Qashqai, Nissan, Nisan, Kaškai, auto, automobil
Foto: Nissan

U sledećih deset godina autoindustrija će se promeniti više nego u proteklih 130, a potpuno će se promeniti i navike vezane za vožnju kakve sada poznajemo, rečeno je na "Auto@2030 Adria konvenciji", u organizaciji Swiss School of Business and Managementa. Cilj konvencije bio je poređenje situacija razvijenih evropskih automobilskih tržišta s našom regijom i prikazivanje na koji način će se transformisati poslovanje automobilima.

Mate Rimac, vlasnik Rimac Automobila, hrvatske kompanije koja je nedavno predstavila spektakularnu “Neveru”, rekao je da njegova firma još uvek nije u potpunosti uspela, ali da je na najboljem putu da se svi planovi ostvare. Rekao je da mu je žao što na desetogodišnjem putu razvoja nije više ignorisao konkurenciju, odnosno što je previše analizirao umesto da radi po svome. Naglasio je da autoindustriju čekaju ogromne promene – po njegovom mišljenju u bliskoj budućnosti najverovatnije više neće biti vlasnika automobila, vozila će biti autonomna i neće se koristiti samo tri odsto raspoloživog vremena kao sada, nego više od 90%.

Foto:Renault

“Promeniće se gradovi, cene nekretnina, biće manje policije na putevima”, istakao je Rimac, rekavši i da je u celoj toj priči još uvek mnogo nepoznanica. Pitanje je, kazao je, hoće li se nekim novim klincima uopšte ići na vozački ispit, hoće li imati vremena i volje da servisiraju vozila.

Kako piše N1, idejni začetnik konvencije u saradnji sa SSBM-om Damir Gavran takođe je naveo da će budućnost auto industrije obeležiti elektrifikacija vozila, autonomna vožnja, digitalizacija, povezanost vozila, kao i alternativni kanali prodaje. U industriju električnih vozila, kaže on, u proteklih desetak godina uloženo je 330 milijardi dolara i zbog nje su otvorene hiljade novih kompanija.

Po njemu, konkurencija među proizvođačima biće sve više fluidna a sve manje asimetrična. Potkrepio je to time što velike svetske kompanije, poput Googlea ili Alibabe, ulažu u autonomnu vožnju i druge aspekte vezane za vozila, a i veliki konkurenti poput BMW-a, Mercedesa i Audija zajednički rade na nekim projektima.

Predstavnik poznate kompanije za analizu tržišta JATO Dynamics, Darin Janković otkrio je da je tokom prošle godine na svetskom tržištu prodato dva miliona električnih vozila, a 2011. samo 45.000. Kina je globalni predvodnik po prodaji električnih vozila, i prošle godine tamo ih je prodato skoro milion, u SAD 254 hiljade, u Nemačkoj 198.000. Samo u prvom kvartalu ove godine u Kini je već prodato gotovo 400.000 električnih vozila, 326 odsto više nego u isto vreme lani. Isto tako, sedam posto prodatih vozila u prvom kvartalu ove godine u Evropi imalo je baterijski pogon.

kablovi za punjenje, električni automobili
Foto: Shutterstock

Zanimljiv podatak je da u Norveškoj udeo prodaje električnih vozila u ukupnoj prodaji iznosi čak 44 posto, dok je s druge strane u isto tako razvijenom Japanu tek 0,3 posto. S druge strane, Evropljani pokazuju vrlo dobre rezultate kada je reč o prodaji plug-in hibrida, a Nemci su po tome prvi u svetu.

U Hrvatskoj je prošle godine prodato 537 električnih vozila što je tek 1,2 posto u ukupnoj prodaji. Podsetimo da u Srbiji  sveukupno imamo registrovanih tek nešto više od 600 vozila na struju, a hibrida oko 4.000.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare