Evropska unija želi da automobili budu bezbedniji, pa će svi novi modeli na tržištu od 6. jula morati da imaju određene tehnologije u osnovnoj opremi, a ova odluka neće zaobići ni kamione i autobuse.
Iako Srbija nije u Evropskoj uniji, očekuje se da će i novi automobili kod nas imati iste sisteme, što će još više podići njihovu već visoku cenu. Ove godine počinje prelazni period kada će novi modeli koji su predstavljeni pre ovog roka imati mogućnost da budu prilagođeni, ali će do 2024. svi novi automobili u osnovnoj opremi morati da imaju ove tehnologije.
Najviše se priča o takozvanom ISA sistemu (Intelligent Speed Assisant). Radi se o sistemu asistencije vozaču koji upozorava na maksimalnu brzinu, a tehnologija bi trebalo da uz pomoć kamera i navigacije automatski smanjuje snagu motora, ali i da dopušta preticanja. Ovaj sistem bi se ugasio naglim pritiskom na papučicu gasa, a u tom slučaju će biti dostupna maksimalna snaga motora. Inteligentni asistent za brzinu će moći da se isključi u podešavanjima, ali će biti aktivan svaki put kada se vozilo ponovo pokrene.
U sva nova vozila biće ugrađena i crna kutija službenog naziva EDR. Ovaj sistem, koji je već i prisutan u nekim novim automobilima, skladišti podatke nekoliko sekundi pre saobraćajne nesreće. Beleže se informacije o brzini, položaju upravljača kao i da li je automobil imau upaljena svetla ili ne. Prema dosadašnjim pravilima, ovim informacijama moći će da pristupe samo državni organi i proizvođači automobila, ali ne i osiguravajuće kuće.
Od 6. jula će biti obavezni i kamera za vožnju unazad, automatsko kočenje u slučaju nužde, senzori za parkiranje, sistemi za održavanje vozila u traci, zatim upozorenje na umor ali i priprema za ugradnju alcolocka. Radi se o sistemu koji bi u zavisnosti od nacionalnih zakonodavaca mogao da se ugrađuje u vozila višestrukih prestupnika, odnosno vozača koji su vozili u alkoholisanom stanju i učestvovali u saobraćajnim nesrećama.
Kako piše Revija HAK, autobusi, kamioni i kombi vozila će morati da budu opremljeni sistemom nadzora pritiska u pneumaticima, dok automobili tu funkciju imaju još od 2014. godine.
Bonus video: Za sve vas koji niste bili na sajmu automobila
Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare