Kevin Spejsi Foto:EPA/J.L.CEREIJIDO

Dok novi dokumentarac otkriva još uznemirujućih, detaljnih optužbi protiv glumca iz "Kuće od karata" i "Američke lepote", "Independent" analizira čoveka koji je oslobođen devet optužbi za seksualni napad, ali ostaje izopšten iz glumačke zajednice.

Ko je Kevin Spejsi? Da li je on taj dečak koji je odrastao na jugu Kalifornije sa ocem zlostavljačem koji je negirao Holokaust? Da li je on naivni mladić, koji se prvi put pojavio na pozornici kao nosač koplja u „Henriju VI“? Da li je on uzbuđeni glumac koji trči da pokupi svoj prvi Oskar kao Najbolji sporedni glumac za film „Dežurni krivci“ – uz ovacije holivudske elite? Ili je zaista, u svojoj suštini, čovek kog sada vidimo: izopšten iz glumačke zajednice, predmet stalnih tužbi i novog prikaza u televizijskom dokumentarcu „Spacey Unmasked“, koji će izazvati nove razgovore nakon novih optužbi za predatorsko ponašanje, pita se „Independent“.

Priča o Spejsiju, rođenom 1959. godine u neuglednom delu Nju Džerzija, na mnoge načine je klasična priča o američkom kreativnom dostignuću. Nema poznate porodice ili veze u industriji, samo pohlepna želja za uspehom. Na „Džulijardu“, čuvenoj školi za glumu, Spejsiju je rečeno da mu glas zvuči „kao kraj iscepanog užeta“. U govoru koji je održao studentima 2007. godine, on se setio da mu je ta profesorka rekla: „Da li shvataš da sam najstroža prema tebi jer mislim da si najtalentovaniji, ali takođe znam da si i najlenjiji?“ Put kojim je Spejsi krenuo u godinama posle diplome 1981. godine pokazaće se da je sve samo ne lenj.

Foto:Eleventh Hour Photography / Alamy / Alamy / Profimedia

Rane uloge za legendarnog reditelja Majka Nikolsa – u filmovima „Gorušica“ (1986) i „Zaposlena devojka“ (1988) – bile su praćene većim ulogama, uključujući i film „Glengeri Glen Ros“ (1992), koji je okupio jednu od najsjajnijih glumačkih postava u istoriji kinematografije: Al Paćino, Džek Lemon, Alek Boldvin, Ed Heris, Alan Arkin, Džonatan Prajs i Kevin Spejsi. Sada, Spejsi deluje kao još jedna sjajna zvezda u toj konstelaciji, ali u to vreme to je bila ogromna prilika za 33-godišnjeg glumca sa malo filmskih kredita. Međutim, do 1995. godine, sve se promenilo.

“Dežurni krivci” su otkrili Spejsijevu sposobnost da izgradi najklizavije uloge. I to je radio iznova i iznova: Džon Do u „Sedam“, Holivud Džek u „Poverljivo iz L.A. „, Lester Bernam u „Američkoj lepoti“. Pitanje ko je Spejsi činilo se da ima odgovor: jedan od velikih glumaca svoje generacije.

Poslednja od tih uloga, u filmu „Američka lepota“ Sema Mendeza, donela je Spejsiju njegov drugi Oskar. Nije imao izgled Breda Pita, privlačnost naslovnih strana kao Džoni Dep, ili šarm običnog čoveka kao Tom Henks. Ali imao je nešto bolje: kredibilitet. Kada je, 2003. godine, na vrhuncu svoje slave, preuzeo posao umetničkog direktora londonskog pozorišta “Old Vik”, to je viđeno kao izbor pravog umetnika. „Imao sam zaista sjajno vreme snimajući filmove otprilike 10 i po godina“, rekao je “Prospektu” 2009. godine. „Onda šta sam trebao da radim? Još 10 godina isto? Ne. Hteo sam da radim nešto što je veće od mene, veće od moje karijere, veće od svega toga – i to je ovo.“

Kroz devedesete godine i u novom veku, dok je Spejsi postajao jedno od najprepoznatljivijih lica na planeti, spekulacije o njegovom privatnom životu su rasle. „Nije postojao takav glumac koji je bio toliko otvoreno gej kao Kevin Spejsi“, kaže scenarista Adam Vari u novom dokumentarnom filmu „Spacey Unmasked“ na “Chanel 4”. Naslovna priča iz 1997. godine u magazinu “Esquire”, pod naslovom „Kevin Spejsi ima tajnu“, smatrana je kao otkrivanje glumčeve seksualnosti. Ipak, 1999. godine, Spejsi je dao intervju bibliji američke heteroseksualnosti, “Plejboju”, u kojem je demantovao da je gej. „To nije istina“, rekao je. „To je laž.“

Kevin Spejsi Foto:EPA/PETE MAROVICH

Ipak, glasine su nastavile da kruže. Tokom svog desetogodišnjeg mandata u “Old Viku”, Spejsijeva seksualna orijentacija smatrana je „otvorenom tajnom“ unutar londonske pozorišne zajednice. Činjenica ove tajnovitosti postajala je sve više zbunjujuća kako je ulazio u udobno srednje doba. Izvan pažnje Holivuda, i sa novom generacijom neskrivenih gej glumaca – muškaraca poput Nila Patrika Harisa, Zakarija Kvinta i Džima Parsonsa – postizanje velikih, profitabilnih uloga, delovalo je kao još jedan primer Kevina Spejsija koji drži pravog Kevina Spejsija malo izvan vidokruga.

