Pijanista o falusu: Upozorenje vlastima na šta troši pare

Kultura 18. dec. 202016:34 > 17:37
Podeli:

Sve ovo urađeno je u duhu velikih akcija postavljanja kojekakvih spomenika, fontana, seče drveća, uništavanja arhitekture, zagađivanja reka... Spisak je dugačak, a ovo je i kandidatura za jedinog pravog gradonačelnika ovog grada, kaže za Nova.rs Andrej Josifovski Pijanista koji je danas postavio veliki svetleći muški polni organ, kao opomenu vlastima na šta sve troši novac dok decu lečimo SMS porukama.

Arhitekta i ulični umetnik Andrej Josifovski, poznatiji kao Pijanista napravio je skulpturu od armature i zlatnih lampica, nazvao je „Keep Light“ („Osvetlimo”) i postavio ju je danas ispred Skupštine grada Beograda da bi „ponovo opomenuo društvo u kojem živi na posledice koje nam je ova godina ispostvila kao bilans“.

Skulptura postavljena u okviru projekta koji je simbolično nazvao „Zlatni petak“ napravljena je od žice nalik na one kakve se mogu videtiti na novogodišnjim ukrasima u parkovima, ali u obliku velikog falusa koji svetli.

Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

„Sve ovo urađeno je u duhu velikih akcija postavljanja kojekakvih spomenika, fontana, seče drveća, uništavanja arhitekture, zagađivanja reka… Spisak je dugačak, a ovo je i kandidatura za jedinog pravog gradonačelnika ovog grada“, naveo je Pijanista.

Postavka je visoka oko četiri metra, a osvetljena je sa oko 1.500 zlatnih lampica, koje simbolišu „raskoš i glamur rasvete na koju se novac baca dok se deca leče SMS porukama“.

Povod rada pod nazivom „Keep the Light on Golden Friday“ („Osvetlimo zlatni petak“) iz serijala „Zlatno doba“ nastao je, kako kaže, „iz želje da se bez straha promućkaju svi isprani mozgovi i da se obnevidelima povrati vid“, a ceo rad simbolično je izveden u petak, „na dan koji često obuhvata raznolike akcije rasprodaja i ostalih stvari kojima se narodu pažnja skreće sa ozbiljnih tema u društvu“.

Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

– Skulptura nosi naziv „Keep Light“, jer se čini da verno odslikava čvrsto držanje kursa, koji i ova vlast po zlatnoj tradiciji, sigurno brodi i po najvećem mraku. Ova odlazeća prestonička godina stupila je pompezno na veliku scenu baš onako kako su to do skoro činile i njene prethodnice. Naivno smo se nadali da nešto zaista može biti bolje nego što je sada, jer je od pre nekoliko godina ovde zavladalo Zlatno doba. Možda je bolje reći da našu prestonicu i celo carstvo trese zlatna groznica – priča Josifovski, kome je za pravljenje skulpture uz pomoć njegovog tima bilo potrebno nekoliko dana.

On navodi da će po završetku performansa skulptura odmah biti preneta u galeriju „Neon“, gde će 24. decembra biti otvoren prvi Sajam savremene umetnosti CAF koji traje do 27. decembra, i biće na aukciji, a novac će biti uplaćen u humanitarne svrhe, za lečenje dece, ali i kao doprinos projektima u kulturi i umetnosti.

