Poznate su prve konture predloga koji će ići na usvajanje u Evropski parlament. Promene bi pogodile mnoge vozače u EU, a one koji se pridržavaju propisa – pozitivno. Ima izmena i u vezi toga šta sve može da se vozi sa B kategorijom.
U Briselu se radi na novoj direktivi o vozačkim dozvolama i saobraćaju, koja će doneti brojne i velike promene, a usvajanje novih pravila bi trebalo da se desi tokom ove godine.
Prva promena tiče se vozačke dozvole B kategorije koja se sada odnosi samo na motorna vozila do ukupne dopuštene mase od 3,5 tone. Automobili postaju sve teži, a ukoliko još imate i prikolicu, postoji mogućnost prelaska dozvoljene mase. Zbog toga se planira povećanje ukupne dozvoljene mase na 4,25 tona.
Direktivom o vozačkim dozvolama u celoj EU bi uz B kategoriju vozači automatski dobijali i B196 dozvolu za vožnju lakih motocikala do 125 ccm.
Minimalna starost za vozačke dozvole za kamione i autobuse mogla bi da se smanji na 18 godina. Na primer, u Nemačkoj, C kategorija za kamione može da se dobije tek sa 21 godinom, a D kategorija za autobuse tek sa 24 godine. Pozadina planirane promene je nedostatak profesionalnih vozača kamiona u Evropskoj uniji.
Digitalna vozačka dozvola bi takođe trebalo da dobije drugu šansu. Cilj je da odgovarajuća aplikacija na pametnom telefonu bude dovoljna u slučaju policijske kontrole ili prilikom iznajmljivanja automobila.
Do sada nije bilo moguće da se teoretski i praktični deo vozačkog ispita polažu u različitim državama članicama EU. Kako bi se uzela u obzir sve veća mobilnost stanovništva, to bi trebalo da postane dopušteno u budućnosti, a za to moraju da se pojednostave aktuelni propisi o boravku.
Pored toga, raspravlja se o tome da se sa praktičnim delom nastave krene tek nakon uspešno položenog teorijskog ispita. U budućnosti bi barem deo vozačkog ispita mogao da se polaže na simulatorima. Obavezni kurs osveženja znanja godinu dana nakon dobijanja vozačke dozvole namenjen je smanjenju broja saobraćajnih nezgoda, a ovu meru su preporučili stručnjaci za bezbednost na putevima.
Dužina oduzimanja vozačke dozvole (npr. zbog vožnje u stanju alkoholisanosti) trebala bi da bude standardizovana i međusobno priznata. Primera radi, zabrana vožnje koja je uvedena u Italiji bi se takođe primenjivala i u Nemačkoj, prenosi Revija HAK. U tom kontekstu se traže i jedinstvene granične vrednosti za konzumaciju alkohola i droga, sistemi kaznenih bodova u različitim zemljama bi trebali da budu usklađeni, a podaci o vozačkim dozvolama svih građana u EU trebaju da postanu deo jedinstvene evropske baze podataka, što bi olakšalo policijske provere.
Bonus video: Najveći blamovi sa snimanja naše automobilske emisije