Premijera makedonskog filma „M“ na Slobodnoj zoni je naučno-fantastična drama o odrastanju, koja prikazuje mračnu viziju naše bliske budućnosti, sa snažnim komentarom kako se naš današnji svet polako spušta u bes, poniženje i očaj.

Navikli smo svih ovih godina da nam Slobodna zona prikazuje dokumentarne i igrane filmove koji udaraju pravo u glavu. Direktni, angažovani sa gorućim temama koje muče društva širom sveta. U okviru festivala postoji selekcija „Zona bez granica“ gde možemo pronaći nešto što odskače od prepoznatljive ponude festivala.

Dugo očekivan film „M“, koji je rađen pune tri godine, prvo je makedonsko ostvarenje sa postapokaliptičnom tematikom. Preimijeru je imao letos na 22. „Cinedays-Festival evropskog filma“ u Skoplju gde je otvorio festival. Čim se pojavio tizer na Fakultetu za film ocenili su ga „najboljim trejlerom makedonskog filma ikada napravljenim“.

Reditelj Vardan Tozije svoj film “M” opisuje kao distopijsku bajku sa socijalnim elementima, a zapravo je spoj avanture, drame i naučne fantastike. Scenario je napisao sa Darianom Pejovskim. Na festivalu ima samo jednu projekciju u nedelju 5. novembra u Domu Omladine.

U zabačenoj šumi, osmogodišnji Marko živi prezaštićeno sa svojim misterioznim ocem, vodeći bezbedan život. Marko je usredsređen ka svojoj dragocenoj slikovnici, pronalazeći utehu i odgovore unutar njenih stranica. Kreće da pronađe Vilu iz svoje slikovnice, koja za njega predstavlja majčinu figuru, simbol saosećanja i nežne ljubavi. Sve ono što mu je uskraćeno i za čim je žudeo. Jednog dana, susret sa dobrodušnim, bespomoćnim dečakom po imenu Miko, unosi tračak toplote i povezanosti u Markov izolovani svet. Njegov život se tada menja kada otkrije da je Miko “drugačiji”, zapravo nevini nežni dečak sa Daunovim sindromom koji živi na ivici šume. Marko nema jasnu predstavu o tome šta znači imati majku, ali zajedno njih dvojica moraju da krenu na put da je pronađu izvan sigurnosti šume.

– Otac mi je od malih nogu govorio kako svi mi utičemo na svet oko sebe i da je naša odgovornost da ga učinimo malo boljim, čak i ako bi to u jednom trenutku izgledalo kao obmana. Do poslednjih dana uporno je tvrdio da moram da verujem da i film treba da nosi te ideje i razmišljanja. Danas shvatam njegovu tugu i zbunjenost stvarnošću u kojoj živimo. Kao, i brigu o sumornom ishodu koji može doneti naša budućnost – istakao je reditelj Vardan Tozija nakon novinarske projekcije u konktekstu priče i rada na filmu.

„M“ je naučno-fantastična drama o odrastanju koja prikazuje mračnu viziju naše bliske budućnosti sa snažnim komentarom kako se naš današnji svet polako spušta u bes, poniženje i očaj. Virus je metafora za propast za koju smo sami odgovorni.

Marko, glavni junak, simbol je čistog, nevinog duha, ali i hrabrosti, upornosti i vrline koji mogu da preokrenu sumorni ishod koji će nas jednog dana zadesiti.
Autor prikazuje komplikovanu vezu između očajnog, paranoičnog oca i ćutljivog deteta, njihovu samoću i izolaciju u dalekoj šumi. Na prvi pogled, vrlo malo detalja i čudno očevo ponašanje otkriva nam sadržaj priče. Drugi narativ je prijateljstvo između Marka i Mika, dečaka sa Daunovim sindromom. Elementi horora u ovom filmu su u drugom planu, kao podloga za nežnu priču o prijateljstvu dva dečaka i potencijalnoj nadi, čemu doprinose lepota prirode i šuma…

– Već duže vreme imam osećaj da filmovi iz balkanske kinematografije prate određeni, festivalski iščekivani obrazac, a ro su mračne, hiperrealističke, savremene društvene drame, ponekad začinjene dozom crnog humora. I dok je ta tendencija iznedrila odlične filmove, još uvek sumnjam da mnogi od njih dopiru do šire publike. Snažno se protivim ideji da bilo koji film proizveden u ovom regionu treba da bude ograničen na ono što odgovara producentskim kućama. Naučna fantastika ili žanr fantazije, nije se snimao poslednjih godina na Balkanu. Verujem da postoji potencijal da se privuče šira publika za ovakve filmove – rekao je Tozije.

Film “M” je koprodukcija Severne Makedonije, Hrvatske, Francuske, Kosova i Luksemburga. Snimljen je pre pandemije korone u Nacionalnom parku Pelister, a dovršen tek ove godine. Međunarodna premijera bila je na S/F festivalu u Trstu, gde je film veoma dobro primljen. Slede Kotbus i drugi festivali.

Bonus video: Dokumentarac o snimanju filma „Čuvari formule“