– Bilans je na kraju sveden i jasno govori da tu nikakvih dilema, što se dobra tiče, ne može biti. SMS-ovima se deca leče, gladan niko nije jer kontejneri su uvek puni, a red se već svuda zna, tako da službe više i ne moraju da rade. Svima je sada postalo jasno da se više ne krade i da to samo zlonamerni mogu da tvrde, jer sve je pod strogom kontrolom i to sa jednog mesta. Bolni reformski rezovi našeg cara i boga sada su počeli da se isplaćuju, jer on tako kaže, a carska se ne poriče. Učeni su konačno shvatili koliko su bili glupi, jer jasno se pokazalo da pametnima škola nije potrebna, a ima li veće sreće nego kada i glupi počnu da shvataju da im je najbolje da odu. Nezaposlenost nikada nije bila manja jer glupi odoše preko. Konačno se ispostavilo i to da um samuje, a da snaga gospodari. Pravda je konačno došla i za one koji su večno bili u bekstvu i to još od školskih dana. Postalo je potpuno jasno da je „Umni rad fizički neizdrživ“, tako da se konačno raskrstilo sa učenim glavama, koje car majstorima prozva. Prirodna sredina nikad bolja, ni prepoznati se ne može kakva je nekad bila. Čoveku prosto bude neprijatno koliko ga nabacanog dobra sa svih strana odjednom snađe, čim napolje izađe. Kultura je razvila svoja krila i vinula se visoko, visoko, da se ni videti ne može, a umetnost je srećno svedena na najlepše čekanje da sa siđe sa zvezdanih staza – kaže Josifovski.

Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Postavka skulpture, njena izrada i dovoženje, objavljeni su na Pijanistinom profilu na Instagramu, tako da je ovo bio prvi put da je celokupna javnost, dodaje on, bila pozvana na otvaranje jednog od njegovih spomenika.

– „Golden Friday“ je stigao iz čarobne Nedođije da bi ljudima ukazao na „jedinu istinu“ koja u ovoj državi postoji. Ovo je dan mentalne higijene, kada bi trebalo da se bez straha promućkaju svi isprani mozgovi i da se obnevidelima povrati vid, te da se svuda razglasi da se to desilo. Tom prigodom postavlja se skulptura koja simboliše svetionik, čija svetlost neće biti samo za ukras. Svojim izgledom skulptura asocira na večnu mudrost i ukazuje na tajnu prosvetljenja. Skulptura se postavlja s verom da će izgubljenima u skupštinskom mraku pomoći da u ogledalu ponovo nađu sebe i da im se reči više nikada neće spoticati o ljude poput Seke, Dragana i svih ostalih koji nas učiše da gledamo širom otvorenih očiju – navodi umetnik.

I zaključuje: „Ne bi trebalo da začudi da bude veliki broj onih koji će reći da je to srednji prst pokazan onima, koji sa najvišeg mesta, već godinama unazad plačkaju, bahate se i unakazuju naš grad. Ja kao autor ne bih nikome od njih da protivrečim, jer rekao bih da su svi oni u pravu. Možda jedino ja nisam u pravu, jer sve to posmatram sa aspekta umetnosti, a na tom polju su često pomešane babe i žabe. Ko bi inače, sem nekog hejtera, u bleštavilu zlatnog doba obraćao pažnju na bolesnu decu čije bi se ozdravljenje moglo kupiti novcem datim na glamur i šminkanje grada. Istinomer je to što sam zamislio da ovom skulpturom prikažem, da se dela u ime naroda mogu izmeriti, svojom veličinom i vrednošću. Ode ona, Stara, uteče već nekako s respiratora, grabi u bolje sutra. Pred vratima je već ona Nova, još starija i lepša. Neka joj je sa srećom, a imaće šta i da vidi“.

Pijanista je više puta ove godine instalacijama i intervencijama u javnom prostoru uspevao da iznenadi javnost. U maju je izazvao buru radom „Nova vera“, kada je postavio lik razapetog Hrista na stubu sa kamerama za video nadzor na Novom Beogradu. U junu je postavio „Klackalicu za prekobrojnu decu“ na Bežanijskoj kosi, a u julu „odšljakao“ portret Novaka Đokovića na 264 kvadratna metra teniskog terena u istom naselju. Potom je u septembru napravio tek nešto manji portret TV autora Jovana Memedovića od bačenih plastičnih flaša na Savi, da bi poslao ekološku poruku na Svetski dan reka…

Kao sledeći korak ovakvog jednog projekta Josifovski najavljuje još sličnih, već pripremljenih, „gerilskih“ akcija iz serijala „Zlatno doba“ kao „otrežnjenje društvu i svetu koji nas okružuje“.

Komentari

Vaš komentar