Automobil, auto, putovanje, pakovanje, koferi
Foto: Shutterstock

Naravno da auto uvek mora da bude ispravan, pošto kvar u centru Beograda u petak u poslepodnevnom špicu može da bude stresniji nego kvar u nekoj nedođiji. Međutim, kada ste u inostranstvu, sa kompletnom porodicom, naročito sa manjom decom, stres može da dostigne opasan nivo.

Stoga se definitivno više isplati da preventivno potrošite nešto novca i vremena pre odlaska na duži put, nego da u inostranstvu plaćate šlep službu, tražite servis, hotel, možda i „rent a car“ i to na više dana (dok ne stignu delovi u servis)…

Mnoge stvari možete sami da proverite, a za neke bi bolje bilo da odete u proveren servis, dok neke definitivno morate da prepustite profesionalcima.

1.Dve nedelje čekiranja

Najmanje 2 nedelje pre odlaska na put počnite da proveravate auto. Iznenadićete se koliko vremena može da bude potrebno za sređivanje nekog banalnog problema, naročito kada ste već generalno u gužvi zbog priprema za odlazak na odmor.

2. Šta proveriti na gumama

Pritisak je izuzetno važan, iako mnogi vozači to suviše olako shvataju. Ako gume nisu dovoljno naduvane, auto će da troši više goriva. I same gume će brže da se troše.

Foto:Shutterstock

Takođe, gazeća površina možda neće jednako da se troši, unutrašnja struktura gume će da trpi veći stres i da kasnije bude podložnija oštećenjima, veća je mogućnost da se ošteti i guma i felna prilikom naletanja na neku prepreku ili prilikom penjanja uz ivičnjak…

Jednostavno, nedovoljno naduvana guma donosi toliko negativnih stvari i po pitanju same gume i po pitanju vožnje i po pitanju bezbednosti, da je suludo da kao vozač ne obezbedite odgovarajući pritisak u gumama, pri čemu to možete da uradite potpuno besplatno.

Nažalost, neki vozači uopšte ne znaju na kojem pritisku treba da budu gume njihovog auta, već se drže nekih uopštenih vrednosti ili onoga što su čuli od poznanika, pa jednom ili dva puta godišnje stanu na pumpu i “doduvaju” ih do 2.0 ili 2.2 bara. Stoga obavezno proverite uputstvo proizvođača ili nalepnicu na autu na kojoj piše preporučeni pritisak u različitim situacijama – kada je auto opterećen i koliko.

Razni bezbednosni sistemi su kalibrisani prema dimenzijama pneumatika. Ukoliko postoji veća razlika između pritiska u gumama, to može da zavara neke od sistema kao što su sistem za kontrolu proklizavanja pogonskih točkova, ESP ili ABS, pošto oni između ostalih podataka koriste i podatke koje šalju senzori ABS-a (oni mere brzinu okretanja točkova). Stoga neki od ovih sistema mogu da se nepotrebno aktiviraju ili neadekvatno reaguju u slučaju potrebe.

Ne zaboravite rezervni točak. Ukoliko imate auto „na plin“, pa je dodatni rezervoar ugrađen na mesto rezervnog točka, ne zaboravite da ponesete rezervni točak ukoliko inače nemate naviku da ga držite u prtljažniku.

Proverite pritisak u rezervnom točku. Pošto je rezervni točak obično „skriven“ ispod poda prtljažnika, mnogi vozači prosto zaborave na njega. Tek kada dođe do probušene gume i menjanja točka, shvate da je tokom godina guma na rezervnom točku izgubila mnogo vazduha. Ukoliko imate tzv. „ćopavac“, odnosno rezervni točak manjih dimenzija, proverite koji je pritisak propisan za njega.

Proverite i kada je proizvedena guma na rezervnom točku. Kod starijih polovnjaka guma na rezervnom točku, bez obzira da li je reč o „ćopavcu“ ili točku punih dimenzija, može da bude stara 20-ak godina, što definitivno nije prihvatljivo.

Proverite rok trajanja seta za krpljenje guma. Naravno, ukoliko uopšte nemate rezervni točak, već set za krpljenje guma, proverite da li mu je istekao rok trajanja.

Naučite kako se koristi set za krpljenje gume. Na vreme detaljno pročitajte uputstvo za korišćenje ovog seta, pošto pogrešnom upotrebom možete uludo da ga potrošite i da ostanete pored puta ili na putu bez drugog rešenja osim da čekate pomoć.

3. Ovo možete i sami da proverite

Gume, oslanjanje i kočnice. Najosnovniju proveru možete da obavite sami. Na prvom mestu, proverite gume vizuelno – potražite bilo kakva oštećenja, ispupčenja i slično.

