Litijum, baterija, auto, automobil
Foto: Shutterstock/Daniel Sztork

Iz godine u godinu, električni automobili širom sveta beleže sve veću prodaju, a odluka Evropske unije da od 2035. zabrani prodaju novih benzinaca i dizelaša, još više će ubrzati tranziciju ka vozilima na struju. Međutim, postavlja se pitanje da li će biti dovoljno litijuma da se zadovolji potražnja.

Električni automobili, ekološka alternativa konvencionalnim vozilima, ipak nisu izuzeti od brojnih kontroverzi koje usporavaju tranziciju ka e-mobilnosti. Glavni kamen spoticanja za vozila na baterije je litijum – kritična sirovina bez koje pogon na stuju ne bi bio moguć.

Litijum je osnovna komponenta baterija električnih vozila (EV), a prema podacima Nacionalne laboratorije američkog Ministarstva energetike, samo jedna EV baterija sadrži oko osam kilograma litijuma, prenosi Svetski ekonomski forum.

Nakon što je potražnja za litijumom višestruko porasla u zadnjih godinu dana, postavljaju se pitanja da li će trenutna proizvodnja moći da zadovolji potrebe automobilske industrije i u kojoj meri će šira eksploatacija litijuma uticati na životnu sredinu?

Prema pisanju Energetskog portala, na ulicama bi do 2050. godine trebalo da bude oko dve milijarde električnih automobila kako bi svet dostigao nultu emisiju gasova staklene bašte.

Globalna proizvodnja litijuma prošle godine je iznosila oko 90,7 miliona kilograma, dok Geološki zavod SAD-a procenjuje svetske rezerve litijuma na oko 20 milijardi kilograma.

Fundao, Portugal, rudnik litijuma Foto:Global Media Group / ddp USA / Profimedia

Svetski ekonomski forum je sproveo računicu prema kojoj su prošlogodišnje količine iskopanog litijuma dovoljne za 11,4 miliona EV baterija, što bi godišnja kupovina električnih vozila uskoro mogla da dostigne imajući u vidu da je 2021. godine prodato 6,6 miliona EV.

Sa druge strane, globalne rezerve litijuma dovoljne su za proizvodnju oko 2,5 milijardi EV baterija, što bi bilo dovoljno za postizanje nulte emisije u saobraćaju, samo kada bi se sav raspoloživi litijum koristio za proizvodnju baterija za automobile.

Foto:EPA-EFE/ALESSANDRO DI MARCO

Takođe, upitna je budućnost iskopavanja litijuma budući da eksploatacija ove sirovine zagađuje zemljište, vazduh i vodu, te nailazi na snažan otpor ekoloških aktivista i građana širom sveta.

Automobilska industrija uskoro bi se mogla suočiti sa ozbiljnim nedostatkom litijuma, pa je već sada važno pripremiti se za takav scenario, a moguća rešenja su pronalazak alternativne komponente za litijum, reciklaža litijum-jonskih baterija i eksploatacija litijuma u skladu sa ekološkim standardima.

Bonus video: Tri najčešće greške pri pakovanju stvari u auto

Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar