Vozila su se u poslednjih 30 godina dosta promenila, a neki kvarovi koji su bili specifični za kraj prošlog veka sada su mnogima i nepoznati. Ipak, novi automobili imaju neke nove probleme, pa se postavlja pitanje koji su kvarljiviji, novi ili stari automobili.
Odgovor na ovo pitanje ima, na osnovu dugogodišnjeg iskustva iz prve ruke, Marin Morava, saradnik za tehničku podršku tehničke pomoći Hrvatskog autokluba.
„Svakako, današnja su vozila puno kvalitetnija ako gledamo kroz probleme sa kojima su se nekad susretala. Zapravo, sada se nalazimo u vremenima kada je auto-industrija na vrhuncu kvaliteta zahvaljujući današnjim tehnologijama u proizvodnji vozila. Pogonski motori nekada su većinom bili Otto motori, a za platine, kondenzatore platine, kablove za svećice, razvodne kape, razvodne ruke i slične delove iz nekadašnjih vremena nismo dugo čuli u našem okruženju. Danas smo nekadašnje probleme sa sistemima za paljenje i ubrizgavanje rešili do savršenstva“, izjavio je Marin Morava.
Redovno održavanje motora nekada se radilo tromesečno, a motorno ulje bi se menjalo već na 3.000 kilometara. Klinasti kaiševi bi nekada škripali i spadali pre idućeg servisa, pa kao i većina auto delova na vozilu, nisu bili ni blizu nivoa današnje pouzdanosti i otpornosti na spoljašnje izazove.
Nekada su odlasci u servis bili jako česta potreba, što bi se odrazilo i na naše okruženje, pa bi manje-više svaka kućna garaža bila izrađena sa malim kanalom. Ako ne bi imala kanal i radni stol sa pločom za alat, susedi bi vam garažu često proglašili za promašaj.
Sa pojavom elektronike u vozilima, i nekadašnja druženja u garažama, su uz retke izuzetke, polako otišla u prošlost. Čak i kada bi to bilo moguće, malo je kućnih radionica koja bi mogla da priušte opremanje prema zahtevima za održavanje današnjih vozila.
„Danas retko čujemo da neko menja delove mehanike unutar motora. Grubo rečeno, danas su motori u mehaničkom smislu u većini slučajeva nepoderivi, ali novo vreme je donelo neke nove dodatke na motorima, a njih uvek dobro zapamtimo kada plaćamo račun u servisu. Primera radi, kada se menjaju turbo punjač, EGR ventil, dizne kod dizela, pumpa visokog pritiska, plivajući zamajac, DPF filter, AdBlue rezevoar… Gotovo da nema kraja raznim perifernim uređajima s kojima su opremljeni moderni motori, a sve to sa ciljem da se poveća efikasnost agregata i smanji nivo štetnih gasova“, dodaje Morava u intervjuu za Reviju HAK.
Uvođenjem Euro normi izduvnih gasova, vozila su se u potpunosti promenila, pa sada prilikom servisa visoke cene popravki plaćamo za uređaje koji odrađuju zeleni posao u vozilu. Zbog smanjenja količine izduvnih gasova, prešlo se i na motore male zapremine koji uglavnom imaju tri cilindra. Kada su se takvi agregati tek pojavili, očekivanja struke su bila loša jer su često bila utemeljena na prethodnim generacijama malih trocilindarskih motora koji su bili skloni mehaničkim kvarovima.
Ipak, ovi motori su se pokazali dosta bolje nego što se očekivalo. To su agregati opremljeni sa turbo punjačima i direktnim ubrizgavanjejm goriva, kao i varijabilnim otvaranjem ventila koje kontroliše računar. Zahvaljujući pomoćnim uređajima na motoru, ovi agregati pružaju dobre performanse uz nižu potrošnju i emisiju štetnih gasova.
Bonus video: Evo ko ne mora da kupuje prave zimske gume