Bilo bi idealno ukoliko možete da nađete neki put sa što slabijim saobraćajem i sa ograničenjem do 80 km/h. Vozite brzinom od 80 km/h i sasvim blago pritisnite papučicu kočnice – osluškujte i pokušajte da osetite bilo kakve zvukove ili vibracije. Ukoliko čujete ili osetite nešto što ne bi trebalo, to je razlog za brigu i za posetu servisu.

Foto: Shutterstock

Naravno, ovu vrstu testiranja obavite i sa oštrijim pritiskanjem kočnice, i pri nižim brzinama, kako biste u servisu mogli detaljnije da objasnite simptome. Razne vibracije, trešenje, lupkanje i slično – mogu da ukazuju na čitav niz problema sa gumama, felnama, oslanjanjem i kočnicama.

Upravo zbog toga što je često veoma teško da se nađe uzrok bolje je da se što ranije počne sa proverom i sa rešavanjem problema.

4. Brisači

Pri visokim brzinama na šoferku se lepi velika količina insekata. Zato je veoma korisno da imamo dobre brisače, a neće biti na odmet ni da ubacimo rezervne. Naravno, šoferku treba čistiti od ostataka insekata kad god je moguće i što je detaljnije moguće, pošto kada se osuše i zapeku, ne samo što je teže da se uklone, nego i oštećuju metlice brisača.

Foto: Shutterstock

Ponesite rezervnu tečnost za brisače. Tečnost za brisače može veoma brzo da se potroši ukoliko tokom vožnje budete često uklanjali insekte, tako da je dobra ideja da ponesete rezervu.

5. Mali servis – zamenite ulje ranije nego što ste planirali. Ukoliko vam je do malog servisa ostalo npr. 3.000-4.000 km, definitivno se isplati da uradite mali servis pre puta na more. Ovaj “preuranjeni” servis obezbediće vašem autu novo motorno ulje u veoma teškim uslovima koji ga očekuju, a vama realno neće naneti veliku finansijsku “štetu”.

Ponesite rezervno motorno ulje. Danas nije neobično da i noviji automobili troše zaista mnogo ulja – neki i više od pola litra na 1.000 kilometara, tako da je veoma dobra ideja da ponesete rezervnih litar ili dva ulja. Takođe redovno tokom samog putovanja proveravajte nivo ulja.

Proverrite i antifriz (rashladna tečnost) – tj njegov nivo. Dobra ideja je da počnete ranije da pratite nivo antifriza, mada bi svaki vozač to trebalo redovno da radi redovno bez obzira da li ide na duži put ili ne. Tako ćete na vreme uočiti i najmanji problem koji tokom dužeg puta može da se zakomplikuje.

6. Farovi, pozicije, migavci, stop svetla. Jasno je da sva ova svetla treba u svakom trenutku da rade, ali mnogi vozači se iznenade tek na tehničkom pregledu kada saznaju da im ne radi npr. neki migavac, pozicija ili stop svetlo.

7. Centriranje trapa. Reglaža (centriranje) može da bude veoma dobra investicija pred duži put sa visokim brzinama pošto će sačuvati gume od preteranog i nepravilnog habanja, a i sama vožnja će biti sigurnija i prijatnija.

8. Voskiranje automobila. Iako voskiranje na prvi pogled može da deluje kao čisto estetski potez, ono u stvari ima i veliku zaštitnu ulogu. Možda ćete na moru da parkirate auto ispod drveta sa kojeg kaplju razni sokovi ili na kojem vreme provode „nekulturne“ ptice, a visoke temperature i direktno sunce mogu to što padne sa drveta da pretvore u tvrdokorne naslage od kojih će u najboljem slučaju ostati fleke (nakon mukotrpnog skidanja).

9. Uzmite „pomoć na putu“. Brojne organizacije i osiguravajuće kuće nude osiguranje u slučaju kvara ili udesa u inostranstvu, tako da imate širok izbor da nađete ono što vam odgovara. U svakom slučaju, bolje je imati bilo kakav paket pomoći na putu nego nikakav. Naravno, naglašavamo da treba detaljno pročitati koji su uslovi, šta je pokriveno i u kojim situacijama.

10. Sredite klimu pre nego što počnu gužve. Ne čekajte da počnu paklene vrućine ili još gore, ne čekajte nekoliko dana pred odlazak u Grčku da biste pozvali servis za klime. Kako kažu u brojnim servisima, ista priča se ponavlja svake godine.

Izvor: Polovni automobili

Bonus video: Kako za 1 minut izbaciti vreli vazduh iz kabine vozila

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar