Foto: Shutterstock

Koliko su nas samo "bombardovali" navodima o zabrani automobila na benzin i dizel do 2035. godine, koliko je samo proizvođača automobila odredilo godinu od koje postaju isključivo električni brendovi i više neće praviti modele sa konvencionalnim motorima... Koliko je samo bilo svega na ovu temu. Da bi sada, jednostavnom analizom, postalo jasno da od svega toga teško da će nešto da se desi do navedenih rokova. Ovo su tri ključna problema sporog prelaska automobila na struju.

Iako se prošle godine udvostručila globalna prodaja električnih vozila, prema prognozama, do 2040. godine samo će 38% automobilskog tržišta činiti električna vozila na baterije (BEV).

Najveći problem je nesklad uvođenja električnih modela među zemljama, što se najbolje vidi na primeru Kine, Evrope i SAD, koje su prošle godine ostvarile 95% ukupne globalne prodaje električnih automobila. Svetska lokomotiva u smislu prelaska na struju je Kina gde je 2021. prodato više električnih automobila nego u ostatku sveta u 2020.

Razloge sporog prelaska na struju pronašao je portal Visual Capitalist, koji izdvaja tri ključna problema.

1. Ograničeni resursi

Nabavka ključnih sirovina biće najveći izazov za uvođenje električnih vozila, jer potražnja nadmašuje ponudu. Iako se neka područja proizvodnje mogu ubrzati, vreme ekstrakcije minerala potrebnih za baterije ne može, što će uzrokovati velike zastoje u proizvodnji. Može proći od četiri do 20 godina da rudnik s mineralima započne komercijalnu proizvodnju.

Osim vremena potrebnog za postizanje nivoa komercijalne proizvodnje, rudniku može biti potrebno još 10 godina pre nego što dostigne proizvodni kapacitet.

2. Troškovi i nabavna cena

Iako električna vozila postaju pristupačnija, nabavna cena na tržištima u razvoju ostaje previsoka. Recimo, Indija, Brazil i Indonezija prošle godine su učestvovali s manje od 0,5 posto u globalnoj prodaji električnih vozila. Kontinuirano povećanje cene sirovina, kao i globalni rast kamatnih stopa takođe će doprineti ograničenoj dostupnosti i sporom masovnom usvajanju.

3. Slaba infrastruktura

Bolja izgradnja infrastrukture, konkretno punjača za električna vozila povećaće potražnju za sirovinama poput bakra i nikla, piše Auto Klub. Infrastruktura punjenja takođe se razlikuje među zemljama, pri čemu čak ni Francuska, Nemačka ni Velika Britanija trenutno ne ispunjavaju preporuke EU o dostupnosti punjača.

Daleko najveći problem biće izgradnja adekvatne infrastrukture punjača na tržištima u razvoju.

Bonus video: Vozili smo prvi električni Renault Megane

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare