Semafor, zeleno svetlo
Semafor zeleno svetlo Foto:Shutterstock

Da li ukinuti trepćuće zeleno svetlo na semaforima? Komitet za bezbednost saobraćaja najavio je da će trepćuće zeleno svetlo biti ukinuto, a semafori koji su u nadležnosti Grada Beograda reprogramirani. Sa druge strane, saobraćajni stručnjaci su podeljenog mišljenja. Jedni ga podržavaju, drugi osuđuju, dok je u mnogim zemljama praksa trepćućeg zelenog svetla odavno ukinuta. Anketa koju je uradio Saobraćajni fakultet u Beogradu pokazuje da 73 odsto vozača i dalje podržava trepćuće zeleno.

Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja istakao je za NS Uživo kako je odluka doneta nakon dosta istraživanja koja su pokazala da je sa aspekta bezbednosti i protočnosti bolje rešenje da nema trepćućeg zelenog svetla.

„Ako pričamo o bezbednosti, problem je zato što je trepćuće svetlo za neke signal da ubrzaju, a za neke da uspore i onda je vrlo nezgodno kad se vozač koji koči nađe ispred onog što ubrzava. Različito doživljavamo jedan isti signal i tu nastaje problem. Zbog toga, istraživanja su pokazala, postoji veći broj naletanja od pozadi na takvim raskrsnicama“, objasnio je Okanović.

Semafor, zeleno svetlo
Semafor Foto:Shutterstock

Anketa koju je radio Saobraćajni fakultet u Beogradu pokazuje da 73 odsto vozača i dalje podržava trepćuće zeleno svetlo. Trepćuće zeleno se za vozače ispostavilo kao korisna informacija koja ih upozorava da će se uskoro pojaviti žuto svetlo i zabraniti prolaz kroz raskrsnicu. Nakon toga, na jednoj raskrsnici postavljene su kamere koje su 24 sata snimale tu lokaciju dok je uključeno trepćuće zeleno svetlo i kada je isključeno. Rezultati su pokazali da je zabeležen manji broj prolazaka kroz crveno svetlo, ali veći broj naletanja vozila kada je trepćuće zeleno uključeno.

Profesor tog fakulteta Milan Vujanić za N1 kaže da je ključno da vozači nauče pravilno da koriste semafor, kao i da ako se koristi na pravi način, zeleno svetlo samo povećava bezbednost u saobraćaju.

Vujanić je rekao da zeleno trepćuće svetlo na semaforima nije obavezno i da i ako prestanemo da ga koristimo nismo ništa promenili, niti moramo da menjamo u propisima.

„Funkcija zelenog svetla i ono zbog čega je uvedeno je jasna – u saobraćaju su najopasnije iznenađujuće situacije koje vozač treba da rešava trenutno“, rekao je Vujanić i dodao da su semafori inače uvedeni da se ne iznenađujemo na raskrsnici. „Zato su semafori postavljeni na taj način da između zelenog i crvenog stoji žuto samo zato da se vozač ne bi iznenadio da bude odjednaput prvo zeleno pa crveno. Da bi tu situaciju još bolje približili vozačima i olakšali im, mi smo uveli i trepćuće zeleno da vozač ima najavu da će se pojaviti žuto svetlo, odnosno zabranjen prolazak“, kaže profesor.

Dodaje da su najmodernije stvari da se pored semafora postavi i svetlosni brojač, koji ima brojke i na kome ide odvrojavanje ka nuli.

„Priče o tome da li je dobro trepćuće zeleno ili nije – to zaboravite, svako dobro rešenje, ne mi kao Srbi, nego narod može da upotrebi pogrešno. Navešću vam samo jedan primer – rampe na prelazima Železnica koje su odlična stvar, ali ako neko prolazi između rampe, hoćemo li onda da ih sklonimo?“, zapitao je profesor.

On je istakao da je čuo argumente da na trepćućem zelenom neki vozači ubrzavaju a neki usporavaju, jer im verovatno u školama nije dobro objašnjena upotreba trepćućeg zelenog svetla.

Svakako, kako piše NSUživo, Grad Beograd je izvršio određena istraživanja. Ta istraživanja su takođe pokazala isto ono što se pokazalo u nekim drugim državama, a to je da je i bezbednije kada nema trepćućeg i da je veća protočnost. Dakle, jasan je zaključak, bolje kada ne postoji trepćuće zeleno već klasićno zeleno, žuto, crveno – pojašnjava Okanović.

Semafor, zeleno svetlo
Semafor žuto svetlo Foto:Shutterstock

On napominje da ako kroz neku raskrsnicu tokom zelenog intervala može da prođe 15 automobila, tamo gde stavite zeleno trepćuće, više ne prolazi 15 nego 13. Dakle, mnogi vozači kad se uključi zeleno trepćuće, bez ikakvog razloga počinju da koče i na taj način usporavaju saobraćaj.

Iz Komiteta za bezbednost saobraćaja ističu da se ova odluka odnosi isključivo na Grad Beograd, a da li će i vozače u drugim gradovima u budućnosti zahvatiti ovakva praksa, za sada nije poznato.

Bonus video: Pazi s kim se kačiš u saobraćaju

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare