Foto:Promo

Posle haotičnih četrdesetih godina, tokom kojih je kreativnost inženjera i dizajnera više bila usmerena na stvaranje vojnih vozila i tehnike, pedesete su donele eksploziju kreativnosti, a mi predstavljamo neke od najboljih modela iz ovog perioda.

Prva polovina četrdesetih godina prošlog veka je iz svima poznatih razloga uglavnom protekla u kreiranju terenskih vozila, kamiona, aviona. Estetika, komfor i slične osobine bile su potpuno skrajnute. Drugu polovinu četrdesetih je obeležio opravak i lagano hvatanje zaleta, da bi tokom pedesetih godina prošlog veka došlo do prave eksplozije kreativnosti svake vrste.

Ono što je najupadljivije je lagani prelazak na klasičnu karoseriju kakvu i danas poznajemo, za razliku od vozila iz prethodnih decenija, kod kojih su prednji točkovi bili sakriveni pod sopstvenim blatobranima, odvojeno od motorskog prostora. Pored dizajna primenjivana su i savremena tehnička rešenja, a u nekim modelima su se pojavili sistemi kojima se proizvođači i danas hvale i koji danas predstavljaju dodatnu opremu.

Ovom prilikom predstavljamo vam neke od najboljih automobila pedesetih godina prošlog veka.

Mercedes-Benz 300SL

Mercedesov 300SL iz 1954. godine je možda i najznačajni automobil svoje dekade, a možda i najznačajniji Mercedesov model svih vremena. Ovim automobilom nemački proizvođač je do te mere promešao karte, da su naredna tri deljenja konkurenti bili nemoćni i bez ijednog keca u rukavu. Izgled automobila nema potrebe opisivati, a vrata koja se otvaraju u stilu galebovih krila su nešto što i danas predstavlja ekskluzivu.

Foto:Promo

Za pogon je bio namenjen trolitarski redni šestocilindraš sa oko 220 konjskih snaga. Motor nije bio potpuno nov, ali je bio opremljen novom aluminijumskom glavom motora i super modernim Bošovim sistemom mehaničkog ubrizgavanja goriva direktno u cilindar. To rešenje je preuzeto sa lovačkih Meseršmita iz Drugog svetskog rata.

Chevrolet Corvette

Automobil koji i danas mami uzdahe i predstavlja san mnogih vozača. Možda i jedini američki sportski model koji ni u jednoj svojoj generaciji nije bio ružan, a proizvodi se i danas. Prva generacija sa oznakom C1 predstavljena je 1953. godine, ali nije postala trenutni hit. Prodaja je slabo išla pa je General Motors za 1955. godinu limitirao proizvodnju na samo 700 primeraka.

Foto:Promo

Ipak, prva generacija Korvete danas predstavlja vredan kolekcionarski primerak. U Chevroletu nisu odustajali od usavršavanja ovog modela. Prva generacija je brzo redizajnirana, dobila je dvostruke svetlosne grupe napred i moderniji zadnji deo. I tehnički ovaj model je konstantno usavršavan, tako da je vrlo brzo ugrađen i motor sa ubrizgavanjem goriva i 360 konjskih snaga.

Citroen DS

Revolucije u automobilskoj istoriji nisu tako česte, a poprište jedne od najvećih je bio Pariz 1955. godine, kada je predstavljen Citroen DS. Novitet nije bio napredan samo u odnosu na svog prethodnika, model Traction Avant, već uglavnom na sve automobile koji su do tog trenutka postojali, na obe strane Atlantika.

Za prvih 15 minuta od otvaranja kapija Salona u Parizu, Citroen je ubeležio 743 porudžbine, a do kraja dana ih je bilo ukupno 12.000. Tadašnji mediji su bili jednoglasni – bio je to automobil koji je izgledao kao da nije sa ovog sveta, a slične ocene je dobio i posle prvih test vožnji. Naravno, najviše je hvaljena vanserijska udobnost kombinovana sa vrhunskim voznim karakteristikama, a što je sve omogućilo hidropneumatsko oslanjanje.

Foto:Promo

U mnogo čemu “ajkula” je bila ispred vremena. Bio je to prvi masovno proizvođen automobil sa disk kočnicama opremljenim servo uređajem, a presedan je predstavljao i upravljač sa servo asistencijom. Do koje mere je “ajkula” bila napredan automobil, čak i tokom kasnije produkcije, dovoljno ilustruje primer da je 1973. godine, pred sam kraj proizvodnje, promovisana verzija “DS 23”, opremljena četvorocilindrašem od 2,3 litra radne zapremine sa elektronskim ubrizgavanjem goriva.

Fiat 500

Automobil koji nije potrebno posebno predstavljati. U periodu od 1957. do 1975. godine Fiat je proizveo oko 3,8 miliona primeraka modela 500, što je i po današnjim standardima izuzetan uspeh. Ovaj automobil je nasledio model sa istom oznakom 500 i nadimkom Topolino.

Foto:Promo

Danas Fiat proizvodi električni model 500, ali on je samo inspirisan slavnim pretkom, a orijentisan je ka lajfstajl segmentu tržišta. Potpuno suprotno tome, model iz ’57. godine je bio namenjen motorizaciji najsiromašnijeg dela italijanske populacije. Pokretao ga je dvocilindrični vazdušno hlađeni motor od 500 kubika i samo 13 konjskih snaga. Iako skromna snaga, automobilu ukupne dužine manje od tri metra i oko 500 kilograma, u gradskim uslovima je obezbeđivala sasvim solidne performanse.

Celokupnu listu najboljih automobila pedesetih godina pogledajte ovde.

Izvor: Drivegreen.rs

Bonus video: Izložba oldtajmera na Sajmu automobila u Beogradu

Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar