Nakon 18 premijera, preko četrdeset gostovanja, više od 60 hiljada posetilaca, spektakularnih izvođenja na otvorenom, i početkom infrastrukturnih radova, završena je 161. sezona najstarijeg nacionalnog teatra, a naredna, 162. sezona Srpskog narodnog pozorišta biće otvorena svečano 29. avgusta na platou multimedijalnim programom Sonje Petrović, a koji ima za cilj da pokaže kakve sve planove imaju sve tri umetničke jedinice.
U sat vremena, prisutni će takođe imati priliku da isprate segmente predstava – dramskih, operskih i baletskih koje su obeležile prošlu sezonu. Tako ćemo gledati mladog Aljošu Đidića koji igra naslovnu rolu u predstavi „Mefisto“, glumicu Mariju Medenicu čija predstava „Neodustajanje“ ne prestaje da oduševljava publiku, Draginju Voganjac u novoj predstavi „Kafka Mašin“, ali i scenu „Žrtvovanja“ iz operskog spektakla „Aida“, uz video projekcije na kojima će Ana Karenjina i Vronski, koje tumače prima balerina Ana Đurić i prvak baleta Andrej Kolčeriju, izvesti ples fatalne ljubavi.
– Slogan prethodne sezone „Pozorište čine ljudi“ poslužio je da se prisetimo istorijata Srpskog narodnog pozorišta kao i da bolje upoznamo zaposlene koji ‘čine pozorište’. Tog 29. avgusta publika će moći da se upozna sa novinama koje je Srpsko narodno pozorište uvelo u prethodnoj sezoni, sa posebnim osvrtom na pojačanje koje je ansambl dobio u vidu mladih. Sve što smo do sada preduzeli, od 19. januara, bili su konkretni i planirani koraci koji vode ka izdizanju jednog jasnog prioriteta: Predstave i ljudi koji je prave. Zadatak nam je da ponudimo drugačiji organizacioni model koji bi bio primeren stvarnim potrebama Pozorišta, koji bi njegov rad učinio efikasnijim nego što je danas, ali ga i prilagoditi savremenim trendovima, koristeći pozitivna iskustva drugih. Zadatak nam je da ljude kojima je predstava osnovni proizvod, postavimo na mesto koje im pripada. Da rasteretimo administraciju, da uložimo u mlade ljude, da uložimo u tehniku, da omogućimo prostor u kom se bezbedno i tečno pravi umetnost – objašnjava upravnik Srpskog narodnog pozorišta Aleksandar Stankov.
Drama Srpskog narodnog pozorišta spektakularno je zatvorila sezonu premijerom predstave „Mefisto“, u režiji Harisa Pašovića. A, pozorište i sukob kao tematska okosnica sledeće sezone pogotovo kroz Persijance, prvu sačuvanu dramu, i to dramu koja je izraz saosećanja prema poraženom neprijatelju, kroz Podzemlje, Besnilo, i kroz projekat Čovek i bog, nas očekuje i u narednoj sezoni.
– Mi sezonu otvaramo predstavom „Što na podu spavaš?“, po romanu Darka Cvijetića, u režiji Kokana Mladenovića. Ovo je veliki izazov i reč je o koprodukciji tri pozorišta (NP Sarajevo, GNK Gavela Zagreb, SNP Novi Sad). Radićemo tekstove Jovana Vave Hristića, Velimira Lukića, Mome Kapora, Gogolja, takođe jednu svojevrsnu rekonstrukciju naše čuvene predstave „Golubnjača“. U obavezi smo da se bavimo domaćom i stranom klasikom, i ali i da pratimo savremene teatarske tokove, pre svega vodeći računa o domaćem dramskom piscu – istakao je direktor Drame Milovan Filipović.
Sezonu 161, Srpsko narodno pozorište završava ovenčano brojnim nagradama među kojima su i nagrade Sterijinog pozorja. Takođe, obogaćivanje instrumentarijuma bio je jedan od ciljeva, te su tako u SNP stigli instrumenti posle 17 godina. Opere „Aida“ čija je marketinška kampanja našla na listi najboljih radova za nagradu PHNX Award i tako ušla u svetsko finale za najbolju kampanju u oblasti kulture u i opera „Vladimir i Kosara“ koja je rađena u koprodukciji sa Fondacijom „Novi Sad – Evropska prestonica kulture“ u kojima učestvuju solisti, Orkestar, Balet i Hor probudile su izuzetno interesovanje publike.
– Prva premijera biće opera „Karmen“ u režiji Ozrena Prohića. Zatim obnavljamo na jesen operu „Pop Ćira i Pop Spira“. Do Nove godine imaćemo i „Tosku“, „Aidu“ i „Čarobnu Frulu“ za decu. A za kraj godine spremamo specijalno iznenađenje: Operski Bal, koji će biti prvi u nizu i početak nove tradicije. Raznovrsni program se nastavlja u 2024. godini. Slušaćemo Operu, Operetu, mjuzikl kao i gala koncerte – istakla je direktorka opere Sandra Milankov.
Direktor Baleta Toni Ranđelović takođe ne krije zadovoljstvo kada je ansambl baleta u pitanju.
– Početak sezone obeležilo je učešće u „Aidi“, a onda je usledila dugoočekivana premijera baletskog dela „Ohridska legenda“ čuvenog Stevana Hristića. Izdvojio bih i veliko i značajno učešće na ceremoniji otvaranja godine titule Novog Sada kao Evropske prestonice kulture. Maj je obeležila velika premijera „Ana Karenjina“, a takođe, sve vreme smo igrali tekući repertoar. Izuzetno sam zadovoljan. Kompletan ansambl baleta mi je bio pre svega zdrav, bez povreda, a kada je reč o publici, dovoljno govori to što se za svaku predstavu tražila karta više – istakao je Ranđelović.
Naredni spektakl u Srpskom narodnom pozorištu je „Rigoleto“, a naslovnu ulogu će tumačiti naš proslavljeni bariton Željko Lučić 7. septembra, kao i predstava „Što na podu spavaš?“ u režiji Kokana Mladenovića koja je zakazana za 17. septembar na otvorenom. Takođe, premijera opera „Karmen“ u režiji Ozrena Prohića je 29. septembra, a onda nas očekuje i novosadska premijera predstave „Magbet“ u režiji Nikite Milivojevića. Mini festival „Naši dani“ održaće se krajem septembra, a predstave SNP-a će gledati beogradska publika.
Na matičnoj sceni u protekloj sezoni odigrano je 156 predstava, Srpsko narodno pozorište je u goste putovalo gotovo 40 puta, a na velika vrata SNP-a ušlo gotovo 70 hiljada ljubitelja teatra.
Bonus video: Spektakl u Novom Sadu – Karmina Burana na otvorenom