Foto: Promo

Šezdesete godine auto industrije danas su posebno interesantne kolekcionarima i ljubiteljima klasičnih automobila, jer nudi modele koji su dovoljno stari da budu zanimljivi, ali ne toliko da bi to previše zakomplikovalo njihovo održavanje.

Zlatne šezdesete. Godine kada je planeta napredovala na svim poljima. Kada se pomene ova decenija, danas je prva asocijacija svakako muzika, a dovoljno je pomenuti samo Bitlse. Srećom i na automobilskom planu ove godine su bile zlatne, jer su dale neke od najpoznatijih automobila današnjice. Mnogi i danas žive kroz potomke koji nose njihovo ime, a neki su postali klasici koje sanjaju brojni zaljubljenici u “tajmere”.

Na ovu listu smo odlučili da stavimo ne samo najbolje automobile nastale šezdesetih godina prošlog veka, već najpoznatije. Stoga su se tu našli i neki superautomobili, ali i vozila koja su čak i pre nekoliko decenije zbog svojih performansi bila često tema pošalica i podsmeha.

Lamborghini Miura

Ponekad najbolje stvari nastaju slučajno ili iz inata. Sama kompanija Lamborghini je nastala iz inata kada je dotadašnji proizvođač traktora Ferruccio Lamborghini nezadovoljan Ferrari automobilima kao i tretmanom kao klijent te kompanije, poželeo da osnuje svoju. Tako je kasnije i Miura nastala bez njegovog znanja. Naime, njegovi inženjeri su ovaj model kreirali u svoje slobodno vreme, iako se on protivio proizvodnji karoserije takve koncepcije.

Foto: Promo

Ispostavilo se da je Miura bila jedan od pionira kada su u pitanju superautomobili sa dva sedišta i centralno smeštenim motorom. Prvi modeli koji su nosili oznaku P400 bili su pokretani V12 motorom od 3,9 litara radne zapremine i 350 konjskih snaga. Proizvodnja je trajala od 1966. do 1973. godine, a fabriku su napustila ukupno 764 vozila.

Aston Martin DB5

Aston Martin DB5 je automobil koji može da se nađe na mnogim top listama, pa ga nije moguće izbaciti ni sa liste najpoznatijih automobila šezdesetih, čak i ako zanemarimo deo slave za koji su zaslužni 007 filmovi. S obzirom da se proizvodio relativno kratko, od 1963. do 1965. godine, u samo 1059 primeraka, ovaj model je jedan od najtraženijih kolekcionarskih primeraka današnjice.

Foto: Promo

Pokretao ga je potpuno aluminijumski redni šestocilindrični motor od četiri litra radne zapremine i 282 konjske snage, koji je pogon prenosio preko petostepene ZF transmisije. Dovoljno za tada veoma respektabilnu maksimalnu brzinu od 233 kilometra na čas.

Ford GT40

Prvo ono najzanimljivije – oznaka modela. Mnogi ne znaju zašto baš 40. Nema veze ni sa radnom zapreminom, ni sa konjskim snagama. Zapravo to je visina automobila u inčima, što iznosi samo jedan metar. Slično Kobri, i Ford GT40 ima karoseriju dizajniranu i napravljenu u Velikoj Britaniji, dok je za pogon zadužen Fordov motor.

Foto: Promo

Ovaj model je kreiran kako bi se takmičio na trkama izdržljivosti, u čemu je bio itekako uspešan, jer je dominirao drugom polovinom šezdesetih godina. Ovaj model je 2004. godine nasledio savremeniji, ali vizuelno veoma sličan Ford GT, dok je pre nekoliko godina promovisan još jedan naslednik koji nosi modelsku oznaku 2017.

Renault 4
Jedan od modela koji se najduže proizvodio – od 1961. do 1994. godine, a proizvodnja je okončana u Sloveniji. Ovaj model je nastao kao odgovor na Citroen 2CV, popularni Spaček. Renaultova četvorka je po mnogo čemu bila inovativna. Od Citroena je prekopirana vrhunska udobnost i meko oslanjanje, zbog tada još loših francuskih puteva, ali je Renault 4 po mnogo čemu nadmašio Citroenovog konkurenta.

Foto: Renault

Bio je prostraniji, snažniji, a u startu čak i jeftiniji. Renault 4 je zvanično i prvi masovno proizvođeni hečbek u Evropi. Prvobitne verzije su bile spartanski opremljene, sa samo jednim štitnikom za sunce, bez unutrašnjih oplata na vratima, bez prskalica za brisače… Ipak, popularna Cokulica je automobil koji je motorizovao Francusku, ali i veliki deo sveta. Proizvedeno je više od osam miliona primeraka.

Alfa Giulia

Alfa Romeo je jedan od prvih proizvođača kome je na pamet pala interesantna ideja – šta bi bilo kada bi stavili snažan motor u klasičan manji porodični automobil? Odgovor na ovo pitanje je stigao 1962. godine kada je debitovao model Giulia. Ovaj mali sedan mase jedva 1.000 kilograma pokretali su motori od 1.300 i 1.600 kubika, snage od 80 do 110 konja, a većina modela je bila opremljena petostepenim menjačima.

Foto: Promo

U vreme dok su ostali “normalni” automobili imali motore od oko 50 konja i četvorostepene menjače, Giulia je bila prava raketa na točkovima. Snažnija verzija je razvijala maksimalnih 170 kilometara na čas, a do stotke je stizala za samo 12 sekundi.

Na listi se nalazi 10 automobila, a preostalih pet možete videti na portalu drivegreen.rs.

Izvor: Drivegreen.rs

Bonus video: Za sve one koji se spremaju da krenu na put automobilom

Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare