Foto:Nordeus fondacija

Jedna od glavnih aktivnosti Nordeus fondacije u prethodnoj godini jeste bila otvaranje Mejkers labova u školama u Srbiji. Grupa za obrazovanje, čiji je Nordeus Fondacija član, otvorila je 4 mejkers laba i to u Čačku, Zaječaru, Vršcu i Leskovcu. Prostore koji će deci i nastavnicima dati priliku da istražuju, inoviraju i na multidisciplinaran, timski način pokreću svoje zamisli i ideje, od sledeće godine dobijaju i drugi gradovi u Srbiji.

Kako funkcionišu mejkers labovi? Koju opremu sadrže? Koje škole u Srbiji su dobile ove prostore i šta to znači za buduće aktivnosti nastavnika i dece? Na ova pitanja dala nam je odgovore Marija Beslać, direktorka za komunikacije i partnerstva u Nordeus Fondaciji.

Marija Beslać Foto:Nordeus fondacija

Šta su tačno mejkers labovi?

Zamislite ih kao učionice budućnosti, jer to je i model po kome su ovi prostori rađeni, u kojima đaci sa svojim profesorima mogu da primene znanje koje stiču u školi, budu kreativni i naprave gotovo sve što zamisle. U njima je sve organizovano da podrži timski i stvaralački rad – od nameštaja, posebno dizajniranih mejkers stolova, prostora za brejnstorming i najsavremenije opreme koju smo donirali u skladu sa vrstom i potrebama svake škole. Obezbeđivanje fizičkog prostora samo je jedna komponenta, a druga, verovatno i važnija, je sadžaj. Njega čini redovna nastava koja dobija potpuno novu dimenziju u ovakvom okruženju, zatim vannastavne aktivnosti i posebni programi koji deci približavaju nauku, kulturu i privredu na način koji im omogućava da istraže svoje talente i interesovanja u kontekstu zanimanja 21. veka.

Foto:Nordeus fondacija

U svom radu, pratimo najrazvijenije zemlje na svetu, i on se zasniva na STEAME pristupu (science, technology, engineering, art, math, entrepreneurship), tj uvezivanju nauke, tehnologije, inženjeringa, umetnosti, matematike i preduzetništva. Na ovaj način se deca podstiču da sve što uče posmatraju sveobuhvatno, multidisciplinarno, zapravo onako kako to izgleda u realnom svetu, a ne samo iz vizure jednog predmeta. Ovo je proveren način da se u jednom društvu podstiče rešavanje kompleksnih problema, inovativnost i kreativnost.

Koliko škola je do sada dobile ove prostore i kakvi su planovi za sledeću godinu? Koliko još njih će dobiti?

Za sada je Grupa za obrazovanje sa inicijativom Mejkers labova stigla u četiri grada u različitim delovima naše zemlje i četiri škole različitog profila. Prvi Mejkers lab otvoren je u Medicinskoj školi u Čačku, zatim u Školskom centru “Nikola Tesla” u Vršcu, nakon toga u Zaječarskoj gimnaziji i za kraj godine smo imali otvaranje u Tehničkoj školi “Rade Metalac” u Leskovcu. Ove četiri škole su deo pilot projekta i u njima se rade izuzetni profesori koji sa svojim đacima postižu veoma zapažene rezultate.
Naredne godine planiramo da otvorimo deset novih Mejkers labova, a konkurs preko kog će sve zainteresovane škole iz cele Srbije moći da se prijave, otvaramo uskoro. Dosadašnje iskustvo pokazuje da samo otvaranje jednog ovakvog prostora u školi organski pokreće pozitivne promene, tako da samo možemo da zamislimo kakve sve inivicijative će se dešavati kada labova bude više i kada ih povežemo kako bi mogli i međusobno da sarađuju i stvaraju zajedno.

Ko sve čini Grupu za obrazovanje i na koji način svaki od članova doprinosi razvoju ovih projekata?

Grupu za obrazovanje čije smo formiranje inicirali početkom ove godine čine pored nas, Nordeus fondacije – Centar za promociju nauke, Dostignuća mladih u Srbiji i Inicijativa Digitalna Srbija. Sve četiri organizacije postoje kako bi podržale razvoj obrazovanja, imaju dokazane rezultate i slične vrednosti, kao i sjajne timove stručnih ljudi. Brzo smo shvatili da zajedno možemo mnogo više da uradimo za budućnost dece u Srbiji, nego pojedinačno a inicijativa Mejkers labova se pojavila kao mesto susreta naših ekspertiza gde je Centar za promociju nauke izuzetan partner za STEM nauke, Dostignuća mladih za preduzetništvo a Nordeus fondacija i Inicijativa Digitalna Srbija za povezivanje znanja iz škole sa savremenim kontekstvom i privredom, kao i kreativnim industrijama.
U našem fokusu nisu samo deca, već i profesori i njihovo stalno usavršavanje i edukacija. Oni su zaista heroji današnjice, i ti sa kojima deca provode najviše vremena, to su njihovi uzori i ljudi koji mogu u velikoj meri da utiču na njihovu budućnost. Zato im je potrebna sva podška koju možemo da pružimo.

Kako mejkers labovi funkcionišu nakon otvaranja? Ko rukovodi programima i aktivnostima u okviru njih i šta sve učenici tačno dobijaju (koju vrstu prakse)?

Mejkers labovi su koncipirani tako da se koriste i u redovnoj nastavi kako bi profesori i đaci mogli gradivu da priđu na savremeni način, na primer da reljef nekog regiona ili krvne sudove izučavaju uz pomoć VR naočara, tj virtuelne stvarnosti, naprave model robota uz pomoć 3D štampača i opreme u svojoj radioici, ili provere sve što ih zanima uz pomoć savremenog mikroskopa. U njima će se dešavati i brojne vannastavne aktivnosti – od posebnih sekcija, programa koje sprovodi Grupa za obrozovanje, gostujuća predavanja stručnjaka iz privrede ili radionice drugih organizacija koja donose vrednost deci ili nastavnicima. Na primer, naučne izložbe i radionice, program učeničkih kompanija, program finansijske pismenosti, mentorstva stručnjaka iz industrije, različiti konkursi i takmičenja.

Foto:Nordeus fondacija

To je prostor koji pripada svima, ne zaključava se i ne prestaje da “radi”. Svaki lab ima svog koordinatora, jednog ili više nastavnika iz škole, koji su neki od najboljih profesora u zemlji i oni brinu o tome da lab živi i da se koristi na najbolji mogući način.

Kroz program Mejkers labova Nordeus Fondacija stavlja fokus na značaj praktičnih veština i inovacija. Koliko se u našem školstvu poklanja pažnja praktičnim znanjima i inovativnim idejama i pristupima u odnosu na teorijski?

Obrazovni sistem je izuzetno kompleksan i sveobuhvatan, zbog toga često i trom u najvećem delu sveta. Kao posledicu imamo situaciju da je gotovo nemoguće da ide u korak sa praksom, bilo u privredi ili nauci. Ovde vidimo veliki prostor za doprinos obrazovanju upravo organizacija koje predvode različite industrije, nauku, kulturu i umetnost. Grupa za obrazovanje pokušava da smanji taj raskorak između obrazovanja i prakse, kako različitim programima i inicijativama, tako i direktnim povezivanjem stručnjaka iz prakse sa đacima i nastavnicima u školama. Jer tek kada se znanje primeni, možemo reći da je ono usvojeno i spremno za nadogradnju.

Foto:Nordeus fondacija

Škole u kojima se otvaraju Mejkers labovi već ostvaruju brojne uspehe u stručnim oblastima, programima preduzetništva i takmičenjima. Koliko takve vrste aktivnosti, pa i Mejkers labovi utiču na buduća opredeljenja učenika kada govorimo o izboru zanimanja?

Svi zajedno radimo na tome da utiču. Naš zadatak je da pružimo deci takvo okruženje u kome mogu slobodno da istraže svoja interesovanja i talente, a zatim da razumeju u kojim oblastima i zanimanjima mogu da ih najbolje iskoriste u kontekstu sveta u 21. veku. Idealno, da mogu da ostanu u svom gradu u našoj zemlji i odatle da stvaraju vrednost, čak i globalno. Tehnologija i globalno tržište pružaju sada gotovo jednake šanse mladim iz svih delova sveta. Bolje šanse za deci i mlade ljude, znače bolje šanse za uspeh našeg celog društva. Zbog toga obrazovni sistem zapravo činimo svi mi, u kome Grupa za obrazovanje vidi i svoj deo odgovornosti i potencijala da pomogne.