U talk show emisijama, Spejsi je izbegavao pitanja o svom privatnom životu, radije izvodeći niz sjajnih imitacija umesto da priča o sebi. Bio je kameleon, kako lično tako i profesionalno, i sve je išlo ka tome da se to pitanje – ko je Kevin Spejsi? – ne postavi.

A onda, krajem oktobra 2017. godine, sve što je Spejsi godinama potiskivao, eksplodiralo je u javnost. Glumac Entoni Rap ispričao je za “BuzzFeed” da je Spejsi pokušao „da ga zavede“ kada je imao samo 14 godina. To je bilo šokantno otkriće: Spejsi je bio možda najpoznatija osoba koja se suočila sa optužbama tokom pokreta #MeToo, i prva koja se suočila sa muškim optužiteljem.

Rapova optužba bila je samo prva od mnogih. Glumac Roberto Kavazos i filmski stvaralac Toni Montana izneli su jake optužbe neposredno nakon toga, što je izazvalo plimu anonimnih svedočanstava datih televizijskim emiterima poput BBC-a i CNN-a, kao i medijima od „The Sun“-a do „BuzzFeed-a“. Do kraja 2017. godine, Spejsi je izgubio posao kao Frenk Andervud u poslednjoj sezoni Netfliksove serije „Kuća od karata“ – uloga koja mu je donela Zlatni globus 2015. godine – i zamenjen je  Kristoferom Plamerom u filmu Ridlija Skota „Sve pare ovog sveta“. Kevin Spejsi glumac, Kevin Spejsi slavna ličnost, Kevin Spejsi talenat generacije – sve ove verzije čoveka bile su zamenjene jednom, trajnom slikom: Kevin Spejsi otpadnik.

Glengarry Glen Ross
Foto: New Line Cinema – Zupnik Cinema Group II / Christophel Collection / Profimedia

U julu 2023. godine, porota u Londonu oslobodila je Spejsija devet optužbi za seksualni napad. To je bilo vrhunac niza događaja koji su počeli 2022. godine, kada je Krivično tužilaštvo optužilo Spejsija zbog incidenata koji su navodno imali mesto između 2005. i 2013. godine, kada je Spejsi živeo i radio u Velikoj Britaniji. „Ponižen sam rezultatom danas“, rekao je novinarima.

Nakon što je proveo tri decenije radeći na nekim od najvećih holivudskih filmova, čije su reklame bile istaknute na bilbordima širom sveta, Spejsi, nakon 2017. godine, demonstrirao je krhkost slave. Petogodišnji prekid bio je praćen povratkom u film „Čovek koji je nacrtao Boga“ Franka Nera (Italija je postala utočište za ponižene umetnike, Nacionalni muzej kinematografije u Torinu dodelio je Spejsiju kontroverznu nagradu za životno delo u januaru 2023. godine), a zatim pojavljivanjima u B-filmovima poput „Kontrole“ i „Peter Five Eight“. Pitanje da li je Spejsi i dalje privlačan na blagajni ostaje otvoreno: ni jedan film nije dobio bioskopsku distribuciju. Njegova dva predstojeća projekta – „The Bleeding Ground “ i „The Contract“ – čini se da neće prekinuti ovaj niz.

Dokumentarac „Spacey Unmasked“, koji se emituje tokom dve večeri ove nedelje, sadrži nove optužbe o glumcu. Jedna od njih uključuje bivšeg glumca Rorija Kenona, koji je igrao u predstavi „Sweet Bird of Youth“ po komadu Tenesija Vilijamsa u „Old Viku“ dok je Spejsi bio umetnički direktor pozorišta. Kenon tvrdi da ga je glumac uhvatio za intimne delove na zabavi za novinare nakon premijere predstave. „Ako ne kažem ništa, zažaliću“, rekao je, dok su optužbe Rapa bile u centru pažnje 2017. godine. „A ako kažem, verovatno više neću moći da budem glumac.“

Kevin Spejsi Foto: Tanjug/AP Photo/Alberto Pezzali

Producentkinja programa, Dorothy Byrne, rekla je za „The Observer“ da se nada da će „Spacey Unmasked“ pokrenuti „MeToo pokret za muškarce“. Reagujući na ovaj talas optužbi, Spejsi se pojavio u video intervjuu sa Denom Vutonom – novinarom koji je suspendovan sa posla na „GB Newsu“, a potom ga je napustio, nakon neprimerenih seksualnih komentara upućenih novinarki na svom programu. Intervju je objavljen na Vutonovom Substacku.

Spejsi je slobodan čovek. Slobodan je da snima filmove. Ali, s druge strane, Spejsi nije slobodan čovek, nije slobodan da snima filmove, i suočava se sa novim talasom optužbi o svom ponašanju. To je napetost koju sve više doživljavaju umetnici i kreativci osuđeni u sudu javnog mnjenja, ako ne i u samim sudovima. To ih ostavlja u nekoj vrsti limba, istovremeno slobodne i neslobodne.

I ostavlja jedno osnovno pitanje još uvek neodgovoreno: ko, zaista, jeste Kevin Spejsi?

Bonus video: Tarantino – Svojim filmovima je postavljao nove standarde u kinematografiji, šokirao i svađao publiku sa holivudskim kritičarima

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare