničku i autorsku kinematografiju, neobične uloge nakaza i čudaka – pre nego što se vratio u svet glavnih uloga u visokobudžetnim filmskim ostvarenjima. Patison je izabrao vrlo rizičnu strategiju, ali se ona prilično isplatila. Glumac, koji sada ima 35 godina, dobro je izbrusio svoj talenat: sada nije samo filmska zvezda, već nadahnut, nepredvidiv i odvažan karakterni glumac. Veliki finansijski uspeh koji je stekao zahvaljujući “Sumrak sagi” iskoristio je da bi snimao filmove koji ga inspirišu sarađivajući s velikim imenima filmske režije današnjice: Dejvidom Kronenbergom, Kler Deni, Robertom Egersom i braćom Safdi.
Iako nije bio u samom vrhu A-liste glumaca, nije ni mnogo štrčao sa nje, inače ne bi uopšte bio razmatran za ulogu Betmena. „Neosporno je da je on sila na koju treba računati“, kaže Sindi Tolan, direktorka kastinga najnovijeg filma o Betmenu. „Robert je neverovatan glumac koji poseduje izuzetan talenat. Iz njegovih filmova kao što su “Rover”, “Kosmopolis” i “Good Time” braće Safdi, možete primetiti da poseduje tinjajuću, tihu suptilnost i neverovatnu glumačku tehniku.”
Robert Patison nikada nije bio oduševljen svojim likom iz “Sumrak sage”, Edvardom Kalenom koji ga proslavio: „Što sam duže čitao
scenario, više sam mrzeo tog tipa, pa sam ga tako i igrao – kao manično-depresivnog čoveka koji mrzi samog sebe.” Dešavalo se i ranije u istoriji Holivuda da glumci koji su doživljavani kao seks simboli ne žele da njihov dobar izgled zaseni talenat. Bred Pit, na primer, više voli da bude zapamćen po svojim replikama, nego po tome kao je izgledao u nekom filmu. Ali niko do sada nije krenuo u rat protiv sopstvene lepote na način na koji je to učinio Patinson. Izbori uloga koje je pravio sistematski su razbijali njegov status filmske zvezde u korist umetnosti kroz koju je želeo da prikaže sebe u potpuno drugačije svetlu.
U filmu “Kosmopolis”, jednom od dva na kojima je sarađivao s Kronenbergom, lik milijardera kojeg tumači daleko je hladniji i
okrutniji nego što je lik vampira Edvarda Kalena koji ga je proslavio ikad bio. U postapokaliptičnom trileru Dejvida Mišoda “Rover”, igra mentalno ograničenog odmetnika s mrtvačkim zubima, dok u “Svetioniku” cela atmosfera obojena je jakim mirisom trule haringe koju gotovo možete da osetite, uključujući i lika kojeg Patison maestralno tumači. Ipak, najupečatljiviji od svih njegovih filmskih poduhvata posle “Sumraka” bila je kratka trominutna komedija “Strah i sramota”, koju potpisuje kao scenarista, pored toga što glumi u njoj.
U ovom filmu, koji je u samoj biti veoma čudan i samopodrugljiv, do izražaja dolazi njegova duhovitost. Patison je odrastao u Barnsu, predgrađu zapadnog Londona, a navodno je izbačen iz pripremne škole zbog krađe i prodaje porno časopisa kolegama studentima. U početku je više bio zainteresovan za muzičku, nego za glumačku karijeru. Slava koja je nastupila nakon filmova “Sumrak sage” zatekla je ga je relativno nespremnog, iako je delić nje već mogao da iskusi nakon role Sedrika Digorija u Hariju Poteru. Patinson je morao da osmišljava najneverovatnije planove za bekstva od paparaca i fanova: menjao je automobile i odeću kako bi ih zbunio.
„Mislim da niko ne može tačno da razume šta se dešava u tim trenucima. Probudiš se jednog dana i odjednom si zvezda … Stvarno čudno. Malo je preterano. Ceo život sam mrzeo gomilu. Oduvek sam bio prilično paranoičan i nisam se osećao prijatno kada me posmatraju drugi. Mislim da sam pogrešio u izboru posla. Ne volim da se slikam. Ne sviđa mi se pažnja,” izjavio je Patison. Gde ćemo sledeće gledati Roberta Patisona? Povratak u Gotam je svakako mogućnost, a kuloarima kruže priče da producentski gigant Vorner Bros razmatra da snimi trilogiju. Ono što bi mogla biti dobra vest za ljubitelje ekranizacija stripova, loša je vest ljubitelje nezavisne kinematografije jer ovaj scenario automatski znači da u narednih par godina nećemo imati priliku da ga gledamo u svoj raskoši njegovog talenta.
Bonus video – Podcast Nevermajnd i Miroljub Stojanović – Filmski centar Srbije